paard te warm of te koud - hoe weet je dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

paard te warm of te koud - hoe weet je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 13:36

Veel paarden kunnen beter tegen de kou dan tegen de warmte. Ik vermoed zelf dat veel paarden een te warme deken op hebben, maar zeker weten doe ik het niet. Er zijn verschillende topics over dekens, maar deze vraag kon ik niet vinden met de zoekfunctie.
Een vraag die mij al een hele tijd triggert:

Hoe meet je/neem je waar bij een paard of hij het warm of koud heeft?
Hoe ervaart een paard kou of warmte?

Ik zou graag meer 'bewezen door ervaring of wetenschappelijke kennis' willen.
De menselijke maat (wanneer wij het warm/koud vinden) is niet vergelijkbaar met die van een paard.
Ook het vele zweten in het najaar tijdens het rijden is nu van tijdelijke aard, omdat de paarden nu al de winterjas hebben die ze over een maandje echt nodig hebben.

p.s. voor mijn eigen oudje (25 jr.) heb ik dit jaar een regendeken aangeschaft voor natte dagen. Ik heb het idee dat hij zich in die situatie minder goed warm kan houden dan vroeger.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:40

Ja de temperatuur meten denk ik gewoon. Maar ik denk ook dat het het beste is voor het paard om het hem zelf te laten regelen, dus zonder dekens. Het lijkt me verschrikkelijk om het de hele tijd te warm te hebben! Ik heb ook wel eens gehoord dat als de puntjes van de orden koud aanvoelen, dat het paard het dan koud heeft, maar of dat klopt?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:32

Niet de puntjes van de oren maar de oor aanzet ;) .

snikky

Re: paard te warm of te koud - hoe weet je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:35

ik voel altijd gewoon onder me deken en als dat te warm of te koud aanvoelt pas ik het aan ;)

meer kan ik ook niet doen, want als ik niet scheer is er voor mij geen rijden meer aan....

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:37

De ooraanzet achter de oren idd en in de oksels.
Zo lang dit om en nabij lichaamstemperatuur is, hebben ze 't echt niet koud...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:40

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:41

ik voel ook onder de deken.
als ik dan denk van goh wat lekker warm dan betekend dat volgens mij dat het paard onder de deken warmer is dan mijn eigen lichaamstemperatuur en dan staan ze dus eigenlijk te warm.
voel ik geen verschil met mijn eigen lichaamstemperatuur dan ga ik er vanuit dat het goed is..
had laatst wel bij 2 dieren die onder een regendeken stonden dat ik ze echt heel koel vond aanvoelen.toen heb ik ze dus ook een dikkere deken op gedaan(150grams)

puntjes van oren voel ik nooit want die voelen altijd koeler aan?
heeft te maken met de doorbloeding dacht ik,op dat punt is het minder en aangezien daar de huid dun is zal dat dus vast sneller afkoelen dan een lichaam.
dan idd wat aukelizzy zegt bij de ooraanzet..

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:45

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:05

ik gebruik eigenlijk niet eens een deken om mijn pony warm te houden.
meer om hem schoon te houden :o :D
het is zo'n viezerd als ik dat niet doe haha.
meneer ligt het liefste de hele dag in de blubber te rollen.

af en toe mag hij dat ook even zonder deken doen hoor,is toch een stukje vachtverzorging he( en goed tegen schimmels,etc)
maar ik wil een schoon paard en ik houd niet van poetsen,dus moet hij een deken op }>

op engelse sites is wat meer info te vinden over onderzoek naar gebruik van dekens:
http://www.equisearch.com/horses_riding ... qa_102105/
http://www.esc.rutgers.edu/publications ... FS1081.htm

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:08

Ellepel,
Je wilt je paard schoon en houd niet van poetsen???

Vind dit een beetje raar. Snap dat je het niet leuk vind als je met een beblubberd paard uit 't land komt, maar zou er echt geen ramp van maken om dit even te poetsen hoor. Jeetje.

