Bucas all-in-one te dik voor NL'se winters (ongeschoren)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

Bucas all-in-one te dik voor NL'se winters (ongeschoren)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 18:27

Beste Bokkers,

na een slechte winterdeken die ik nu 3 dagen nieuw heb (niet waterdicht wat wel de bedoeling was!)
moet ik de keuze maken voor een andere winterdeken.

Ik twijfel tussen bucas turnout smartex all-in-one en de bucas turn. smart. medium.
De medium is goed van -10-12graden, en kan ook nog wel tot 16 graden.
Dit zou misschien beter zijn dan de all-in-one, aangezien mijn pony 's avonds en 's nachts binnen staat waar het momenteel echt niet onder de 14 graden is (waarschijnlijk nog wel wat warmer).

Probleem: ik kan mijn vorige winterdeken terug brengen, maar als ik nou ergens anders nog een medium vandaan moet halen ... in die winkel hebben ze namelijk de medium niet, de all-in-one wel.

Bucas kan wel zeer goed ademen schijnbaar, dus misschien is die all-in-one toch geen probleem.
Wat denken jullie?

Oja, mijn pony is ongeschoren en zal ook nooit geschoren worden.

Alvast bedankt!

blue_kim

Re: Bucas all-in-one te dik voor NL'se winters (ongeschoren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:03

een bucas kan van + zoveel graden tot - zoveel graden. weet niet de exacte graden. dus lijkt me geen probleem ondanks de wat minder strenge winters in nl.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:07

Moet gewoon kunnen hoor.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 10:45

blue_kim schreef:
een bucas kan van + zoveel graden tot - zoveel graden. weet niet de exacte graden. dus lijkt me geen probleem ondanks de wat minder strenge winters in nl.

Allereerst bedankt voor jullie reacties! :)
De bucas all in one kan van -20 tot +10 (tot +14 kan ook nog, maar is al wat minder)
Daarom twijfel ik, omdat het op stal zeker wel boven de 14 graden uitkomt momenteel.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:10

Ik denk dat je vooral moet kijken naar het stalklimaat.
Ik ben van mening dat de all in one voor paarden te warm is wanneer ze in echte geisoleerde binnenstallen staan en weinig buiten.
In de meeste binnenstallen is het vaak warmer, zoals jezelf al aangeeft, en dan is het toch wel erg warm voor een ongeschoren paard.

Als het paard geschoren is dan is het een ander verhaal.

Voor de buitenstallen vind ik de all in one meer geschikt bij ongeschoren paarden.

Maar als de temperatuur in de binnenstallen maar minimaal hoger is dan bij de buitenstallen dan zou ik me niet te druk maken over te warm ;) maar je geeft zelf aan dat hij hoger ligt.

Heeft je paard het ook echt te war eronder of zweet hij niet?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:16

Vorig jaar had ik ook een bucas all-in-one (maar die was te groot :o) , daar heeft hij geen moment onder gezweet. Maar toch.

Ik neem dalijk een temperatuurmeter mee naar stal hihi (a)
Dus ben benieuwd. Ik laat het raampje altijd wel op een kier staan, maar aangezien ze ook bij de deur staat weet ik niet of dat de hele winter kan.

Welke maximum staltemperatuur zou jij ongeveer aanhouden?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:37

Ik denk echt dat je dat per paard moet laten verschillen, je paard zal het snel genoeg aangeven als het te warm is.
Ik denk dat je als max. een graad of 16-16 moet aanhouden, het is nu toch een andere luchtsamenstelling als bijv. in het voorjaar.
Dan is de voeltemperatuur hoger door de luchtvochtigheid,, nu word het winter, het vriest aan de grond in de nacht en de wind is nu een stuk kouder en droger dus za+ je paard het nu minder snel warm hebben dan straks in het voorjaar of in het vroege najaar.

In princiepe kun je een raampje open laten staan, mits de wind er extreem doorheen trekt maar een klein tochtje is absoluut niet erg en juist goed wanty ciculatie zorgt voor voldoende frisse en schone lucht waardoor de temperatuur ook niet hard zal stijhgen.

