ik heb mijn paardje aan huis staan, hij kan zelf vanuit zijn stal de hele dag naar buiten lopen. hij heeft dus een behoorlijke wintervacht op dit moment. nu heb ik net gereden en hij was behoorlijk nat van het zweet van z'n hoofd tot aan z'n staart. is het nu verstandig om het paard te scheren en onder een winterdeken te zetten? of kan dit alleen als het paard op stal staat? en als ik hem heb geschoren wat voor deken moet ik dan op doen (welke dikte) ik heb een onderdeken (200 gram) en een waterdichte regendeken liggen. alvast bedankt!
Mijne staan 24/7 buiten, met schuilstal dus ze kunnen zelf kiezen wanneer ze binnen willen staan. Ze zijn helemaal geschoren behalve de sokken/onderbenen. Gaat super, ze hebben bucas all in one op dat is zo'n 400 gram maar regelt zelf de temperatuur.
Na lang twijfelen wil ik mijn paard ook laten scheren. Zij gaat echter overdag nog wel op de weide en hier is helaas geen schuil mogelijkheid. Ze staat momenteel onder een 200 grams winterdeken en heeft geen echt dikke wintervacht. Voor na het scheren heb mij een 370 grams deken met halsstuk aangeschaft.
Nu is mijn vraag, zou ik volledig scheren of een dekenmodel. Mijn paard zweet namelijk ook fel onder haar buik en op haar flanken en zelfs na goed uitstappen, duurt het nog een 2-tal uur vooraleer ze droog is en ik haar zweetdeken kan wisselen voor haar winterdeken. nu het nog niet echt koud is geef ik haar nog een warme douche omdat ze dan sneller droogt, maar binnenkort is dit geen optie meer (zeker niet als het deze winter terug -15°C wordt)
bloempot21
Geplaatst: 16-11-09 19:09
Ik zou hem niet scheren. Je moet dan altijd met dekens werken.
Mijn ene paard heeft luchtweg problemen en staat daarom overdag op de weide en snachts in een schutstal met paddock. Ik scheer hem al jaren helemaal en hij heeft er nog nooit problemen door gehad. Je moet alleen dan wel investeren in goede waterdichte winterdekens dekens die niet na een paar buitjes doorslaan.(Rambo,Bucas etc.)