Paard verdraagt ineens geen staldeken meer: schuurt zich

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

Paard verdraagt ineens geen staldeken meer: schuurt zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:24

Mijn 5-jarige merrie schuurt zicht sinds kort met haar staldeken in de stal.
De wanden van de stal zijn witgekalkt waardoor ik goed zie dat ze dit doet. Haar deken is op de schouder en op de staart steeds wit van de kalk.

Op zich is het niet zo erg dat ze dit doet, ware het niet dat ze haar hele staart zo kapotschuurt. Het is geen zomerexceem, want ze schuurt in de zomer niet én ze schuurt zich nu ook op de schouder. Ik heb nu al verschillende dekens geprobeerd, maar ze blijft het doen.

Eerst dacht ik dat ze te warm had. Dus steeds goed opgelet en bij warmer weer gewoon een fleecedeken opgelegd. Dan schuurt ze zich 'enkel' op de schouder. Er zit namelijk geen staartflap aan zo een deken.

Vorig jaar deed ze dit niet, maar toen had ze ook minder mogelijkheid om dit te doen. Er stond toen nog een lange gemetste eetbak langs de muur van haar stal. Zo kon ze dus niet aan die muur aan.

Ik vind het erg dat ze zo last heeft van haar deken en ik kan haar niet zonder laten omdat ze dagelijks gereden wordt (sportpaard).
Misschien is het al een oplossing om een deken zonder staartflap te kopen, dan schuurt ze zich al minder op de achterhand. Maar de jeuk blijft voor haar.

Heeft iemand hier ook al last van gehad en wat deed je eraan?
Welke deken (zonder staartflap) is ideaal voor gevoelige paarden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard verdraagt ineens geen staldeken meer: schuurt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:26

Heb je de deken gewassen voor ze hem op kreeg?
misschien is ze allergisch voor het wasmiddel.

Women

Heb je je deken laten wassen? Paarden kunnen net als mensen een allergie hebben voor wasmiddel. Breng je deken even naar de stomerij en laat m een keer even wassen zonder wasmiddel. Dus gewoon uit spoelen met veel water.

EngeltjeS

heeft ze ook geen wormen? ;) veel paarden die schuren dan ook, als ze wormen hebben.

Women

*Cayenne; je was me net voor*

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 09:36

Onze paarden worden iedere 8 weken ontwormd en de laatste keer is 3 weken geleden geweest. Dus dat zal het normaal gezien niet zijn.

Allergie aan wasmiddel heb ik ook aan gedacht. Ik heb deze deken zelf gewassen (HH Highliner). Misschien is het dat. Maar ze doet dit ook bij oude fleecedekens (die dus niet juist gewassen zijn).

Het is wel een 'jeukbeest'. Haar hoofstel moet na het rijden ook zo snel mogelijk uit en ze moet zich uitgebreid kunnen krabben anders ben je bont en blauw (probeert ze het uit te schuren tegen je).

Zou ze het bij een nieuwe deken niet mogen hebben? Wat deken jullie van een deken met een gladde voering? Zou het dan ook beter moeten zijn? Dan kunnen de losse haren zich zo niet vastzetten in de deken. Want dat zal ook wel jeuk veroorzaken.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:02

Ik zou eerst je deken wegbrengen om hem te laten wassen/ alleen spoelen of wassen zonder zeep in een waserette, daar hebben ze veel grotere trommels en kunnen de dekens beter gespoeld worden. En tegen het haar zou je kunnen proberen er een dun katoenen zomerdeken onder te leggen.

Kunt m ook een keer even wassen met zwavelshampoo, betadine of andere shampoo die jeukstillend werkt. (niet vaker als 1 keer in de week wassen met speciale shampoo ipv natuurlijke vetlaag van het paard die je dan wegwast)

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:05

ze kan behalve wormen ook ander ongedierte hebben, zeker ornd de manenkam. Hopelijk niet natuurlijk...allergie voor wasmiddel kan ik mij ook voorstellen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:07

Als je je deken zelf gewassen hebt is de kans groot dat er nog zeepresten in zitten, waar je paard zo op reageert. Verder probeer ik zoveel mogelijk dekens met een gladde binnenvoering op de borst te gebruiken omwille van het schuren en haarverlies te beperken.
heb je al zo'n lycra borstbeschermer geprobeerd of een zalf tegen de jeuk. Misschien vind ze een deken echt maar niks en is het eerder een slechte gewoonte geworden dan een kwestie van jeuk