Welke dekens voor pony met artrose en cushing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Welke dekens voor pony met artrose en cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 10:44

Mijn pony met artrose en Cushing loopt overdag buiten en staat 's nachts in een open stal. Stal is wel beschut tegen de wind. Wat voor deken zou ik als dikste winterdeken voor haar moeten hebben voor een periode met vorst e.d.? Ze is deels geschoren, de helft van de hals en borst zijn geschoren (wel weer wat aangegroeid inmiddels) en verder heeft ze een mega teddyberen vacht. Zou een 200 grams outdoordeken voldoende zijn? Ze moet vanwege haar kwaaltjes wat meer gepamperd worden dan een gezond paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:19

Mijn pony heeft ook beide aandoeningen en ik gebruik voor haar graag de bucas smartex dekens. Ik weet niet hoe oud ze is en of ze in de winter net als die van mij de neiging heeft af te vallen? Ik zou 200 grams te weinig vinden als ze deels geschoren is en buiten staat.
Mijn pony staat in de winter met een smartex all-in-one (ca 400 grams). Ze wordt niet geschoren, nog niet in ieder geval want haar vacht is niet extreem lang. Zij staat overdag op het land en 's nachts in een redelijk geisoleerde buitenbox. Het fijne aan de smartex vind ik dat de binnenkant van fleece is en eventueel zweet wordt afgevoerd terwijl de deken van binnen altijd droog blijft. Gek genoeg zweet ze bij dezelfde temperatuur niet onder deze deken en wel onder een gewone 200-300 grams deken.
Ze zijn alleen wel erg duur ;)
Maar ik zou er in ieder geval 300 grams op leggen, de vacht van een cushing paard werkt niet zoals een gezonde paardenvacht, ookal is de vacht wel heel lang. Zweten komt vaak ook door de hormoonproblemen en hoeft niet altijd met te warm hebben te maken te hebben.

Ilsemarie

Re: Welke dekens voor pony met artrose en cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:22

ik zou hem onder warmer zetten, mijn oudje met (lichte)cushing staat ook onder warmer.

Qua deken vind ik persoonlijk de wheaterbeeta landa light erg fijn, die heeft aan de achterkant een 'rokje', dus als ze met de kont in de wind staan dan is alsnog alles bedekt van achter en kan het hem bij de kont niet koud 'naar binnen' waaien.

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:57

Ik zou als het echt gaat vriezen wel een 370 grams of hoger erop leggen. Ik heb op mijn paard nu al een 200 grams liggen en ik ga ook hoger als het gaat vriezen