Haflinger wel of niet laten scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wolfg

Haflinger wel of niet laten scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:21

Hallo.

Mijn haflinger wolf heeft al een aardige wintervacht, met gevolg dat hij na een kwartiertje rijden helemaal bezweet is.
ik vind het helemaal niet erg dat ik dan wat langer uit moet stappen maar het lijkt me ook niet so lekker voor mijn pony.
nu ben ik bezig met een deken ik weet een haflinger is een koud bloed maar dat adviseerde de mensen mij.
die deken helf opzich wel goed minder zweten maar die hals is nog steeds erg bezweet.
nu kan ik zijn ondernek wel scheren.
weten jullie misschien nog andere tips
heel erg bedankt

Katja

Re: Haflinger wel of niet laten scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:22

Verplaatst van BEH naar SV.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:44

alleen boeg en hals scheren, zo kan hij zijn warmte meer kwijt en hoef je geen deken op te doen.
gr

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:26

Ik vind zelf dat een wintervacht bij een Haflinger hoort, die van ons zweet ook.
Maar hij en wij vinden dat geen probleem.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:41

Waar je gewoon voor uit moet kijken is dat ze geen kou vatten als ze zo lang nat blijven. Soms is dus een streepje er uit scheren een eenvoudige oplossing om lang tobben met een verkouden paard te voorkomen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:52

Inderdaad, streepje scheren of nog iets meer.
Een paard dat wel een dikke wintervacht aanmaakt, plaag je alleen maar als je hem een dikke deken opdoet zonder te scheren.

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:54

Scheer gewoon een jachtmodel. Of alleen de zweetplekken.
Dan is het ook opgelost en hoef je niet zoveel met dekens te werken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:55

als jij het irritant gaat vinden zal ik het laten scheren ja :)

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:47

scheren vind ik lelijk.

Niet doen dus.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:54

Thomas_Nash schreef:
scheren vind ik lelijk.

Niet doen dus.

Nou, of je het wel of niet doet, het gaat om het welzijn van je dier. ik vind het ook niet mooi, zoals ik mijn paard geschoren heb. Maar ik doe het omdat ik haar daar een plezier mee doe (denk ik).

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:14

Ik denk dat je die keuze zelf zal moeten maken.. Onze haflinger wordt niet geschoren. Als hij zweet na het rijden wordt er lang genoeg mee uitgestapt en daarna gaat hij op stal met een zweetdeken.. Tegen de herfst een regendeken opleggen of dun dekje helpt ook soms om een deel vacht tegen te houden (dan krijgen ze geen al te dikke vacht)..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:21

Mijn haflinger is vorig jaar voor het eerst geschoren. Bijna helemaal, op de benen en hoofd na. Ze was voor het eerst in de winter happy om mee te gaan rijden. Dit jaar word ze dus lekker weer geschoren... :D

maar dan de benen ook en de kaak.

ik zou beginnen met een jachtmodel (dus de plekken waar hij zweet. boeg hals (voor 2/3) buik flanken)

Ik vind dat zelf persoonlijk niet mooi en en zou hem helemaal scheren. Maar dat is mijn mening ;)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:23

Thomas_Nash schreef:
scheren vind ik lelijk.

Niet doen dus.

:?

Daar gaat het hier volgens mij niet over hoor?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:24

Ik zal alleen de onderkant van de hals scheren, zo kan hij zijn warmte kwijt en zal hij minder snel nat worden.

En dan bijvoorbeeld een 200 grams deken op doen voor de kou en de rest van de vacht.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:04

Moderatoropmerking:
Offtopic reactie verwijderd en de berichten die daarop gereageerd hebben ook.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:35

hoi,
ik heb vroeger een fjord gehad en ik werd er idd gek van dat ie zo lang bezweet was. en eht is juist zo mooi om langer ritten te maken in de herfst.
ik had toen tussen z`n voorbenen naar z`n keel en van z`n keel naar z`n kin weggeschoren. en daarbij had ik een regendeken opgedaan van 100 gram zodat ie geen kou kon vatten als ik hem na het rijden weer buiten wilde zetten. het heeft goed geholpen al werd ie onder het zadel wel erg nat. dus de jaren daarop heb ik hem helemaal geschoren en toen zag ie er altijd heel stoer uit. met een 300 grams deken de hele winter gedaan.
succes

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:01

Ik heb mijn haf vorig jaar helemaal geschoren op benen en zadelplek na, dit jaar wou/wil ik haar zonder deken.
Ze heeft nu dus een erg dikke vacht en ik heb het idee dat die haar irrieteert, scheurt heel erg bij der billen/rug. Zit er nu dus aan te denken om der alsnog te scheren!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:43

Thomas_Nash schreef:
scheren vind ik lelijk.

Niet doen dus.

Uhh ja en jouw mening is héél belangrijk voor ts :+

Ik zou haar/hem niet helemaal scheren, maar inderdaad een jachtmodel doen :j Scheelt toch weer en je hoeft hem/haar niet helemaal in te pakken in dekens :) Kun je volgend jaar altijd kijken of je 'm helemaal doet :)

LizzievanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:48

Mijn haflinger bleef enorm lang nat en daardoor heb ik haar geschoren. Eerst jachtmodel bekeken, maar dat vond ik niks. Nu is ze helemaal kaal.
In het begin moest ik heel erg wennen, maar iedereen vond het mooi. Nu moet ik ook toegeven dat het haar goed staat.

mistery678

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:54

ik zou zeker scheren, als je paard na een kwartiertje al zo bezweet is. Ookal is het lelijk, je paard heeft er goed last van als je het zo laat. Ik heb het geluk dat mijn pony gewoon dun in zijn vacht is, en aan een regendeken genoeg heeft!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:00

Ligt er wel een beetje aan wat je met je Haf doet. RIj je wedstrijden of heel intensief dressuur,staat hij s'nachts op stal of 24/7 buiten?Mits niet dag en nacht buiten zou ik persoonlijk voor helemaal scheren gaan. Goed regendek op voor overdag, met afhankelijk van de kou een dikkere of dunnere en klaar ben je.
Hier is vorige week ook de Haf geschoren ( meisje rijd M2 dus traint behoorlijk) Is een verademing voor zowel ruiter als paard!