Verder gaat het vanaf nu alleen nog maar kouder worden.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 14:44

In het topic ''welke dekens heb jij er NU opliggen''
gaat het ook over mijn deken-keus hihi. Ze zeggen daar dat het wel moet kunnen, omdat Bucas een goed en uniek systeem heeft waardoor 'de warmte afgevoerd wordt'.
Maar ook al wordt die afgevoerd, er zal toch wel ergens een grens moeten liggen?
Bucas geeft zelf aan dat de deken perfect is tot +10 graden,
en tot +14 is het nog wel te doen.
Vanaf 14 graden is het deken af te raden.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:48

Op stal was het rond 19:00h 12 graden. Dit valt dus nogwel mee.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:50

Wat ik ook geplaatst heb in topic [HK] welke deken(s) heb jij NU opliggen? :

Ik vind het wel raar: de Bucas all-in-one kan tot +10 en uiterlijk tot +14,
de Bucas medium tot +12 en uiterlijk tot +16.
''Door het goede afvoer-systeem van bijvoorbeeld een te veel aan warmte heeft je paard het ook bij iets warmere temperaturen fijn''

Waarom dan 2 van die dekens, als het maar zo weinig zou schelen? En hoe kunnen een 250 grams en een 470 grams maar zo weinig
verschillen in temperaturen?

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:54

Bij ons op stal is het 's nacht echt onder de 10 graden hoor... Het is dan wel geen extreem geisoleerde stal. Ik denk dat het wel moet kunnen, hangt ook een beetje af van de vacht van je paard, is die nog kort of al langer?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 01:10

De temperaturen die worden genoemd zijn vooral theorie. (net zoals bij slaapzakken, daar wordt ook niet bij verteld welke pyama de proefpersoon aan had :D )
Je moet vooral goed naar je paard kijken. Je hebt 'zomerpaarden' en 'winterpaarden' (paarden die wel/niet tegen kou kunnen).
Te warm is ongezond en heel onprettig voor een paard. Te koud ook, maar paarden hebben het minder gauw koud dan mensen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:45

De vacht is nog best wel kort. Wel een wat dikkere hals-haren. Maar hij krijgt dan ook geen deken met hals.
Ik vind het moeilijk om te zeggen of mijn paard het snel warm of koud heeft ... ik weet het niet, echt geen idee :(

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:18

Op zich moet het wel kunnen een all-in-one, maar je kunt ook een rain kopen. Die is nu nog warm zat. En dan er een staldeken onder doen als het kouder wordt. Heb je meteen een regendeken geschikt voor het voorjaar. En je kunt dan een beetje wisselen met de dikte van de deken die je eronder doet. Kijk anders eens op marktplaats voor een 2e hands bucas rain. Scheelt ook weer centjes. Voor een fijne staldeken is marktplaats ook een dankbaar object. Pirouette ruitersport heeft trouwens een Bucas staldeken in de aanbieding voor 89 euro. Maar een 2e hands anky is er wel voor een stuks minder. Met een BUcas rain erbij ben je dan goedkoper uit en je kunt het hele jaar door met je dekens. Succes

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 01:32

supersambo schreef:
Op zich moet het wel kunnen een all-in-one, maar je kunt ook een rain kopen. Die is nu nog warm zat. En dan er een staldeken onder doen als het kouder wordt. Heb je meteen een regendeken geschikt voor het voorjaar. En je kunt dan een beetje wisselen met de dikte van de deken die je eronder doet. Kijk anders eens op marktplaats voor een 2e hands bucas rain. Scheelt ook weer centjes. Voor een fijne staldeken is marktplaats ook een dankbaar object. Pirouette ruitersport heeft trouwens een Bucas staldeken in de aanbieding voor 89 euro. Maar een 2e hands anky is er wel voor een stuks minder. Met een BUcas rain erbij ben je dan goedkoper uit en je kunt het hele jaar door met je dekens. Succes

Dankje voor je reactie!
De Smartex Rain heeft helemaal geen vulling, alleen de fleece laag. Dit vind ik wel érg weinig ;)

