dekens op elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

dekens op elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:59

hoi allen,

het word weer kouder en dan kom je er niet meer zo snel vanaf met alleen een regendek of dunne staldeken.

straks voor de wintermaanden met weer -15 in de nachten wil ik mn shettie lekker inpakken.

momenteel staat ie in de nachten die rond de 1 a 2 graden zijn met een staldek op van 200 gram en een fleece eronder.

nu heb ik geen deken boven de 200 gram, wel twee dekens van ieder 200 grams.

als het echt koud word in de nachten kan ik dan die twee dekens op doen, of adviseren jullie toch om 1 extra dik dek te kopen van 400 gram b.v. en die op te doen i.p.v. twee losse dekens op elkaar?

voor er commentaar komt op waarom een shet met dekens, daar heb ik zo mn redenen voor, ik weet dat er voor en tegenstanders zijn met dekens, maar op commentaar van: een paard maakt zn eigen vacht. zit ik niet te wachten :p

dusty01

Re: dekens op elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:03

ik denk dat 2x 200 gram wel zou kunnen maar elke shetlander is anders maar anders zou je het gewoon een keer moeten uitproberen en kijken hoe hij/ zij erop reageert

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:21

hij is heel netjes met zijn dekens, dat scheelt een hoop, maar ik bedoel meer met warmhoud functie van twee op elkaar.

of zou een dikker dek beter warm houden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:25

2 dekens houden juist beter warm dan 1 dikke deken doordat je een isolatielaag erin krijgt. Je moet alleen even opletten dat je shet het dan juist niet te warm krijgt, maar neem aan dat je dat wel weet.

Ik gooi meestal 2 deken op in de winter, heb een ongevoerde regendeken en een regendeken van 200gram. Als het dan kouder wordt komen 1 van die dekens over een staldeken, zo kan ik meer in temperatuur wisselen zonder nog meer dekens te hebben :p
Alleen ook even opletten, 2 dekens kunnen wel makkelijker gaan schuren, omdat het toch wel zwaar wordt op de schouders maar dat moet je gewoon even bekijken hoe gevoelig jouw shet daarop is en hoe goed de pasvorm van je dekens is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:27

In principe werken meerdere laagjes altijd beter isolerend dan 1 dikke laag.
Alleen wel aan denken dat de comforttemperatuur van een paard bepaald anders ligt dan die van een mens.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:56

bedankt voor de tips, mocht het echt koud worden dan kan ik altijd die twee dekens op elkaar leggen, ligt dit niet goed of schuift dit dan kan ik altijd nog kiezen om een dik dek te kopen.

ik heb veel dekens dus er is gelukkig altijd wel wat te combineren. ik voel altijd in zijn liezen om te bepalen of hij het koud heeft of lekker warm of te warm, is dit de juiste plek om te bepalen hoe het is met zijn lichaams tempratuur zonder een thermometer te gebruiken hihi....

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:59

Het schijnt dat niet alleen dekens te maken hebben met de lange vacht. Als je paard op stal staat moet je eens zorgen dat het licht van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat aantstaat dat scheelt ook een hele hoop vacht.
Verder is 2x 200 gram dekens een goede oplossing. Je zou op een mooie dag dan ook 1 van de 2 af kunnen halen en deze 's nachts weer op kunnen doen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:58

uhu dat van het licht klopt absoluut, echter staan we op een kleine stal bij een particulier, die vind alles gauw zonde, dus licht aan als wij er niet zijn mag niet.

dus de enige manier om het wat te onderdrukkenis dekens.

zal meteen ook mn dekens gedrag bij mn shet verklaren. twee jaar terug had ik hem zonder dekens, lekker zn eigen vacht regelen, echter werd het toen april mei een graad of 25, gevolg dat mn shet de hitte niet kwijt kon.

het zweet liep in stralen van hem af, wou niet meer lopen, zelfs niet naar zn eten toe of eten zelf. koorts kreeg hij erna ook nog. toen heb ik hem geschoren, direct erna knapte hij op.

dit jaar ben ik dus weer vroeg met dekens begonnen, en houd hem dus goed in de dekens om zijn wintervacht groei zoveel mogelijk te onderdrukken. afgelopen zomer kwam hij mooi optijd moeiteloos en zonder scheren uit zn wintervacht.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:00

Licht is belangrijk en het ontbreken ervan zorgt ervoor dat je paard eerder wintervacht (en misschien wel meer) aan maakt. Hier staan ze in het licht totdat ik naar bed ga.

