Scheren ja of nee? *TS heeft keuze reeds gemaakt*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Scheren ja of nee? *TS heeft keuze reeds gemaakt*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 01:08

Hallo iedereen, ik ben er over aan het denken mijn pony te scheren. Model 8 op deze afbeelding. Hij wordt nu ongeveer 2 soms 3 keer bereden per week, maar dit zijn wel telkens ritten van bijna 4 uur, met gemiddelde inspanning. Hij zweet enorm onder het rijden en ik wil dit iets verlichten voor hem. Maar daarbij komt wel dat ik niet met dekens wil beginnen, hij heeft verder een goed ontwikkelde vacht en staat 's nachts binnen en overdag enkele uren buiten. Ik heb echter enkele vragen omdat het niet niks is een paard te scheren. Ook woon ik in Zwitserland en het wordt hier 's nachts dus behoorlijk wat graadjes kouder dan in Nederland.

* Moet ik de buik meenemen of houdt ik het bij 'repen' wegscheren?
* Is dit patroon nog warm genoeg om zonder deken op stal te staan en enkele uren op de wei, zelfs in de kou?

Kortom ik denk er serieus aan maar wil dat het enkel voordelen heeft voor mijn pony. De boerderij ligt in een dal, ik moet sowieso het laatste half uur afdalen in stap, dus ik doe het niet omdat ik langer moet uitstappen. Ik wil echt niet met dekens beginnen, dus als dat het geval is dan zal ik sowieso van het scheren afzien.

Schiet me niet af op mijn vragen, mijn pony stond voorheen in Nederland 24/7 op de wei en is nooit geschoren. Nu hij noodzakelijk meer op de stal komt te staan (de sneeuw ligt hier namelijk straks een meter hoog) kwam het in me op.

Hopelijk krijg ik enkele goed onderbouwde berichten, en houdt er rekening mee dat ik in Zwitserland woon, het is hier dus straks een stuk kouder.
Groetjes Lara
Laatst bijgewerkt door Tanja op 28-11-09 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: I.o.m. TS titel aangepast.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:17

Phoeh, moeilijke.
Ik zou dan iig niet voor nr 8 gaan, de kou trekt dan toch door de buik.
Áls ik zou scheren en zonder deken zou ik voor de nr 11 gaan.
Dan kan het paard toch zijn warmte kwijt en is hij niet te kaal.
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik het helemaal niet doen.
Vooral omdat het nogal wat kouder is dan in nl en hun vacht gewoon het beste beschermd.
Op dat gebied vind ik de mannetjes naast het geschoren paard de beste illustratie geven.
Als je nr 11 scheert kan je dat vergelijken alsof je zelf je jas open hebt staan (24/7).
En nr 8... Tja... Ik zou het niet aandurven in jouw geval.

Miss heb je hier wat aan :)
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 01:19

Succubi schreef:
Phoeh, moeilijke.
Ik zou dan iig niet voor nr 8 gaan, de kou trekt dan toch door de buik.
Áls ik zou scheren en zonder deken zou ik voor de nr 11 gaan.
Dan kan het paard toch zijn warmte kwijt en is hij niet te kaal.
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik het helemaal niet doen.
Vooral omdat het nogal wat kouder is dan in nl en hun vacht gewoon het beste beschermd.
Op dat gebied vind ik de mannetjes naast het geschoren paard de beste illustratie geven.
Als je nr 11 scheert kan je dat vergelijken alsof je zelf je jas open hebt staan (24/7).
En nr 8... Tja... Ik zou het niet aandurven in jouw geval.

Miss heb je hier wat aan :)
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Dankje voor je bericht. Kende de site idd al, heb hem lang geleden bezocht en gelezen over het vachtmechanisme. :)

Succubi

Re: Scheren ja of nee? (speciaal geval)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:23

Oke, mooi :).
Ik zat ook te denken dat als je een baan scheert en het bevalt niet zit je wel weer aan een deken vast.
Maar ik vraag me af of je hem zou "verlichten" door een baan te scheren. Voor 2 á 3x in de week middelmatige inspanning, is het dan wel de moeite?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:34

Ik zou in ieder geval niet aan de buik gaan zitten, model 11 lijkt me dan inderdaad wel het meest logisch. Als je echt merkt dat je paard er last van heeft dan kun je dat doen, maar zou er niet meer afhalen :n. Zeker omdat het bij jou een stuk kouder is dan hier.

