Hauptner 2000 scheerapparaat. Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbaie

Hauptner 2000 scheerapparaat. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:52

Hallo allemaal,

Ik heb de Hauptner 2000. Ik heb dit ding sinds half 2005, slechts 4 keer gebruikt. Dit weekend heb ik er een paard van een vriendin mee geschoren en ik kwam bijna niet door zijn vacht heen. Vreemd want hij ging er altijd als een speer doorheen. De mesjes waren net geslepen en ik heb hem tussen door regelmatig even af laten koelen, de haartjes er tussenuit geborsteld en geolied.

Op een gegeven moment trok het apparaat het echt niet meer en is het blok waarmee het mesje vastzit aan het motortje afgebroken. Dit wordt dus zoiezo een nieuw mesje kopen.

Ik vroeg me echter af of er ook wat mis is met het apparaat. Ik baal ontzettend dat ik hem in die vier jaar niet vaker gebruikt heb, aangezien ik nu natuurlijk geen garantie meer heb. :\ Maar goed.. niets meer aan te doen.

Ik heb het mesje naar mijn idee niet te strak of te los op het apparaat bevestigd. Ik heb nog wel tussentijds geprobeerd of het hielp als ik hem iets strakker of losser draaide maar dit was niet het geval.

Heeft iemand hier tevens ervaring mee? en een oplossing voor?

Ik vind dat een apparaat die vier keer is gebruikt niet echt toe moet zijn aan een onderhoudsbeurt.

josie

Re: Hauptner 2000 scheerapparaat. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:42

Het kan zijn dat je mesjes niet goed geslepen waren, dat je het toch niet strak genoeg had zitten, of juist wel te strak, kennelijk was er ergens toch echt iets niet goed, want anders breekt er niet zo maar iets af.
Ik denk toch echt dat het met de bovenste 3 reden had te maken, al dan niet een combi van die 3.
En nee zo'n apparaat is naar mijn idee ook niet toe aan een onderhoudsbeurt, maar eens per jaar even na laten kijken kan geen kwaad.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:49

wat jij vertelt heb ik vorige week ook gehad. stond mooi met mijn mond vol tanden met een half geschoren paard en ik kwam er niet meer doorheen.
scherpe messen en een apparaat van 5 jaar oud.. mijne ligt nu bij de winkel om nagekeken te worden. is helaas nog niet klaar maar ben benieuwd wat de oorzaak is.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 14:53

@ sax89: zou je mij op de hoogte kunnen houden wat eruit komt als jouw apparaat nagekeken is? Ik ben erg benieuwd.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:11

ik heb hetzelfde gehad, het bleek toch dat bij de vorige scheerbeurt de messen te strak hadden gezeten en daardoor krom waren getrokken. Ik denk dus echt dat je het probleem daar moet zoeken en dat je het beste je apparaat even na kiunt laten kijken

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:13

het lijkt erop dat je de messen te strak hebt aangedraaid, maar dat is vanaf de pc natuurlijk moeilijk te zeggen.

Niet goed geslepen kan ook nog!

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:52

De messen waren net geslepen! Dus dat kan echt niet. I

k heb gekeken wanneer hij beter scheerde. Het mesje iets losser gedraaid werkte niet, toen het mesje wat dichter gedraaid werkte ook niet. Hij ging er gewoon niet goed doorheen.

Dat uiteindelijk één van de twee reden heeft gezorgd dat het mesje brak, dat kan. Maar het kan niet dat hij het gewoon niet goed deed tijdens het scheren als ik continue probeer wanneer hij beter scheert.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:58

Als een paard een vuile vacht heeft, of laat ik t anders zeggen, als er misschien zand op de huid zit, tussen de ondervacht, kunnen je messen binnen no time bot zijn, heb dat nu al meerdere keren mee gemaakt.
bovendien is het belangrijk de machine in huis, of in ieder geval op kamertemperatuur, in een niet vochtige omgeving te bewaren, want de koolborstels zijn heel gevoelig voor vocht.

Ikzelf heb qua onderhoud en slijpen hele goede resultaten met v.d. Water uit Rotterdam

http://www.trimgereedschap.nl/

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:03

thx, dat zal ik onthouden als ik weer ga slijpen of als hij voor onderhoudsbeurt moet.

Het paard was trouwens helemaal schoon en het scheerapparaat bewaar ik thuis. Maar bedankt voor het meedenken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:54

Vaak als de messen geslepen zijn worden in in olie gezet, dit vormt een filmlaagje op je messen waardoor ze niet snijden als je ze op de machine zet.
Messen dan goed droog en olievrij maken, in de machine plaatsen, aandraaien en DAN olie erop doen.

En ze kunnen idd na 5 minuten bot worden als je ze op een zanderig paard zet. Altijd eerrst wassenof goed poetsen.

Weet je zeker dat alles goed heeft gezeten. Het breekt namelijk niet zomaar af. Te strak draaien wordt de machine heet van en loopt warm, motortje loopt dan warm etc maar dan nog breekt er niks af.
Messen te los dan vallen ze uit je machine, dat hoor je ook meteen.

Vraag td_kommer eens hier op bokt, doie werkt voor een bedrijf wat in scheermachines doet en hij geeft regelmatig mij goede tips, heeft mijn messen en machine in onderhoud...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:59

Kimbaie schreef:
@ sax89: zou je mij op de hoogte kunnen houden wat eruit komt als jouw apparaat nagekeken is? Ik ben erg benieuwd.

hey lees je berichtje nu net. ben net terug van vakantie en ga morgen even kijken of de mijne het alweer doet..
ik heb wel de mazzel dat ik tot die tijd gewoon 1 van hun mag lenen