Het probleem wat jij hebt, heeft mijn shet ook, maar wat is het probleem om haar in mrt/april te scheren? Dat doe ik al jaren. Zodra het een graad of 18 wordt en zie dat ze een keer zwetend naar binnen komt, dan scheer ik haar in een jacht model. (dus onderkant hals/ lies en buik.)Geen probleem. Mocht het regenen dan heeft ze altijd nog haar natuurlijke vacht om haar daartegen te beschermen. En 1x scheren is minder vervelend dan de hele winter met dekens op.

2 dekens over elkaar is geen probleem, zolang je maar geen waterdichte deken als onderste deken doet.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:59

Langer licht werkt inderdaad goed tegen wintervachtjes, echter trekt het ook meer ongedierte aan. Vooral een paard/pony die nog wel eens wil schuren kan daar last van hebben. daar hoeven ze niet eens zomerexceem voor te hebben. Maarre is 400 gr niet erg veel voor een shet ?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:21

2 dekens op elkaar kan makkelijk hoor! :j
Die van mij staat nu onder een 150 grams staldeken met een ongevoerde regendeken erover.

Straks na het scheren krijgt ze een 300 grams waterdichte deken, en als het dan gaat vriezen doe ik er de 150 grams staldeken onder.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:24

Mijn arabier is geschoren. Voor het scheren stond hij net als het paard van Nell onder een 150 grams. En inderdaad, als het straks gaat vriezen (paard staat overdag buiten) krijgt hij die 150 grams onder de 300.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:59

als ik hem wil scheren moet dat in het voorjaar, vervolgens weer in het najaar, volgens mij kan je geschoren paarden niet zomaar weer naar buiten gooien daarna, aangezien er totaal geen schuilmogelijkheid is vind ik dat ook geen optie.

hij word ook recreatief gebruikt, laat ik in de winter zijn vacht gewoon zijn natuurlijke groei behouden, kan ik na vijf minuten werk al stoppen doordat hij het te heet krijgt, vervolgens ben ik uren bezig met hem droog krijgen.

ik heb zelf geen scheer apparaat en kan het zelf ook niet, al met al is dat dus dan ook nog een hoop gedoe.
zoals aangegeven kan ik het licht helaas niet aanhouden.

momenteel heeft hij alleen dikkere vacht op benen en hals, op plek van de dekens zit ie goed in de vacht

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:02

marieminime schreef:
als ik hem wil scheren moet dat in het voorjaar, vervolgens weer in het najaar, volgens mij kan je geschoren paarden niet zomaar weer naar buiten gooien daarna, aangezien er totaal geen schuilmogelijkheid is vind ik dat ook geen optie.

Waarom zou dat niet kunnen? Die van mij is dus geschoren, kreeg een deken van 300 gram op en de dag daarna stond hij weer lekker in t land bij zijn harem hoor :D Hij heeft er geen snotje om gelaten. En zij hebben ook geen schuilstal/mogelijkheden, daarom ook allemaal een waterdichte (gevoerde) deken op.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:42

Ik voel trouwens altijd aan de oren of mijn paard het warm of niet heeft, precies bij de aanzet. Meestal zijn deze gewoon warm, ook al staat ze in een buitenstal. Ook zijn de oren voelen de oren vaak al warm aan terwijl ze zo op het lichaam kouder aanvoelen. Werkt natuurlijk niet als het regent.
Zo is het mij eens geleerd, en heb me paard nog nooit zien zweten onder de deken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 21:30

verwijder je met scheren dan ook niet een gedeelte van dat vettige spul dat ook in de vacht zit ?