scheren .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Livito

scheren .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:39

Hoi bokkers,
heb toch echt even jullie advies nodig .
mijn 15 jarige paard , nog nooit geschoren . best wel een koukleum ( nu al 300 op ) ,
zweet zich echt elke keer de pleuris als we gereden hebben .
nu wil ik hem dus scheren , maar zijn we bang dat hij het te koud krijgt , of ziek word oid .
wat denken jullie ? helemaal scheren ? of gewoon zo doorrijden (wat mij niet gezond lijkt)
& vorig winter stond ie ongeschoren onder 500 , heb nu een nieuwe deken van 550 , en wil als hij geschoren word er dan nog 1 onder leggen .. denken jullie dat dit genoeg zal zijn ?
komt misschien een beetje dom over , maar wil echt even van meer mensen horen of ik het wel of niet moet doen .

groetjes jessica

ps ; weet niet of het goed staat , anders graag verplaatsen !

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:08

Vragen zijn nooit dom, hooguit het antwoord! :)

Ik heb hetzelfde probleem namelijk. Merrie zit ook dik in dr haren, maar aangezien ik maar 4x per week rijd vind ik dat het te koud is en onnodig om te scheren. Ik denk dat jij in jouw geval toch minimaal naar de 600 moet, kortom veel werk met dekens. Het ligt er aan wat je allemaal doet met jouw paard, als je al zegt dat het een koukleum is zou ik het persoonlijk niet doen. Al ziet die dikke pak haren er niet mooi uit, ik kijk de lente vast in :)!

Livito

Re: scheren .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:10

ik rij minimaal 4 a 5 x in de week , best wel intensief voor hem , en dan van die keren ook nog 1x les .
ongeschoren zou ik ook naar de 550 moeten gaan .. dus daarom zit ik ook zo te twijvelen .. we hadden eerst al besloten om het volgend jaar te doen en dan eerder , maar hij begint echt na 10 minuten al te zweten nu . terwijl hij echt niet heel dik in zn haar zit .

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:11

Afbeelding zo zit hij nu in het haar , je kan het niet heeel duidelijk zien op deze foto , maar toch een beetje een ideetje

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:12

Verplaatst van MD naar SV.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:12

Je kunt het proberen, haren groeien toch vrij snel weer aan. Zou dan wel zeker 700 gram aan dekens pakken als ik dat zo lees. En vergeet het halsdeken niet :)

Vind het op de foto eerlijk gezegd reuze meevallen. Die van mij zit zeker 2x zo dik in dr haren, terwijl ze in de zomer een dun vachtje heeft :)! (1e merrie in mijn profiel)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:13

ik zou scheren, je zit nu toch al te kloten met dekens, dus of je er nou een hele dikke (of 2 met bijvoorbeeld onderdeken) opdoet of een iets dunnere, maakt ook niet uit. Mijn paard zweet ook zo gigantisch, na 10 minuten stappen begon hij al, en het ergste, ik kreeg hem niet meer droog, ook niet na twee uur, dus moest hem nat op de wei zetten, vond ik toch niet zo fijn. Ben blij dat die van mij nu geschoren is, ideaal, hij zweet niet meer en als hij al zweet, stap ik hem in 10 minuutjes droog.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:14

maar omdat het al zo'n koukleum is , zou hij het dan niet nog kouder krijgen ? aangezien hij nu ook al onder de 300 staat ?

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:18

niet helemaal scheren, maar alleen zn borst (als je begrijpt welk model ik bedoel)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:22

ja ik begrijp wat je bedoeld ,
dat zou ik ook eventueel kunnen doen ,

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:23

Alleen ziet dat er echt niet uit, bedoel het absoluut niet verkeerd. Maar als je in de sport rijdt kun je beter of helemaal scheren of helemaal niet.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:24

ja klopt ik vind t ook spuuglelijk , vandaar dat ik ook zo zit te twijvelen .

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:43

het beste is om hem half te scheren. een jachtmodel is idd heel erg lelijk.
Ik heb mijn eigen pony vroeger een deken opgeschoren. Hij was ziek maar kon zijn warmte niet kwijt. (was rond december)

een halve deken kun je mooi of lelijk vinden, maar het heeft wel een functie. Je scheert vanaf de schoft naar beneden tot ongeveer het zadel.
de hals en buik scheer je kaal en de billen. en je kan dan zelf beslissen of je ook de benen kaal wil of ze wil laten zitten. zo ook met het hoofd

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:25

Mijn paard is ook een koukleun maar vorig jaar heb ik hem toch gescheert. ik heb hem toen gewoon vast gemaakt en helemaal geschoren behalve het hoofd heb toen zoon oud deken op gedana die hadden ze vroeger ook wel kun je wel bij rommelwinkel ofzo weg halen zo'n deken is lekker dik en warm heb daar boven een fleecedeken gedaan en daar boven en oud deken waterdicht en daar zat een beetje voering in heb dat zo de hele wintergehouden en later afgebouwd nooi problemen gehad paard zat lekker in zun vel.