600 gram aan dekens op pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zorgzaam

600 gram aan dekens op pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:22

Vanmiddag sprak ik iemand met een recreatie pony (sober ras die zelf kan bepalen of hij gebruikt maakt van zijn stal).

Ze rijden er 4x per week dressuurmatig mee, niet overdreven in het zweet
en pony komt qua voer niks te kort.
Pony niet geschoren (en gaat dat ook niet worden) heeft nu een 200 grams regendeken op
met ongevoerde hals.
Nu zei deze persoon dat ze de pony van de winter in totaal 600 gram aan dekens op moet doen.
Ik heb het echt goed verstaan een 400 + een 200 over elkaar.
Het is hun 1e eigen pony en ze kregen dit advies van de deken leverancier.

Nu vraag ik me toch af of dit niet veelste warm is ook al gaat het vriezen.

DewiRox

Re: 600 gram aan dekens op pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:25

Het is natuurlijk voor elk paard anders, maar mijn pony heeft het snel koud. Rox wordt niet geschoren en komt maar weinig in haar haren. Ze heeft nu al een waterdichte staldeken van 500 gram op en daar gaat van de winter als het echt koud wordt zeker nog een zweetdeken onder.

Ik ken het paard niet, dus kan er ook niet zo goed over oordelen.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:29

DewiRox schreef:
Het is natuurlijk voor elk paard anders, maar mijn pony heeft het snel koud. Rox wordt niet geschoren en komt maar weinig in haar haren. Ze heeft nu al een waterdichte staldeken van 500 gram op en daar gaat van de winter als het echt koud wordt zeker nog een zweetdeken onder.

Ik ken het paard niet, dus kan er ook niet zo goed over oordelen.
Pony 10 jaar oud is gekocht bij de fokker en heeft nog nooit iets van een deken op gehad.
Ze keek ook wel raar zeker toen de hals deken erbij kwam durfde ze niet meer te lopen :(:)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:31

achterlijk! paard heeft helemaal geen deken nodig.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:32

In dat geval is 600 dan denk ik wel veel. Hij is niet een deken gewent, dus heeft de vorige winters genoeg haren aangemaakt en gaat dat dit jaar waarschijnlijk weer doen. Ik denk dat de mensen zelf maar moeten kijken, ze merken snel genoeg als het te warm is!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:37

wij denken al snel dat paarden het te koud hebben, maar dat is niet zo. Paarden voelen zich het lekkerst tussen de 5 en 15 graden. Kan je nagaan hoe een paard zich moet voelen als hij de hele tijd lekker warm wordt gehouden door 600 gram aan dekens.....niet lekker dus!
Wij vinden het lekker, maar paarden zijn niet met ons te vergelijken. Bij ons staan de meeste paarden zonder dek en alleen diegenen die last van spieren e.d. krijgen door kou en regen krijgen en licht gevoerde regendeken op als het echt koud is. Zelfs dan zitten ze niet mega dik in het haar.
Ik vind 600 gram echt veel te veel.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:55

idd heeft dat paard niet eens een deken nodig, evt een 0 of 100 grams dekentje bij langdurig nat weer.

mijn fjord wordt geschoren en zij staat maximum onder 400 grams in de winter, das zat

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:58

Het gaat om een sober ras begrijp ik uit jou verhaal en die zal inmiddels wel aardig in zijn vacht zitten!!dus een deken belachelijk,misschien een ongevoerde regendeken als het erg nat is.Ik heb ook een sober ras en staat nu met haar eigen bontjas al flink te zweten laat staan als ik daar nog eens een dikke deken op zou gooien.
Laat haar eens een kijkje nemen op de site van paard natuurlijk

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:05

hoop dat iemand haar kan overtuigen van een andere mening;lekkere verkoper is dat. dit is niet goed voor het paard; veel te warm. het is nog niet eens onder 0, nooit deken gewend, dus waarschijnlijk nu al dik in vacht. laat ze dan tenminste de pony scheren...

ooo, ik heb zo'n moeite met al die dekens die er zomaar opgegooid worden, zonder na te denken over wat het paard nu echt nodig heeft (hiermee begrijpen jullie dat ik dus niet zeg dat geen enkel paard een deken op moet!!)
...als je ze een koe op zou doen zou iedereen je voor gek verklaren, maar bij een paard kan en mag het vooral niet gek genoeg....vooral heeeeel veel commercie...blijkt maar weer.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:20

Inderdaad zo te lezen heeft ze het advies van de deken verkoper en ja die wil geld in zijn kassa het liefst zoveel mogelijk,objectief kan je zo,n persoon niet noemen.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:14