@succubi, ik heb die scheerplaatjes al tig keer gezien en dat stomme mannetje ernaast is me echt nog nooit opgevallen!!! _O-

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:49

ik zou hem dan gewoon niet scheren,wat is het nou voor moeite om er een deken op te gooien?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:30

:+.... De TS zegt toch dat ze geen dekens gebruikt? De pony wordt gewoon knap uitgestapt, het gaat haar erom dat ie het niet te warm krijgt tijdens het rijden....

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:27

Geen deken is gewoon dan niet scheren. Gewoon rekening mee houden tijdens het rijden.

Je geeft zelf al aan dat het daar flink koud kan worden dus lijkt me niet echt fijn om dan gedeeltelijk
kaal te zijn.

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:34

Je zegt zelf dat het kouder is als in nederland, doe jij ook je dekbed af s'nacht omdat het daar lekker fris is.
Geef je paard een deken, of doe niks en laat het zoals het is, maar jasje uit en geen jasje aan, tja het is wat jij zelf wilt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:54

Gezien de kou zou ik echt alleen voor nr. 11 gaan. Dan behoudt je paard de haren op de buik, en daar hebben ze de warmte ook echt nodig. Als ze gaan liggen, dan komt die immers op de koude grond (ook al staan ze binnen). Dat is niet lekker voor ze. Je zou eventueel ook nog een streepje achter bij de benen kunnen weghalen, dus een combinatie van nr 8 en 11, maar dan wel de buik laten zitten.

Begin trouwens met een heel klein streepje, en maak dat eventueel iets breeder. Als het weg is, is het weg.. Beter te weinig als teveel in dit geval!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:57

Waarom scheer je dan niet alleen een deel van de borst/hals?
Dan raken ze de warmte wel kwijt tijdens rijden, maar zit je minder snel aan een deken vast.
Beetje zoals nr. 11 maar dan iets minder op de borst.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:56

Hoi,

Ik heb zelf een shet, en heb een vergelijkbaar probleem. Wil niet met dekens gaan lopen emmeren, maar hij vergaat bijna als ik langer dan 20 minuten met hem werk.
Ik heb een tondeuze gekocht (gewoon bij de blokker vandaan) met opzetkam, zodat ik model 11 kan scheren en toch ca 1 cm haar kan laten staan. Dan is hij niet helemaal kaal tot op de huid, maar hij kan wel veel beter zijn warmte kwijt.
Zou dat geen optie voor je zijn? Eventueel kun je over de zijkant nog een streep scheren, maar ik zou de buik lekker behaard laten als bescherming als hij lekker gaat liggen.
Ik weet natuurlijk niet wat voor pony je hebt, maar een tondeuze van een tientje van de blokker vandaan doet het bij mijn shetlander zn wintervacht-voor-min-veertig al 2 seizoenen (3 scheerbeurten) prima en alstie op is, haal ik voor dat geld gewoon een nieuwe ;)

Groetjes, lacuna

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:03

wat lacuna zegt lijkt me ook wel een goed idee. dan zou je wel voor nr 8 kunnen gaan, anders zou ik eerst ook 11 proberen.

Nu begrijp ik alleen niet goed waarom 8 niet zou kunnen zonder deken, een deken bestopt toch ook de buik niet, dus als die volledig geschoren met dikke dekens gaat liggen dan is z'n buik toch nog steeds bloot op de grond. Dus dat vind ik geen goed argument.
Hoe warm is het eigenlijk op stal? bij ons kan het in de binnenstallen (7 paarden samen) toch behoorlijk "warm" worden als alle deuren dicht zijn. (condens water loopt gewoon het plafond af)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:08

ben van mening dat alles wat je eraf haalt moet je vervangen.
laat jou tog ook niet met kort geknipte mouwen rondlopen?