Bij paardendrogist adviseren ze de Smartex Rain ook voor 0 tot +14, -5 tot +18 is ook nog te doen.
Ik wil toch een iets warmere,
en ik denk dat ik er nu uit ben: ik doe de Smartex Medium en als ze het daar te koud onder krijgt komt daar een
onderdeken onder. Bijvoorbeeld 100 grams, dan heeft ze er toch 300-350 grams opliggen (wat ik graag wil) en het effect van 2 lagen is ook nog eens extra warm.
Ik kan dan ook opbouwen aan het begin en einde van de winter, en dat vind ik ook erg fijn want ineens naar zo'n dikke 450 grams lijkt me toch minder.

-Het enige nadeel wat ik hieraan kan bedenken is dat zo'n onderdeken misschien niet lekker ligt... al hoor ik van veel mensen dat dat best moet lukken. Vooral als je aan de achterzijde 2 haakjes maakt, waar je dan de bilkoorden van je bovendeken ook aan vastklikt.
-Hopen dat het onderdeken ook goed genoeg ademt, maar omdat die niet waterdicht zijn denk ik dat de ademing ook wel redelijk is.

Zijn jullie het met me eens? :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:12

Ik dacht ergens een keer gelezen te hebben dat je de werking van de smartex deken weghaalt/tegengaat als je er een andere deken onder doet (of was het eroverheen..? :o ).
Misschien een tip om dit even na te zoeken voordat je de medium aanschaft?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:40

Ik denk vooral als je het erover heen doet, want een onderdeken is niet waterdicht en ademt dus toch gewoon.
Al denk ik niet dat het goed is voor de werking inderdaad, maar in hoeverre het slecht is weet ik ook niet.
Nu ben ik weer meer naar de All in One aan het trekken haha.
Zó moeilijk. Kon ie maar praten :Y)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:32

Als het echt steenkoud is is die verminderde ademde werking niet meer zo heel erg. De fleece voering in de rain staat trouwens gelijk aan 200 grams vulling met andere dekens. Die van mij staat ook nog onder alleen een rain. Maar een medium moet ook lukken. Wellicht wel even goed naar de maat kijken. Bucas valt qua lengte vrij ruim, maar als er nog een dikke onderdeken onder moet is het wel handig om hem ietsjes ruimer te hebben. (niet te groot, want dan wordt ie vies en gaat schuiven). Bucas heeft trouwens, héél handig, tussenmaten. Mijn paard past een 1.85 van bucas precies goed, maar heb een 1.90 om straks iets onder te kunnen doen. Misschien is het wel handig om erop te letten op de voering van je onderdeken. Mijn ervaring (maar andere hebben dat misschien niet) is dat nylon voering meer schuift. Voordeel van nylon is wel weer dat het minder schuurt en er nauwelijks haren in blijven zitten. Das wel het nadeel van Bucas. Als je niet elk jaar de deken onthaart zit er na een seizoen of twee een extra vachtje in (is je onderdeken wellicht overbodig, dat dan weer wel :) ) Maar goed heb ooit een rhino gehad met nylon voering en dat ding schoof alle kanten op. Medium is trouwens niet overal verkrijgbaar. nog even reclame Heja ruitersport in Garderen is niet duur met de bucas dekens. Ze bestellen ze ook voor je als het niet op voorraad is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:37

Wil je perse een Bucas?
Want de Rambo duo is een outdoordeken die bestaat uit diverse diktes onderdekens.. dan loop je niet te tobben met dekens die niet passen of die niet goed op elkaar liggen..

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 01:29

Ik wil het wel het liefst bij Bucas houden nu. Ik heb al zo veel verschillende merken gehad, ik ben het nu even zat.

Medium kan ik inderdaad nergens krijgen... het grootste ruiterhuis hier in Brabant heeft hem zelfs niet eens (in ponymaten). Ik ben er nog steeds niet uit, en moet echt morgen weten wat ik ga doen ... :(

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:43

ik heb toevallig vandaag een nieuwe bucas all in one gekocht voor mn paard. Ik had er al jaren een, maar was iets misgegaan in de wasserette dus moest een nieuwe deken.

