Hallo, ik was laats op de manege en toen was iemand bezig met zijn paard te scheren en er stond iemand naast die het paard vasthield aan een stok met aan het eind een lusje dat aan de bovenlip is vastgemaakt. Weet iemand wat dit is en waarom ze dit gebruikten? xx jasmine
Jup als je dat doet, komt er een stofje vrij die het paard kalmeert, het ziet er soms wat zielig uit. maar je merkt gelijk dat het paard rustiger word. Dus opzich wel ok.
Cyruss_
Geplaatst: 19-11-09 19:08
jasminex schreef:
ja eigenlijk onnozel maar ik wou het graag weten
nee hoor! als je het niet weet kun je het natuurlijk altijd vragen
jasminex
Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-09 19:08
ja het zag er ook zielig uit maar ik ging er van uit dat die mensen wisten waar ze mee bezig waren
Cassidy
Geplaatst: 19-11-09 19:10
Op de bovenlip van het paard zit een acupressuurpunt, dat ervoor zorgt dat er idd een lichaamseigen stofje vrijkomt (endorfine) die ervoor zorgt dat het paardje een beetje high wordt. Dat stofje komt vrij als je de praam omdoet maar om die punt goed te bedienen moet je ook met de praam een beetje gaat spelen. Wil je een praam gebruiken omdat je bijv. scheert of omdat hij problemen geeft bij de hoefsmid, doe hem dan op tijd om, zodat het lichaam de tijd heeft om dat stofje aan te maken. Het ziet er zielig uit, maar aan de ogen van de paarden kun je zien dat ze een beetje high worden, sommigen gaan er echt bij pitten.
Een praam is echter niet altijd de garantie dat je een lastig paard kunt beslaan, of kunt scheren. Sommige paarden breken daar dwars doorheen.
Mellanie_
Geplaatst: 19-11-09 19:12
stomme vragen bestaan niet Maar een praam werkt niet bij alle paarden, Ik moest laatst een hengst scheren en die stond zelfs met een praam nog rechtovereind!