TS, temperaturen, onder de deken voelen, oksels voelen, en aan de ooraanzet voelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:19

wat ben ik erg he? :D
nee vind het niks zo'n modderdier.
kijk droog is droog,maar die van mij zoekt dus echt de natte plekken op he.
dat krijg je zowat niet meer schoon.

nee dan maar hartstikke penny,maar er gaat lekker een dekentje op.
moet ik er wel bij zeggen dat als het flink lang regent en meneer staat zonder deken hij dan wel de eerste is die als een gek staat te bibberen in de wei he?.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:25

Ik voel ook altijd ff onder deken.

Ik moet zeggen dat het nu wel erg moeilijk is welke deken wel en welke niet.
De ene dag is het 15 graden met een zonnetje en droog.
En de volgende dag is het 8 graden en regen....
Daar kan je niet echt van op aan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:57

Dank voor de tips zover.
De ooraanzet en oksels lijken idd wel een vrij goede indicatie.
Lichaamstemperatuur niet direct, want als het paard te warm wordt, gaat het lichaam op allerlei manieren werken aan afkoeling (aderen open, verandering vacht, zweten, etc.) Dus als het paard koorts heeft door de deken, heb je echt extreem veel dekens op of hij is ziek.
Vooral de engelse sites zijn heel informatief.

Meer info blijft welkom, want ik vind het nog steeds ingewikkelde materie. De natuur zorgt (in het algemeen) voor een goede bescherming. Onze alternatieven (dekens) hebben ook veel nadelen. (haar dat plat gaat liggen, onbeschermde lichaamsdelen en weinig adequate aanpassing aan veranderende omstandigheden). Dus dekens blijf ik voorlopig nog maar zien als een noodzakelijk kwaad wat je voorzichtig moet toepassen. En om dat goed te doen wil ik graag (nog) meer kennis van zaken.

Ellepel. uit bovenstaande kun je opmaken dat ik jouw motivatie niet helemaal ok vind; maar affijn er zijn ook veel verschillende meningen.
Daantjuhhh, dat is idd ingewikkeld in dit seizoen, maar zelfs in de winter kunnen de omstandigheden nogal verschillen. Meer nog dan de temperatuur, is wind en regen verantwoordelijk voor afkoeling.

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:12

Hallo Senna,

Dat jij je zorgen maakt over jouw oude paard is heel logisch. Naarmate een lichaam ouder wordt is het minder goed in staat bij koud weer op temperatuur te blijven. Dat werkt bij dieren hetzelfde als bij mensen.
'n Lichaam heeft ook een thermostaat, de hypothalamus, een deel van de hersenen. Die geeft signalen aan het lichaam dat de lichaamstemperatuur aangepast moet worden. Die temperatuur wordt vervolgens geregeld doordat (eenvoudig uitgelegd) de bloedvaten zich vernauwen (als je het koud hebt) of zich verwijden (bij warmte). Lichamen zijn zo slim gebouwd. Als jouw paard het koud krijgt, vernauwen de bloedvaten zich, waardoor voorkomen wordt dat de 'binnen'-temperatuur te veel daalt. De doorbloeding van de huid neemt dan af, zodat hij via de huid niet te veel warmte verliest. Misschien staat hij in regen en kou te rillen? Voelt zij aan de buitenkant koud aan. Paarden hebben van nature dus perfecte manieren om de temperatuur van het lichaam op peil te houden.

Een van de grote nadelen van dekens is dat de ontwikkeling van de wintervacht gestoord wordt. En een wintervacht is nou juist een perfecte winterdeken voor paarden. Maar vaak voor oude paarden niet voldoende.

