vragen over een scheermachine

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

vragen over een scheermachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:03

jaja, ik heb een liscop gekocht, 2e hands. En nu heb ik wat vragen.

1: ik heb nog een flesje aesculap olie staan, zou ik daar de liscop ook mee kunnen smeren, of moet dat persé met olie van het eigenmerk?

2: als je scheert, dag scheer je altijd tegen de haar richting in toch?

3: hoe vaak laat je de messen slijpen?

4: was je je paard voor het scheren zodat het dikste huidvet en zand er af is?

5: hoe strak of niet strak moet je het schroefje aandraaien waar je het scheerblad mee los maakt?

6: klopt het dat het scheerblad gelijk ietsje warm word, als ie net aanstaat

7: hoe vaak doe je er tijdens scheren olie op?

Liselot

Re: vragen over een scheermachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:09

1. welk merk olie het is maakt niet uit, ik gebruik zelfs naaimachineolie of babyolie :D
2. tegen de haarrichting in wordt wel het mooist en is het makkelijkst :j
3. ligt een beetje aan wat je scheert. als je alleen brandschone paarden scheert blijven je messen langer scherp dan als je vieze of zanderige paarden gaat scheren.
ik scheer alleen schone paarden en dan gaan ze om de 10 paarden naar de slijper.
4. is wel aan te raden om dat een dag van te voren te doen. wel zorgen dat je paard weer goed droog is, een nat paard kan je niet scheren
5. als je het schroefje nog los hebt zitten en je zet het apparaat aan hoor je de messen "rammelen" je draait de schroef dan langzaam aan tot het rammelen stopt en dan draai je nog één slag verder. dit is over het algemeen een goede richtlijn. als je erge strepen houdt moet je iets vaster draaien, als je apparaat warm wordt moet je hem iets losser draaien.
6. ietsje warm wordt het altijd, door de wrijving die er ontstaat. maar het wordt nooit zo warm dat je de messen niet meer aan kan raken. dan heb je of je messen te strak op elkaar of je hebt niet genoeg geolied.
7. ik borstel elk halfuur het apparaat af, de messen en de luchtingangen. dan doe ik ook olie op de messen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:11

super dankje!!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:43

niets aan toe te voegen behalve, elke 10 min olie, das beter maar ja gaat natuurlijk niet steeds op je klokt kijken of ze al om zijn.
een beetje op gevoel.
als je goed luistert kan je horen wanneer je machine een drupje olie wil.