Ik ben de weg een beetje kwijt dus daarom dit topic HELP!!
Even wat info. Malone is een tinker. Hij staat overdag lekker buiten in de wei en gaat ’s avonds op stal. Hij staat zonder deken. Nooit gedaan en daar wil ik eigenlijk ook niet aan beginnen. Ik vind het voor hem wel zo fijn om zo zonder iets te staan. Zijn wintervacht is weer volop in de maak. En overdag is het hier nog zo’n vijftien graden. Op zich geen probleem want overdag staat hij gewoon heerlijk te genieten in de wei. ’s Avonds wil ik toch graag met hem aan de slag en wordt meneer aan het werk gezet. Door de combinatie wintervacht en deze temperatuurtjes zweet hij behoorlijk. En daar ligt nu mijn dilemma. Ik wil hem het liefst niet scheren en niet met dekens aan de gang. Ik train al iets korter om zo meer tijd vrij te maken voor het uit- en op adem stappen. Maar goed kan ik dan het beste uitstappen met of zonder deken…. Onder het zadel of aan de hand… Wel of niet poetsen… Afkoelen op stal met of zonder zweetdeken op… en welke deken is dan het beste… Een heel assortiment aan zweetdekens is aanwezig (uitrij fleecedeken, fleecedeken met hals, zware wollen deken met hals). En ik heb de luxe van een stalbaas die ’s avonds de zweetdeken afdoet. Ook hebben we op stal een solarium, maar daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt. Is dit wellicht een manier om het drogen wat te versnellen? Als de temperaturen lager liggen, is het allemaal geen probleem meer. Dan wordt er gewoon lekker gereden en klopt de verhouding temperatuur-vacht weer beter. Dan zweet hij niet zo heftig en is ook zo droog. Maar nu in deze ‘tussenfase’ is het echt iets om gek van te worden. Er zullen vast wel meer paardeneigenaren zijn die op dit moment tegen hetzelfde probleem aanlopen. Dus kom maar op met jullie tips en adviezen!!
We scheren de IJslanders, die hier 24/7 buiten staan zonder deken, een klein stukje. Ze krijgen een streep over hun onderhals en hun borst, waardoor ze de warmte makkelijker kwijt kunnen en na het werken sneller droog zijn.
Ik heb een New-Forest die met hetzelfde probleem kampt. Staat de hele dag lekker wollig buiten, geen dekentje, en 's avonds op stal. Als ik dan ga rijden, meestal ga ik een paar uur naar het bos, zweet meneer zich half dood! Zadel eraf en een complete stoomwolk komt van zijn rug vandaan. Meneer is niet meer lekker zacht en wollig, maar helemaal nat (zelfs zijn hoofd!), plakkerig en niet meer aaibaar. Ik doe er eigenlijk niet zoveel aan, al jaren niet, en al jaren gaat het goed. Ik zet hem na het rijden op stal, en doe een wollen zweetdeken op (zonder hals). Na een uur haal ik de deken eraf, die dan compleet doorweekt is, en doe een 2e, fleecedeken erop. Na nog een uur haal ik deze eraf, en de ondervacht is droog. De langere haren zijn soms nog wel nat, maar dat is niet zo erg, het meeste is droog. Tijdens dit drogen krijgt hij lekker hooit te eten, zodat hij wat te doen heeft en bezig blijft. Over een paar weken is het gelukkig afgelopen, als het weer onder de 10 graden is. Wat overdag vaak ook helpt, is dat als ze enigszins droog zijn, ze buiten te zetten. Dan kunnen ze zichzelf droog rollen (als je een zandstukje hebt). Als je paard op stro staat, zou je hem ook een beetje af kunnen drogen met het stro. Of stro onder zijn zweetdeken stoppen! Dat deed ik vroeger wel eens, toen hij nog op stro stond. Na een half uur haal je dat er onderuit, en gooi je het weer op de grond. Wedden dat het scheelt!
Maris
Geplaatst: 28-10-09 12:58
Even vraag tussendoor, zijn er ook paarden die niet zo snel zweten maar daardoor snel kortademig zijn ( om zo warme kwijt te raken ) ?