Wat zou ik doen in jouw geval?
Als jij aan de signalen van je paard denkt op te maken dat hij zichzelf niet op temperatuur kan houden, help hem dan met een waterdichte deken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Irmgard

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:29

ik heb vanmorgen eens onder de deken van mijn paard gevoeld en die was koud, dus even de aanzet van de oren en die waren ook koud. Was gisteravond hetzelfde... dus vanaf vannacht gaat ze met een zomerdeken onder haar regendeken de nacht door totdat ze een 200 grams staldeken onder haar regendeken krijgt voor de echt koude nachten...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:20

het is ook niet altijd even eenvoudig voor een ouder paard. Dus het belangrijkste is bescherming tegen regen en wind. Zo hebben wij een teddybeer van een merrie, echt lange zijdezachte haren. soms voelt ze koud aan (staat momenteel onder een fleece en buiten een 0grams regendeken extra) en voor hetzelfde geld voelt ze bij dezelfde weersomstandigheden klam aan door het zweet. Dus warmer afdekken lijkt me ook niet echt goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:05

Dank je wel voor de reacties.
Ingrid, idd lijkt de ouderdom echt invloed te hebben.
Mijn plan is om mijn paard alleen overdag een regendeken op te doen op regenachtige, winderige dagen.
Het is niet zo dat hij echt kou toont, maar hij is dit jaar wel teruggevallen in bespiering en ook dunner geworden.
Hij heeft a.h.w. een jasje uitgetrokken dit jaar.
Dus de deken is alleen ter bescherming van weersomstandigheden die afkoeling kunnen veroorzaken.
Op stal en op rustige, droge dagen heeft hij volgens mij genoeg aan zijn eigen vacht.
Zijn er meer mensen die dit ook doen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:20

ja in het voorjaar en begin van de zomer, doen we alleen een regendek op bij zeer winderig of nat weer. 's winters dekken we wel af met winterdekens

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:27

als ie zweet heeft ie het warm ^^ en als mijn paard het koud heeft loopt ie een beetje heen en weer in zn stal.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:24

Hallo Senna21, Ik heb een dravermerrie van 24 en die staat nu zonder deken buiten. Ik haal haar vanmiddag 5 uur weer binnen en zolang t niet heel guur weer is laat ik haar zonder dek lopen, 's nachts kan ze in haar stal weer droog liggen. Ik zit er ook een beetje mee wat nu wijsheid is omdat het een merrie is die niet al te dik is en wat ouder. Maar de deken was klam en dan kan ze beter zonder dek lopen. Op stal lekker zonder

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:43

senna21 schreef:
Dank je wel voor de reacties.
Ingrid, idd lijkt de ouderdom echt invloed te hebben.
Mijn plan is om mijn paard alleen overdag een regendeken op te doen op regenachtige, winderige dagen.
Het is niet zo dat hij echt kou toont, maar hij is dit jaar wel teruggevallen in bespiering en ook dunner geworden.
Hij heeft a.h.w. een jasje uitgetrokken dit jaar.
Dus de deken is alleen ter bescherming van weersomstandigheden die afkoeling kunnen veroorzaken.
Op stal en op rustige, droge dagen heeft hij volgens mij genoeg aan zijn eigen vacht.
Zijn er meer mensen die dit ook doen?

Ik heb vandaag drie nieuwe dekens gekocht. Een 200 gram regendeken, een 200 gram onderdeken en een fleesdeken.
Ze staat nu met de 200 gram regendeken op buiten in haar schuilstal, maar het slimme dier besluit altijd buiten te staan.
Ze heeft de afgelopen dagen met een 0 gram regendeken en een zomerdeken er onder buiten gestaan. Toch had ze het niet goed warm. Ze voelde steeds wat koud aan onder haar okstel en haar ooraanzet.
Nu heeft ze overdag ook met de zomerdeken onder haar regendeken gestaan en heb voor de eerste keer het idee gehad dat ze het wat warmer had. Dus nu lekker met haar nieuwe 200 grams regendeken. Dus kan nu lekker combineren en op die manier hoeft ze het nooit te warm of te koud hebben.
Ze is nu tussen de 12 en de 16 jaar ( heb haar als 12 jarige gekocht, maar DA denkt dat ze wat ouder is) en hoewel ze er goed bij staat qua gewicht heeft ze maar een ielig vachtje. Dus had weinig keuzes dan met dekens te beginnen.