Mijn paard staat 's nachts ook op stal, qua temp. beetje tussen binnen en buitenstal in. Ik ben wel tevreden over deze deken, ik heb wel het idee dat de deken goed reguleerd en dat het niet zo snel te warm wordt hoor. Ik heb haar in de al die jaren dat ik deze deken heb nog nooit het idee gehad dat de deken te warm of te koud was. Ik vind het eigenlijk wel ideaal, het hele koudeseizoen met een deken.

Ik kom trouwens altijd bij zo'n ouderwetse servicewinkel waar ze wel weten waar ze het over hebben en als ik zo luister naar jouw situatie komt die denk ik aardig overheen met de mijne, mij werd deze deken (of de vergelijkbare horseware) geadviseerd daar.

Die Rambo duo is toch die van Horseware? Die hadden ze ook mijn paardenwinkel liggen, maar die was daar iets van 400 euro. Dat vind ik wel erg duur hoor! En ik denk dat je voor een ongeschoren paard prima uit de voeten kan met een de all in one of vergelijkbare deken.

Een regendeken met onderdeken vind ik persoonlijk niet prettig, het zit naar mijn idee nooit helemaal lekker. Maar dat is mijn idee hoor, anderen kunnen daar weer andere ervaringen mee hebben natuurlijk. Ik vond die Bucas Rain ook te dun.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:21

joozz schreef:
ik heb toevallig vandaag een nieuwe bucas all in one gekocht voor mn paard. Ik had er al jaren een, maar was iets misgegaan in de wasserette dus moest een nieuwe deken.

Mijn paard staat 's nachts ook op stal, qua temp. beetje tussen binnen en buitenstal in. Ik ben wel tevreden over deze deken, ik heb wel het idee dat de deken goed reguleerd en dat het niet zo snel te warm wordt hoor. Ik heb haar in de al die jaren dat ik deze deken heb nog nooit het idee gehad dat de deken te warm of te koud was. Ik vind het eigenlijk wel ideaal, het hele koudeseizoen met een deken.

Ik kom trouwens altijd bij zo'n ouderwetse servicewinkel waar ze wel weten waar ze het over hebben en als ik zo luister naar jouw situatie komt die denk ik aardig overheen met de mijne, mij werd deze deken (of de vergelijkbare horseware) geadviseerd daar.

Die Rambo duo is toch die van Horseware? Die hadden ze ook mijn paardenwinkel liggen, maar die was daar iets van 400 euro. Dat vind ik wel erg duur hoor! En ik denk dat je voor een ongeschoren paard prima uit de voeten kan met een de all in one of vergelijkbare deken.

Een regendeken met onderdeken vind ik persoonlijk niet prettig, het zit naar mijn idee nooit helemaal lekker. Maar dat is mijn idee hoor, anderen kunnen daar weer andere ervaringen mee hebben natuurlijk. Ik vond die Bucas Rain ook te dun.

Fijn om je reactie horen :)
Ik heb nu bij PD de Medium besteld, die krijg ik morgen binnen. Ik ga hem eerst passen en dan nadenken of ik hem ook echt ga doen.
Want had eigenlijk besloten toch de Medium maar te doen haha.
Die Rambo Duo is inderdaad erg duur, tegen de 400 euro aan!
Waarom heb jij voor de All in One gekozen, en niet voor de Medium?
Die gaat ook tot 15 graden. Het is bij mij op stal in deze tijd zo rond de 12 graden, en als er ooit een uitschieter tussen zit wanneer de All in One opligt (bijvoorbeeld 16 graden buiten) heb je daar dan ook geen moeite mee?
Ik ben wel wat bang dat de Medium te koud is in de wintermaanden... hij gaat wel tot -15 zeggen ze, maarja het blijft maar 250 grams.
Ik ben gewoon een zeikerd :+ Maar ik vind het heel belangrijk dat mijn paardje het niet te koud heeft, en zeker niet te warm.
Hoop op een snelle reactie, thanks!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:31

snap dat je twijfelt, ik ging net even kijken naar de specificaties van de medium en op zich zou die ook prima voldoen bij normale temperaturen.

