Deken over deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shartjec

Deken over deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 10:10

Sommige mensen hebben hun paard s'winters niet op stal staan. Me vriendin heeft een winterdeken, maar die blijkt niet waterdicht te zijn, kun je dan over de winterdeken van 300 gram, een regendeken van bijv. 100 gram doen ?

xx

Somebitch

Re: Deken over deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:11

Ik zou eerder een staldeken pakken en daar overheen een deken doen. Ga geen regen / outdoor dekens over elkaar doen. :n

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 10:13

Somebitch schreef:
Ik zou eerder een staldeken pakken en daar overheen een deken doen. Ga geen regen / outdoor dekens over elkaar doen. :n

Oke, een staldeken, met daarover een regendeken, is dat warm genoeg(en waterdicht) voor een paard, die s'nachts buiten zult staan dan ?

(mijne staat btw binnen in de winter s'nachts, zou dan een staldeken gewoon genoeg zijn ?)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:14

Een regendeken hoort gewoon water dicht te zijn natuurlijk. ;)
Maar je hebt staldekens in verschillende soorten grammen, 100 / 200 etc.

Mijn pony staat 'snachts opstal en ik laat de regendeken gewoon over de staldeken zitten omdat iedereen anders 's ochtends eerst de dekens op en af moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:16

Mijn paard heeft een staldeken 300 grams met daar over een winterdeken van300 gram en een halsstuk!
Staat snachts binnen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:16

Somebitch schreef:

Waarom niet ;) kan prima hoor :)
Heb hier ook een grams regendeken over mijn outdoor omdat in die laatste een winkelhaak zit en mijn reserve deken ter reparatie is.
Voor de time being kan het prima :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:17

Voor even kan het misschien maar het laat erg slecht lucht door. Ik zelf ben er geen voorstander van. :n

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 10:18

Somebitch schreef:
Een regendeken hoort gewoon water dicht te zijn natuurlijk. ;)
Maar je hebt staldekens in verschillende soorten grammen, 100 / 200 etc.

Mijn pony staat 'snachts opstal en ik laat de regendeken gewoon over de staldeken zitten omdat iedereen anders 's ochtends eerst de dekens op en af moeten doen.

Okee, dan is het misschien handig om een 300 gram's staldeken te doen en een 100grams regendeken. Een staldeken, heeft dat ook nog een andere naam ? want in veel webshops zie ik geen "staldekens" staan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:19

Een staldeken is een deken met een naad over de rug. Een regendeken heeft dat niet. Maar heet gewoon staldeken hoor. :j

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:20

Ik doe het al heel wat jaren dat ik over de dikke winterdekeneen bucas regendeken gooi, naar het werkt echt zo perfect en scheelt je een hoop dure dekens kopen, en je kan beter meerdere lagen dekens aandoen dan 1 dikke deken schijnt veel beter warmte vast te houden ;)
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 25-11-09 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:21

Somebitch schreef:
Voor even kan het misschien maar het laat erg slecht lucht door. Ik zelf ben er geen voorstander van. :n

Ik ook niet :n of je moet echt een speciale onderdeken kopen en daaroverheen een goede outdoordeken.
Maar het lijkt me voor een paard ook niet comfortabel om 2 dekens om te hebben, ga zelf maar eens met 2 jassen lopen dan merk je ook al dat je bewegingsvrijheid erg beperkt wordt...

Citaat:
Ik doe het al mijn paardenleven over mijn dikke winterdeken gooi in mijn bucas regendeken, naar het werkt echt zo perfect en scheelt je een hoop dure dekens kopen, en je kan beter meerdere lagen dekens aandoen dan 1 dikke deken schijnt veel beter warmte vast te houden

Het houdt idd de warmte vast, maar laat het niet meer naar buiten. Als je paard te warm wordt of gaat zweten kan het ook geen kant meer op :n

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:23

Citaat:
Het houdt idd de warmte vast, maar laat het niet meer naar buiten. Als je paard te warm wordt of gaat zweten kan het ook geen kant meer op :n

Als je gewoon een goeie ademende deken koopt zoals een bucas heb je daar geen last van

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:33

De paarden hier hebben op stal 200 grams op en naar buiten 300. Binnen staldekens en buiten een waterdichte winterdeken.

Af en toe doe ik ook wel eens een lichte regendeken over de staldeken heen. dat is iets minder warm

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:33

volbloedfan schreef:
Mijn paard heeft een staldeken 300 grams met daar over een winterdeken van300 gram en een halsstuk!
Staat snachts binnen.

