shetlander patroon scheren, deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

shetlander patroon scheren, deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 15:38

Mijn shetlander wil ik in patroon 8 laten scheren omdat hij best veel doet en hij heel snel zweet door zijn dikke vacht. Hij staat de hele dag buiten in de wei. Moet hij een deken op als hij is geschoren? Ik zat zelf te denken aan een ongevoerde regendeken maar helpt de wintervacht dan wel geod genoeg?

Popstra

Re: shetlander patroon scheren, deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:02

Als je de shet scheert (wat ik persoonlijk nóóit zou doen!!!) dan ook zeker een deken op doen! En in de winter red je het niet met een ongevoerde regen deken want dat is veel te koud natuurlijk. Ik zou de shet lekker in zn vacht laten want het is geen pan een geschoren shet!

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:32

Maar ik wil de shet scheren omdat de pony nu echt erg nat is nadat hij gelopen heeft. Dan druipt het zweet er vanaf en dan kan ik hem ook gewoon niet droog krijgen. En zo ben ik ook bang dat hij ziek wordt.

Ik wil hem ook niet helemaal scheren. Maar alleen de onderkant van de buik en de hals, zoals patroon 8 op het plaatje.
Afbeelding

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:26

moet best lukken zonder deken hoor..

workorange

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:52

Dan zou ik hem ook gewoon zonder deken laten (tenzij het net erg gezweet heeft)

Casper2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:00

Met een regendekentje erop en een fleecedekentje als hij net gelopen heeft kom je een heel eind als je hem scheert met patroon 8

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:33

Dus hij hoeft geen regendekentje op als die gewoon buitenstaat en dan alleen een zweetdekentje als hij heeft gewerkt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:02

Mijn haflinger heeft nu ook model 8 en staat gewoon zonder deken. Pas als het overdag ook echt koud wordt gaat er een canvasdeken op.
Hij staat overigens 's nachts wel op stal. Ik weet niet of dat bij jouw shet ook zo is, maar anders zou ik 's nachts een dunne deken op doen en overdag niks.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:06

Rapido. waarom zou je dat nóóit doen?

Ik twijfel...
Billen worden een stukje blood, stukje schouder, waar toch belangrijke spieren zitten.. Luchtpijp....
Ik zou dan kiezen voor 1 streep in de breedte van de scheerkop als je geen deken wilt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:17

komt hij 's nachts op stal?? en zo ja, heb je dan geen mogelijkheid om hem een zweetdekentje op te doen en later weer af te halen?? als hij dag en nacht buiten staat dan zou ik het niet doen. want dan zal je een deken moeten hebben die ook de luchtpijp bedekt. maar het "moeilijke" hieraan is dat hij al een dikke wintervacht heeft. dus dan zal je hem voor het scheerpatroon een deken op moeten doen terwijl dat voor de rest van z'n vacht niet nodig is. dan zal hij zich ook kapot zweten onder een deken. of je meot inderdaad denken aan een ongevoerde regendeken. maar ik weet niet hoe het dan zit met de werking van z'n vacht.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:37

Hij staat altijd buiten en komt niet op stal.

Moet ik hem dan straks wel of geen deken om doen? Als ik hem in dat patroon scheer.
Ik zat dan zelf te denken aan een dunne regendeken, evt voor hele koude of natte dagen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:40

Met model 9/10 kan je nog heel lang zonder deken in de wei staan, pas als het beneden een graad of 5 komt en het regent, kan je een 100 grams (of een fleecegevoerde) regendeken opleggen.
Ik heb mijn tinker in model 9, vorig jaar in 10, dus ik heb hier ervaring mee. Overigens staat die 's nachts wel op stal.
N.b. ik zou de buik behaard laten (dus aan weerszijden een streep op de flanken scheren) want in een modderige wei wordt die gauw kletsnat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:39

Ze hebben die vacht niet voor niets!! Daarom altijd een deken als je je paard scheert (in welk model dan ook) En waarom ik nooit een shet zou scheren puur omdat ik het geen porem vind en patroontjes vind ik al helemaal super lelijk staan!! Je scheert een paard helemaal of helemaal niet!! Maar dat moet iedereen lekker zelf weten natuurlijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:15

rapido schreef:
Ze hebben die vacht niet voor niets!! Daarom altijd een deken als je je paard scheert (in welk model dan ook) En waarom ik nooit een shet zou scheren puur omdat ik het geen porem vind en patroontjes vind ik al helemaal super lelijk staan!! Je scheert een paard helemaal of helemaal niet!! Maar dat moet iedereen lekker zelf weten natuurlijk.

Je mag je mening best onderbouwen hoor.
En lelijk? Eerlijk gezegd vind ik het ook niet echt fraai, zoals ik mijn tinker geschoren heb. Maar daar gaat het ook niet om, het gaat om haar welzijn. Ik denk dat ik hierin een goed compromis heb gevonden. Ik wil haar niet helemaal bloot scheren omdat ze zoveel buiten staat maar ze krijgt echt last dat ze haar warmte niet kwijtkan, als ze met zo'n dikke vacht moet werken.
Overigens gebeurt het in Nederland maar weinig, zo'n dekenmodelletje. in Engeland zie je het veel meer.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:09

Dat het lelijk is vind ik ook maar dat doet me niet zoveel. Dat is zeker de reden niet waarom ik scheer.