600 is wel erg veel
ik heb en regenndeken met fleece en een 300 grams winterdeken.
onder de 20 graden doe ik de regendeken op. tussen 15
en 5 graden 300 grams en als het vriest bijde dekens eerst regen deken daarna 300 grams winterdeken. Dan is hij geschoren en heeft het niet koud.

dus voor een ongeschoren pony die bijna niet zweet veelste dik !!!!!!!!!!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:21

600 voor een ongeschoren paard dat nog nooit eerder onder de dekens gestaan heeft is veel te veel. Als je nu moest zeggen dat het paard het gewoon is en de vorige eigenaars het hebben aangeraden tot daar aan toe.
Mijn paard staat ongeschoren onder 200 grams en als het vriest met fleece eronder. Die heeft nog nooit koud aangevoeld.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:55

Mijn pony is dan wel geschoren, maar die staat wel onder dik 600 gram als het echt koud is!
en hals dan 200 gram.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:03

Tsja die verkoper heeft lekker verdient aan dat verhaal. Sobere rassen moet je ook sober houden, maar das mijn mening

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:50

nanou schreef:
Het is hun 1e eigen pony en ze kregen dit advies van de deken leverancier.

Fan-tas-tisch _O- De perfecte combi van naieve eigenaar en slimme verkoper :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:00

ik zou die mensen toch maar vertelllen dat als de pony nooit een deken om gehad heeft dit toch niet echt nodig is. arm beest.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:47

Tja als dekenleverancier moet je nu eenmaal dekens verkopen.
Maar goed. Lijkt me wel erg veel maar ik heb dan ook 0,0 verstand van dekens.
Ik houdt het puur natuurlijk lekker makkelijk.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:30

Mijn pony heeft nog geen winter vacht en krijgt in de winter ook een deken op.. Weet nog niet hoeveel grams. Hij heeft nu alleen een regendeken van 100 gram op. Maar volgens mij heeft hij het nu al warm .. Dus ik denk dat er voor de rest niet veel op hem komt te liggen, TENZIJ het -10 gaat vriezen ofzo...

Vind 600 echt té veel !

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:00

ook ik vind 600gram voor een ongeschoren pony veel te veel.
ik ben wel iemand die dekens gebruikt, en dan wel om de dikte van de vacht te beperken, hij mag wel een vachtje krijgen maar geen megadikke teddyvacht.
ik doe altijd als het 'snachts 10graden of lager wordt dag en nacht een fleecegevoerde regendeken op, en als het overdag 10graden of lager word dag en nacht een 300grams deken op.
ik ben van mening dat een ongeschoren paard max een 300grams deken mag,en een geschoren paard max het dubbele, dus dan wel 600grams.
en even over koeien, het overgrote deel van de koeien in nederland staan de hele winter in een superwarme stal en ze hoeven natuurlijk niet te lopen onder het zadel, dus dat is natuurlijk geen vergelijking. :+

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:30

Mijn geschoren ruin heeft dat s winters bij elkaar wel op denk ik met de vorst. Die heeft het dan wel snel koud, dat merk je echt. Is dan ook al een jaartje ouder :D
Maar voor een ongeschoren pony vind ik het erg veel lijkt me.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:35

mijn paard staat geheel geschoren onder max 350 grams en het moet wel heel erg vriezen wil daar nog wat bijkomen, zover ik kan zien heeft hij het niet koud, paard staat elke dag minimaal 6 uur buiten en zijn box heeft alleen tralies van voren, dus buitentemperatuur is ook staltemperatuur op de windchill factor na, de wind staat nl nooit op de box.

Dusss 600grams, niet aan beginnen. Als het een robuuste pony is heeft hij nu of geen deken nodig of alleen een regendek (het is nu 14 graden!) Wordt het kouder, hoogstens 200 grams

Maar ja, idd naïve eigenaar en commercieel ingestelde verkoper.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:18

Niet doen Nanou, is veel te warm voor hem! Staat ie zich compleet rot te zweten, vat ie kou en wordt ie ziek. Geen deken, en als je dat echt wil is 200 gram meer dan genoeg.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:24

in 1 woord BELACHELIJK!!

mensen zijn niet goed snik ook (niet op ts bedoeld he ;) )... het is een paard geen baby.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:27

Caira schreef:
achterlijk! paard heeft helemaal geen deken nodig.

Licht aan de situatie.
Ik vind het in dit geval niet nodig..
Als het paard nou volop uitgebracht werd, en veel trainde/zweette, was het een ander verhaal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:29

dan nog, hij heeft al een wintervacht en is ongeschoren 600grams is dan onwijs veel.