Heeft jou paard nu al 600 gram op? Wat ga je in de winter doen dan? Als het vriest bijvoorbeeld? IMO echt overdreven. Het is nog boven de 10 graden zowel overdag als 's nachts!

ONtopic: je kunt prima 2 dekens over elkaar doen hoor.
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 25-11-09 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:34

Malibu schreef:
Ik ook niet :n of je moet echt een speciale onderdeken kopen en daaroverheen een goede outdoordeken.
Maar het lijkt me voor een paard ook niet comfortabel om 2 dekens om te hebben, ga zelf maar eens met 2 jassen lopen dan merk je ook al dat je bewegingsvrijheid erg beperkt wordt...

Mijn paard heeft in de winter ook altijd 2 dekens op. Een staldeken en daar over een regendeken. Hij doet nog net zo idioot als zonder deken dus die bewegingsvrijheid zit ook wel goed. Zelf heb ik ook meerdere kleren aan als het koud is hoor.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:37

Iorrr schreef:
volbloedfan schreef:
Staat snachts binnen.

Heeft jou paard nu al 600 gram op? Wat ga je in de winter doen dan? Als het vriest bijvoorbeeld? Vind het echt overdreven. Het is nog boven de 10 graden zowel overdag als 's nachts!

ONtopic: je kunt prima 2 dekens over elkaar doen hoor.

Hoe kun je nou zeggen dat dit overdreven is?
Ieder paard is anders en misschien heeft ze wel een hele goede reden dat haar paard nu al zo veel op heeft.
Ik vind het juist erger dat mensen nu op dikke dekens gaan bezuinigen, omdat ze anders van het winter niks meer hebben.
Die van mij staat ook al met een dikke 400grams buiten en als het kouder wordt zie ik wel wat voor dekens ik hem op doe.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:44

Wat heeft iedereen al dikke dekens op zeg.
Ik ben echt heel verbaasd. Mijn paarden die niet geschoren zijn, hebben een 0 grams regendeken op en enkele zelfs nog niets. De paarden die geschoren zijn hebben nu een 200 grams all-weather deken op. Als het rond het vriespunt komt gaat daar een onderdeken van 200 grams onder dus totaal 2 dekens = 400 grams. De ongeschoren paarden krijgen rond het vriespunt een 300 grams all-weather op.

2 dekens overelkaar kan prima, maar ik zou er wel voor zorgen dat de bovenste deken een maatje groter is.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:49

Pally hoe ik dat kan zeggen? Voor een paard is de ideale temperatuur 15 graden, dit is al anders als voor een mens. Paarden worden veelste veel gelijk getrokken als een mens. Het is gewoon niet koud buiten. Mijn geschoren paard staat dag en nacht onder 300 gram (ook buiten!) en gaat zodra het vriest naar de 500. Iedereen moet het zelf weten, maar IMO is het niet gezond als een paard bij +10 graden 600 gram op heeft... Jou 400 is toch al een stuk minder hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:59

als het kouder word laat ik gewoon deze dekens op overdag heeft ie 0 grams waterdichte op hoor vergeten erby te vertellen. snacht die dikke midden in de winter krijgt hij die hij snachts op heeft ook overdag op!Pf snappen jullie hem nog haha

lissaagirl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:33

als het echt gaat vrieezen.
doe ik de zweetdeken over de winterdeken. :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:11

Een zweetdeken over een winterdeken? Denk dat je eronder bedoelt. :=

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:32

Mijne stond eerst ook met twee dekens.
Een winterdeken van 150 grams, met daarover een ongevoerde regendeken.
Nu heeft ze een regendeken van 300 grams op (geschoren) maar daar komt nog een 150 grams onder als het gaat vriezen!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:39

Somebitch schreef:

waarom niet?
De mijne hebben een 200 grams outdoor op met daaroverheen een 0 grams regendeken. Gaat prima hoor!
Mijn ervaring bij een regendeken over een staldeken is dat als de regendeken opwaait of niet helemaal over de onderste past, de onderste nat wordt bij hevige regen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:41

Waarom staat al een paar berichten boven je. :j Maar mijn regendeken waait niet op hoor, heeft ook bilkoorden misschien daarom.. Maar ik heb nooit las van nattigheid op de onderste stukken. ;)

x_Lisday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:40

Je kan makkelijk een gewone staldeken doen, met daarover een regendeken hor..