Onderkant hals, borst en buik geschoren. ongevoerde (fleecegevoerde) regendeken ja of nee.
De enige wat die deken beschermd is het bostgedeelte onder de hals en onder de buik beschermen maar weinig dekens.

(Ik ben de TS, ik zat gister op de naam van mijn vriendin.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:15

AH_scim schreef:
Dat het lelijk is vind ik ook maar dat doet me niet zoveel. Dat is zeker de reden niet waarom ik scheer.

Onderkant hals, borst en buik geschoren. ongevoerde (fleecegevoerde) regendeken ja of nee.
De enige wat die deken beschermd is het bostgedeelte onder de hals en onder de buik beschermen maar weinig dekens.

(Ik ben de TS, ik zat gister op de naam van mijn vriendin.)

Juist daarom zou ik eerder gaan voor een model waarbij je de buik niet scheert, zeker als hij buiten blijft staan. Kan prima, maar de buik mag wat mij betreft wel beschermd blijven tegen modder en water. Dan kun je redelijk lang zonder deken en mocht het nodig zijn een fleecegevoerde regendeken.

Dat het niet mooi is, tsja ze hoeven er niet altijd bij te lopen als een schoonheidskonining. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:40

Rapido, zonder uitroeptekens snappen we je mening ook. Verder zie ik geen nadeel in functioneel scheren, is misschien minder mooi, maar pony voelt er niks van, die heeft toch geen spiegel in zn wei

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:50

als hij 24 uur buiten staat dan zou ik ook zoeken naar een model waarbij je de buik behaard laat. lijkt me niet echt gezond als hij met zo'n kale buik in de nattigheid en de kou staat en ligt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:03

Ik heb mijn shet 2 jaar geleden zo geschoren
Afbeelding
Zo blijft de buik behaard en kunnen ze de warmte kwijt. Als ik het nog eens moest doen werd het of kaal en een deken of dit model maar dan de geschoren streep, minder hoog, en geen deken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:00

rapido schreef:
Als je de shet scheert (wat ik persoonlijk nóóit zou doen!!!) dan ook zeker een deken op doen! En in de winter red je het niet met een ongevoerde regen deken want dat is veel te koud natuurlijk. Ik zou de shet lekker in zn vacht laten want het is geen pan een geschoren shet!

Wat is dit nou voor een debiele opmerking? Rapido heeft geen verstand van shetten, dat is duidelijk. Er zijn heel veel shetten waarbij het niet nodig is om te scheren omdat daar in de winter toch maar heel weinig op wordt gereden maar als ik kijk naar de shetten die wel intensief gebruikt worden: is het eerlijk dat ik 20 km door het bos ga mennen met hun dikke winterjassen aan waarna het vervolgens uren duurt voordat ze weer enigszins droog zijn.

Mijn shetten hebben een model 9 gekregen. Ik heb ze een ongevoerde regendeken opgedaan maar dat was sowieso de bedoeling ook al waren ze niet geschoren. Bij een model 10 of 11 zou je het zonder deken kunnen overwegen. Ik vind bij weer als vandaag een deken eigenlijk niet eens nodig. Er komt bij mijn pony's ook geen dikkere deken op.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:34

Ik zou hem wel een deken opleggen. Je haalt toch een stuk vacht weg en je pony heeft niet de mogelijkheid te schuilen.

Om je shet de hele winter een ongevoerde regendeken op te leggen zou ik niet slim vinden. Je pony kan zijn haren niet meer omhoog zetten, wat ze juist doen als ze het koud krijgen. Ik zou een heel licht gevoerde regendeken opleggen.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:18

bij mij op stage scheren we ook de shetlanders die buiten staan, en daar word zegmaar de deken eruit geschoren en de rest wat buiten de deken uitkomt laten we behaard. en dan gewoon een regendichte gevoerde winterdeken om.
maar ik vind dat je het wel moet doen als je pony echt zo bezweet raakt, want als je der niet scheert krijg je meer problemen door het nat worden enzo..

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:40

ik heb hem gister geschoren in model 10. Ik heb hem geen deken op. Het is nu natuurlijk ook niet verschrikkelijk koud. Is het voor de echte koude dagen nog nodig omdat het iid toch de werking van de wintervacht tegenhoudt?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:18

ik zou toch een deken op doen hoor, hij heeft niet voor niet die dikke vacht aangemaakt, hij zal het wel nodig hebben.

ik zou mijn shetjes nooit scheren en zonder deken laten banjeren :)
vorig jaar zijn mijn shetten geschoren en stonden zei heerlijk warm onder een dekentje ( moest wel ivm luizen ).
verder wordt mijn dikkerd ook gebruikt met rijden en zweet ook wel, maar ik zou niet scheren :)

Anouk79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:53

De buik zou ik persoonlijk dan juist niet echeren en anders een deken die daar goed afsluit. Zeker wel een regenbestendige winterdeken minimaal opdoen. Juist een shet zal gevoelig zijn voor de kou daar ze juist altyd een extra dikke vacht hebben!