Jachtmodel scheren -> Wat voor gram dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Jachtmodel scheren -> Wat voor gram dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:19

Hoi! :wave:

Ik heb met de zoekfunctie gezocht,maar kan geen goed antwoord vinden op mijn vraag..
Zaterdag word mijn Fjord geschoren, in een jachtmodel..omdat ze er slecht der warmte kwijt kan.
Nu vroeg ik mij af of je met erg dikke dekens moet gaan werken? Bijvoorbeeld op dagen als het echt vriest heb je dan aan een 300 grams bijvoorbeeld genoeg?

Groetjes Lisa. :evaw:

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:38

xLiezel

Re: Jachtmodel scheren -> Wat voor gram dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 00:26

Nee oke.. :j Ik was vanplan patroon 6 te doen!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:29

Dat vind ik nou een nadeel van zo'n modellen, erg lastig met dekens.

300 lijkt me veel te warm met zoveel haren, zeker op de rug!

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:31

Als je patroon 6 doet zit het meeste haar nog waar de deken ook zou zitten dus... wat zou je anders voor een deken op doen??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:59

karev: jachtmodel heeft geen streepje ! Dat is alles eruit behalve hoofd, benen en dekje... Een streepmodel heeft een streepje, hoog of laag.
Jachtmodel heeft gewoon dezelfde dekens nodig als geheel geschoren. de benen , hoofd wat harig blijft zit tenslotte buiten de deken.... ook als hij helemaal kaal is.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:10

Dus dan zou ik der net zo goed helemaal kunnen laten scheren Elcamino? :)
Bij plaatje 6 zijn de ledenen nog wel een beetje door het haar bedekt! :j Ik vind het echt moeilijk wat ik nu het beste kan doen.. :=

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:03

Als je Fjord altijd buiten loopt en je wilt iets extra bescherming, en je rijdt recreatief kun je de benen erin laten. Gewoon voor het totale plaatjes is benen eruit mooier. aar het is wat jezelf wilt.
Veel spieren zitten er niet in de benen, alleen bovenin. Verder bot en pezen. Hier gaat niet veel warmte naartoe.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:08

ik ga denk ik ook een jachtmodel laten scheren. Mijn paard staat nu al onder 200 grams, dus denk dat ik haar dan afhankelijk van de temperaturen onder de 200 grams houdt of naar 300 grams overstap ('s nachts rond het vriespunt aan en overdag niet boven 10 graden).

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 18:20

ElCamino schreef:
Als je Fjord altijd buiten loopt en je wilt iets extra bescherming, en je rijdt recreatief kun je de benen erin laten. Gewoon voor het totale plaatjes is benen eruit mooier. aar het is wat jezelf wilt.
Veel spieren zitten er niet in de benen, alleen bovenin. Verder bot en pezen. Hier gaat niet veel warmte naartoe.

Oké.. :j Ze loopt smiddags buiten snachts is ze gewoon altijd binnen! Ik denk ook dat de benen geschoren ook iets mooier is idd..want ze heeft echt dikke haren aan der benen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:22

@elcamino: onder jacht model versta ik iets als model 6, en dan is het dus in princiepe een lange streep van voor naar achter, en die kun je dan dus smal of breedmaken, zo bedoelde ik het.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:10

karev,jachtmodel is model 4 eventueel met hoofd erin. Is gewoon een bekend model en niet model 6.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:12

Hoe word model 6 genoemd dan? := Want dan heb ik de titel ook verkeerd.. :o :))

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:57

hmm, ok , is mij geleerd dat jacht model, ofwel, halfblanket zoals model 6 is.. maar geeft verder niet

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:22

Mijn paard is 2 jaar lang als nr 5 met hoofd erin geschoren. Ik had er niet meer dan 300 opliggen. Ook de andere koudbloeden die zo geschoren werden kwamen neit bven de 300. Overigens staat die van mij zonder halsdeken 24/7 buiten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:33

ElCamino schreef:
karev: jachtmodel heeft geen streepje ! Dat is alles eruit behalve hoofd, benen en dekje... Een streepmodel heeft een streepje, hoog of laag.
Jachtmodel heeft gewoon dezelfde dekens nodig als geheel geschoren. de benen , hoofd wat harig blijft zit tenslotte buiten de deken.... ook als hij helemaal kaal is.

Klopt. Wat hier in Nederland vaak onterecht jachtmodel wordt genoemd is eigenlijk een dekenmodel of een streepmodel :-)

Bij een streepmodel, als je vooral de borst en de hals scheert en verder niets dan heb je ook geen deken nodig.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:33

Ik heb model 9 op mijn pony en hij staat met een Bucas Smartex Rain. Heeft hij het heerlijk warm maar niet té onder :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:07

Ik heb ook model 9.
Ze staat nu nog zonder deken buiten, als het kouder wordt krijgt ze een fleecegevoerde regendeken (vergelijkbaar met 100grams).
Dit is voldoende.

ik zit alleen te denken; sinds vandaag staat ze in een open stal onder een kapschuur, in feite dus een buitenstal. Da's 's nachts dus toch een stuk frisser dan ze gewend was.
ik koop nu dus maar even een 220 gr staldeken, komt ze de nacht iig lekker warm door.