Voordelen en nadelen van het scheren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sofiee

Voordelen en nadelen van het scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:01

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen en nadelen van je paard/pony scheren?

Groetjes Sofie

connie1964

Re: Voordelen en nadelen van het scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:12

voordelen volgens mij alleen als je echt in de sport zit en je paard heeeel dik behaard is kan ik mij voorstellen dat je een paard scheert.
Verder vind ik t een belachelijk iets!!!Al die mensen met dat gezeur over scheren en die achterlijke hartjes,vreselijk gewoon.
Om vervolgens uren te zeuren over welk dekentje erop hoort!!
Laat een paard een paard,gooi m naar buiten en de natuur regelt de rest!!Ook als t sneeuwt vriest hagelt ijzelt of de zon schijnt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:53

Nou Connie, dat is wel heel erg kort door de bocht.

Als het kouder wordt en de vacht van je paard dus wat dikker dan gaat je paard meer zweten bij een training. Je krijgt hem dan bijna niet meer droog. Als je je paard dan scheert dan los je dat probleem op. Je moet dan inderdaad wel een dikke deken opleggen.

Echte nadelen kan ik zo niet bedenken. Ik vind het ideaal.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:57

Ik vind het ook ideaal, die van mij word vanavond geschoren. Als je in de sport zit is het gewoon irritant als je je paard niet droog krijgt. Meestal moet je wel even wachten op coupons ed. dus dan moet je je paard bezweet op de trailer zetten. Dan wel met zweetdeken maar je paard loopt met zo'n natte dikke vacht wel meer kans op verkoudheid en andere dingen... Ik vind het dus ook ideaal met een sportpaard. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat als je niet in de sport zit dat je dan je paard niet scheert, het is dan gewoon niet nodig en paarden kunnen heel wat hebben!

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:41

nadir je leest mn post geloof ik niet???Ik heb gezegd als je veel aan sport doet met je paard en hij heeft dikke vacht zou ik me kunnen voorstellen dat je scheert.Zeg ik toch t zelfde als jij?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:53

Je zegt dat je het belachelijk vind dat mensen hartjes e.d. scheren en dat je de natuur maar zijn gang moet laten gaan. Ik vind dat een beetje kort door de bocht. Laat mensen lekker scheren wat ze willen. Mijn ding is het ook niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:08

Ik zit niet in de sport, maar rij wel fanatiek :).
Tot dit jaar eigenlijk altijd mijn poownie geschoren, maar merk dat-ie in de zomer er dof van wordt en dat zijn huis-houding (of hoe je dat ook noemt) ervan van slag raakt..

Wil kijken of ik het een jaartje kan overslaan, om te kijken of het dan beter gaat met z'n vacht volgend jaar. Nadeel van niet scheren is idd dat-ie zeiknat wordt tijdens en na het rijden. Maar als het goed is regelt de wintervacht dit dus allemaal, dus ook geen problemen met verkoudheidjes oid. Ik heb overigens wel een winterdeken opliggen, om te proberen het mééste haar tegen te houden... Ben benieuwd..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:17

Voordeel is inderdaad dat een paard veel sneller droog is, als het paard geen deken op heeft maakt dat ook niet zoveel uit maar wanneer je paard wel een deken op heeft moet hij eerst droog zijn voordat hij die op krijgt en dat kan soms wel eens even duren met een dikke vacht.
Ik zelf leg bij een geschoren paard wel ook altijd even een zweetdekentje na het rijden op omdat ze toch vaak even nazweten.

Nadeel is dat je altijd een deken op moet leggen en die deken aan moet passen aan de temperatuur.
Ook kun je de deken vaak niet te lang er af laten omdat ze dan erg fris worden als het koud is.
Instappen als het koud is kun je dan beter met een dekentje op doen, en buitenritten maak ik dan ook met een dekentje op als het koud is of kan gaan regenen.
En ik vind dat ze dan wat gevoeliger zijn om schuurplekken van de deken te krijgen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:41

VSW-->SV

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:48

Ik scheer omdat mijn paard te vroeg een dikke vacht aanmaakt en dan staat te zweten in de wei. Dus scheer hem zeker niet alleen omdat ik niet lang wachten tot hij droog is! Al is het wel omdat hij er echt last van heeft met rijden (haflinger dus echt Teddy)

Nadeel als je dekens kapot gaan. Over hoeveel gram doe al 4 jaar hetzelfde dus hoef niks uit te vogelen en heb maar uit 3 dekens keus ;)

_Sofiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:57

Bedankt voor de reacties!

Maar stel dat je je paard/pony nu scheert...
Moet hij dan in de stal een deken en voor buiten dan een ander deken of altijd hetzelfde deken op?

Groetjes Sofie

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:00

casper6 schreef:
Moet hij dan in de stal een deken en voor buiten dan een ander deken of altijd hetzelfde deken op?

Dat ligt er aan. Als er bij jou op stal weinig verschil is tussen de binnen en buiten temperatuur en je zorgt voor een goede, ademende,waterdichte winterdeken moet dat kunnen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:01

Geen bezweet paard meer na intensief trainen!

Nadeel: Vind het echt pokke werk!