geschoren deken met hals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_Doos

geschoren deken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:55

ik wil binnenkort mijn kwpn merrie laten scheren omdat ze na het rijden niet droog te krijgen is.
ze gaat helemaal kaal.

moet ze dan een deken op met hals?

hoeveel grams?

wat zouden jullie aanraden?

Lilliputter

Re: geschoren deken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:15

Een deken met hals is zeker aan te raden, maar je kunt ook dekens kopen waar je een losse hals aan vast kunt maken (anky bijv.) Ik zou zeker 600-700 grams aanhouden :)

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:07

Staat je paard altijd op stal of ook buiten??
Want op stal heeft hij een hals niet persee nodig. Als je paard buiten staat is het natuurlijk een ander verhaal. Als je dan geen hals hebt en t regent dan loopt dit allemaal naar binnen en dan is het ook wel lekker om een hals te hebben.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:09

600-700 grams :oo Daar zou mijn paard echt onder verdrinken := Ik had gewoon een deken zonder hals op en iets van 300 grams ofzo :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:12

Mijn merrie is ook geschoren, maar heeft gewoon een dikke winterdeken op zonder hals. Staat overdag op de wei. Je moet alleen opletten met regen, dat is funester voor paarden dan kou. Je wilt de belangrijkste organen beschermen en die zitten in buik/rug gedeelte.

Ik heb bij het halsstuk altijd het idee dat ie de hele boel zo afknijpt als het paard met het hoofd naar beneden gaat om te eten. Heb een merrie met normaal maat 185, maar halsstuk maat 215, omdat het anders zo knelt. Vind het niet ideaal :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:27

Met goede wind- en waterdichte deken met hals van 200 gr kom je al heel ver en het voordeel is dat je die meer kunt gebruiken dan zo'n hele dikke, gewoon een 200 gr staldeken eronder voor als het echt koud word, ik heb op www.ruitersport.com de tornado met hals gekocht, fijne pasvorm en een grote staartflap die zo vast gezet is dat het ook de billen heel goed beschermd en hij kan niet opwaaien, ze zijn nog steeds in de aanbieding en ik vind het echt een aanrader.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:28

Ik zou voor tussen de 300 en 350 gram gaan, absoluut niet meer. Het liefst met hals of in ieder geval zo'n halve hals. Ik heb de deken van BR van jos lansink, met aanritsbare hals, ik vind het een erg fijne deken, niet smal of kort bij de nek, terwijl mijn paard best hals heeft. Verder vind ik de rambo en rhino dekens ook fijn, maar die hadden we alleen met halve hals, deze maar dan wel met dikke vulling: Rhino Wug High Neck Turnout Lite

Ik vind een hele hals wel een uitkomst, ik scheer niet, maar de mijne heeft alleen teddyhaar rond zijn oren en onder zijn buik een beetje, heb hem dan nu onder een dikke deken met hals staan, nog steeds in zijn zomer vachtje.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:08

Mijne staan altijd buiten met schuilstal en zijn helemaal geschoren op de sokken/onderbenen na. En staan alleen onder Bucas all in one (zal zo'n 400 gram zijn, past zich aan) en ze voelen heerlijk warm maar niet té. Denk dat mijne smelten onder 600/700 grams :oo

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:08

Mijn paard heeft altijd dekens met halve hals (wug model) of geen hals, eenmaal een halsdeken gehad en de hals lag er binnen een dag vanaf.

Mijn paard staat tot het scheren onder een regendek, daarna 200 grams, en als de winter echt begint (dagelijks onder de 7,5 - 10 graden) een heavy deken van Rhino. Koud heeft hij het echt niet. Paarden hebben een andere perceptie van warm en koud, wij hebben het veel sneller koud dan paarden. Hou daar wel rekening mee.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:09

Mijn pony word dit jaar ook voor het eerst geschoren.
Ze krijgt daarna een waterdichte deken van 300 grams op. Gewoon zonder hals. Als het buiten kouder word heb ik nog een 100 en een 150 grams die er evt onder kunnen!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:16

mijn haflinger merrie is ook geschoren en staat nu onder 250 gram zonder hals..als het kouder word komen er warmere dekens op..ze staat overdag buiten en snachts op stal..

sannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:24

Ons paard is van de week ook voor het eerst geschoren
(deel vd hals, borst+buik)
Hij staat nu onder een goede water+wind dichte 350grams deken zonder hals.
Overdag staat hij op t land en s nachts binnen, bij erg slecht weer ook binnen.

Volgens mij wel genoeg?!

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:34

liliputter schreef:
Een deken met hals is zeker aan te raden, maar je kunt ook dekens kopen waar je een losse hals aan vast kunt maken (anky bijv.) Ik zou zeker 600-700 grams aanhouden :)

Hou is op zeg dat is wel erg veel paarden zijn geen mensen!
2 a 300 gram is echt genoeg als ze ook naar buiten gaan hoor.
gewoon goed voelen bij je paard, pas als ze staan te bibberen hebben ze het koud, ze kunnen zich heel goed warm houden.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:02

een hals is mogelijk, maar zeker niet noodzakelijk. En 600/700gr? misschien als het -20 is en ze de hele dag buiten staat?
Maar normaal is een 300gr. genoeg. Mocht het echt te koud zijn, kun je een onder deken erbij leggen.