echter vind ik het idee van lacuna ook wel super.
dan haal je het dikke er een beetje uit.

je kan ook een racing stripe scheren. dat is een streepje ter
breedte van je scheer apparaat van voor naar achter. meer
niet. dan kunnen ze soms ook wel zonder deken blijven staan

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:16

Loopt een simpele tondeuze niet vast in een dikke paardenvacht? Dat zou ik indg denken als ik kijk hoe dik de vacht van mijn ijslander is. Als het werkt zou het wel een goede optie zijn.
Ik zou beginnen met onderhals en borst. Heb ik bij mijn merrie ook een keer gedaan en dat werkte voldoende! :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:04

op mijn shetlandervacht loopt hij niet vast, maar heb het nog niet op andere paardenvachtjes geprobeerd. Ik dacht, als het door een shettenwintervacht komt, dan moet een vergelijkbare vacht toch ook lukken, en een warmbloedvachtje zou helemaal geen probleem moeten zijn.
Ik doe wel na enkele strepen even de tondeuze uitkloppen en afborstelen, maar het werkt prima hoor.

Groetjes, lacuna

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 14:36

Iedereen bedankt voor jullie bijdragen en verschillende standpunten, jullie hebben me veel geholpen! Ik heb besloten hem niet te scheren. Gisteren onder het rijden goed opgelet en regelmatig gevoeld en het zweten viel dus enorm mee, hij droogde in het midden van de rit al weer op, hij herstelt dus imo snel genoeg om hem zijn volle vacht te laten.

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:04

waarom scheren??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:16

Poekie13 schreef:
waarom scheren??

Mischien even de rest van de berichten goed doorlezen waaronder mijn tweede bericht. ;) Kan nooit kwaad en daarmee voorkom je dingen te zeggen die niet (meer) relevant zijn.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:45

Ik heb nr 11 (boeg en onderkant hals) en een kleine stukje bij de liezen.
Ze heeft het zonder te scheren 's nachts anders te warm op stal. Overdag staat ze buiten en kan ze met haar kont in de wind, geen probleem.
Het scheren geeft net even wat meer lucht met rijden ook.

Ik heb 2 jaar geleden de buik ook gedaan, maar dat raad ik je af!
Als ze dan in de regen stond, drupte dat koud langs haar kale buik en toen stond ze te rillen ondanks dat ze dus verder nauwelijks geschoren was.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:46

jowien schreef:
Ik heb nr 11 (boeg en onderkant hals) en een kleine stukje bij de liezen.
Ze heeft het zonder te scheren 's nachts anders te warm op stal. Overdag staat ze buiten en kan ze met haar kont in de wind, geen probleem.
Het scheren geeft net even wat meer lucht met rijden ook.

Ik heb 2 jaar geleden de buik ook gedaan, maar dat raad ik je af!
Als ze dan in de regen stond, drupte dat koud langs haar kale buik en toen stond ze te rillen ondanks dat ze dus verder nauwelijks geschoren was.

Dankje voor je bericht. Aangezien ik inmiddels mijn keuze heb gemaakt al niet meer relevant maar wel fijn om te weten. :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:49

Heb je hem al geschoren via nummer 8? Ik scheer ook zo'n model maar dan geen streep aan de zijkant en blijft ook zonder deken. Werkt super en hij is snel weer op adem en zweet niet meer zo.

En je kan best scheren en dan geen dek op doen hoor (natuurlijk niet als je helemaal kaal scheert). Zijn eigen wintervacht heeft veel meer voordelen dan een deken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:04

S__L schreef:
Heb je hem al geschoren via nummer 8? Ik scheer ook zo'n model maar dan geen streep aan de zijkant en blijft ook zonder deken. Werkt super en hij is snel weer op adem en zweet niet meer zo.

En je kan best scheren en dan geen dek op doen hoor (natuurlijk niet als je helemaal kaal scheert). Zijn eigen wintervacht heeft veel meer voordelen dan een deken.

Nee heb besloten hem helemaal niet scheren. :) Toch bedankt voor je bericht.