Ik heb bij de all in one wel het idee dat als het per ongeluk net 2 graadjes warmer is dan de limiet zeg maar, de deken die warmte even goed wegfiltert als het ware. Op internet staat dat de all in one een echte dikke deken is, dat vind ik op zich wel meevallen. Doordat de deken warmte goed afvoerd is de deken alleen warm als het nodig is zeg maar.

Tja, met mijn antwoord schiet je eigenlijk niet op he. Ik zou zelf kiezen voor de all in one, omdat ik daar gewoon al jaren ervaring mee heb en ik tot nog toe tevreden ben en nooit het idee gehad heb dat de deken te warm of te koud is. Vind het gewoon ideaal om met 1 deken het hele koudeseizoen door kan zonder me zorgen te maken dat mn paardje het warm of koud heeft. (maar ja, ik heb geen ervaring met de medium, dus ik kan je niet zeggen of ik daar dezelfde tevredenheid over zou hebben).

Succes!

P.s. Ik zag net op internet wel wat verschilletjes in prijs, ik heb er 199,50 voor betaald, maar kwam ze ook tegen voor 209,50. Is misschien geen schokkend verschil, maar scheelt toch weer een tientje :-)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:17

Ik heb mijn Bucas Medium net binnen gekregen. Hij voelt wel stukke dunner dan mijn (te grote) All in One zeg!
Ik weet dat dat bij Bucas niet veel wil zeggen, de dikte, maar ik ben nu toch een beetje bang dat de Medium te koud is voor wanneer
het overdag vriest of gesneeuwd heeft, want dan staat mijn pony gewoon in de wei.
Ik ben wel van mening dat paarden het niet snel koud hebben , maar om deze Medium de hele winter op te laten is misschien toch wat minder.
Een onderdeken zou dan misschien nog kunnen, maar dit bevordert de werking van Bucas natuurlijk niet, en zal misschien niet zo geweldig liggen.

Ik ga hem dadelijk eerst eens passen, en dan moet ik snel even beslissen. Als ik de Medium niet doe, kan ik morgen bij de ruitershop een All in One gaan halen.
Hebben jullie nog wat laatste meningen/tips?
De meeste zijn zo te zien voor de All in One, met als argument dat je die niet hoeft te wisselen de hele winter, omdat hij goed de warmte doorlaat (dus goed ademt).

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:20

joozz schreef:
snap dat je twijfelt, ik ging net even kijken naar de specificaties van de medium en op zich zou die ook prima voldoen bij normale temperaturen.

Ik heb bij de all in one wel het idee dat als het per ongeluk net 2 graadjes warmer is dan de limiet zeg maar, de deken die warmte even goed wegfiltert als het ware. Op internet staat dat de all in one een echte dikke deken is, dat vind ik op zich wel meevallen. Doordat de deken warmte goed afvoerd is de deken alleen warm als het nodig is zeg maar.

Tja, met mijn antwoord schiet je eigenlijk niet op he. Ik zou zelf kiezen voor de all in one, omdat ik daar gewoon al jaren ervaring mee heb en ik tot nog toe tevreden ben en nooit het idee gehad heb dat de deken te warm of te koud is. Vind het gewoon ideaal om met 1 deken het hele koudeseizoen door kan zonder me zorgen te maken dat mn paardje het warm of koud heeft. (maar ja, ik heb geen ervaring met de medium, dus ik kan je niet zeggen of ik daar dezelfde tevredenheid over zou hebben).

's Morgens kan het wel eens -14 worden, heb ik vorig jaar wel eens gezien wanneer ik rond 8 uur naar school fietste. Rond 8 uur gaat mijn pony ook de wei op ... maar ik denk dat ze het beter te koud kunnen hebben dan te warm. En aangezien het vaker voorkomt dat het +12 tm +15 is zo in het voor- en najaar (zelfs nu in november nog) kan ik misschien toch beter de Medium doen. Maaar.... als de All in One zo goed ademt, is dat misschien toch onnodig en kan ik de AiO net zo goed halen.

Wat een zeurpiet he :o