Tips voor de winter !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Athea_Jack

Tips voor de winter !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:25

De winter komt er zo stilletjes aan en aangezien mijn mama en ik nog een beetje 'leek' zijn in het houden van paarden en we het beste met ze voorhebben heb ik een paar vraagjes om de winter door te komen !

Het is niet de bedoeling deze winter dat ze nr de manège gaan (maar is altijd wel mogelijk) ..

Even de situatie:
Ze staan dus 24/7 op de wei met elk hun eigen stal waar ze eigenlijk altijd zelf naar toe kunnen .. Als het natuurlijk stront regent sluiten we het hekje naar de wei, maar dan kunnen ze nog altijd in de piste terecht ..

Mijn vragen !
Vanaf wanneer doen jullie een winterdeken aan?
Ik veronderstel dat jullie ze ook vaker op stal zetten als het wintert en minder op de wei?
Ze krijgen nu al hooi en wat extra's buiten het gras (is er al niet meer veel), maar hoe vaak en wat geven jullie nog bij in de winter?

Hopelijk kunnen jullie ons een beetje helpen,
Ik kan het wel aan mensen op de manège eens gaan vragen, maar ik denk dat ik hier meer mensen ga treffen die hun paarden in de winter ook thuis houden ! *D

Alvast bedankt !

draaakje

Re: Tips voor de winter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:29

wat fijn dat ze lekker buiten mogen blijven in de winter.

ikzelf gebruik geen dekens voor de paarden dus misschien dat iemand anders je daar informatie over kan geven.

op het moment dat het weiland echt kaal is zou ik ze lekker in de paddock zetten en dan zodat ze zelf op stal zouden kunnen gaan staan en hooi bijvoeren. als er namelijk bijna geen gras meer staat is de kans groot dat ze zand binnen krijgen. en ze lopen het land alleen maar kapot nu het zulk slecht weer is.

zorg dat ze heel de dag wat te knabbelen hebben en dat het hooi bijvoorbeeld op stal ligt of op de tegels zodat het niet in het zand komt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:54

Paarden hebben geen dekens nodig. Ze krijgen een prachtige, warme wintervacht die veel meer voor ze doet dan een deken. Het is beter om dit lekker door de natuur zelf op te laten regelen :). De vacht is zo gemaakt dat de regen ervan af drupt en dus niet op de huid kan komen. Het beste kun je ze (vrijwel) onbeperkt hooi geven, daarmee stoken ze hun kacheltje en houden ze zichzelf lekker warm.

Als je goed hooi voert en een mineralen(zout)steen voor ze ophangt hoef je in principe niet bij te voeren.

Ik zou de stalletjes open laten staan zodat de paarden vrije keuze hebben.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:57

lekker dat ze buiten kunnen blijven! ik denk dat je met bijvoeren en dekens moet kijken wat het beste uitkomt. ze kunnen in principe prima zonder.. maar als jij de hele winter traint wordt een dikke vacht heel vervelend. ( snel zweten, duurt lang voor ze opdrogen ) ook zullen ze wel wat krachtvoer nodig hebben als je veel met ze doet.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:58

Dani62 schreef:
Paarden hebben geen dekens nodig. Ze krijgen een prachtige, warme wintervacht die veel meer voor ze doet dan een deken. Het is beter om dit lekker door de natuur zelf op te laten regelen :). De vacht is zo gemaakt dat de regen ervan af drupt en dus niet op de huid kan komen. Het beste kun je ze (vrijwel) onbeperkt hooi geven, daarmee stoken ze hun kacheltje en houden ze zichzelf lekker warm.

Als je goed hooi voert en een mineralen(zout)steen voor ze ophangt hoef je in principe niet bij te voeren.

Ik zou de stalletjes open laten staan zodat de paarden vrije keuze hebben.

hier ben ik het helemaal mee eens

heb je een mindere regenachtige dag maak je het hekje dicht naar je weide
om zo je wei te besparen

verder je stallen open laten en zorgen voor onbeperkt hooi

zou je toch willen rijden dan kun je eventueel nog een regendek erop leggen bij slechte dagen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:02

Ik heb ook de paarden 24/7 buiten ook in de winter.

Dekens heb ik ook geen verstand van aangezien die van mij zonder dekens staan ook in de winter.

Ik voer 2x per dag hooi als er geen gras meer in de weide staat. Als het echt streng vriest dan 3x per dag.
Hoeveelheid: ik voer onbeperkt half hooi half voordroog.
Dus eigenlijk hebben ze altijd wat te knabbelen. Dit hebben ze ook wel nodig om zichzelf warm te houden.

Krachtvoer geef ik ong. een halve kilo muesli zonder haver bij mijn haf en voor mijn shet met veulen een kilo samen aan veulen en merriebrokken.

Verder hangt er altijd een liksteen in de stal.

Het belangrijk dat je zorg voor voldoende water, als het echt vriest zul je een oplossing moeten bedenken zodat je paard kan blijven drinken.

Bij mij komen ze trouwens gewoon op de weide. Niet alles ivm kapot lopen maar ik heb geen paddock of bak waar ze in kunnen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:46

Heerlijk je paard 24/7 op de weide. Ik doe dat ook met mijn paard en het bevalt super. Zo kom je erachter dat ze helemaal geen dag en nacht ritme hebben en ook 's nachts gewoon gaan staan grazen enzo.

Je moet erop letten dat je paard bij nat weer de weide niet helemaal kapot lopen. Maar daar heb je al en oplossing voor las ik. Verder moet je bij vorst goed in de gaten houden dat ze ergens water kunnen drinken. En je moet voldoende hooi bijvoeren.

Een deken hoef je niet perse aan te beginnen. Maar ik begin daat meestal aan als het rond de 15 graden is overdag. Dan start ik met een 0 grams regendeken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:31

Ik heb ze ook 24/7 op de weide. Als ik gereden heb zorg ik dat ik er een zweetdeken overheen kan gooien indien nodig. Soms weet ik ook dat ik ga rijden (les, zadelpasser etc.) en weet ik dat het veel gaat regenen, dan gooi ik een aantal uur van te voren of de avond ervoor (iig als het nog droog is) een 0 grams regendekentje op. Verder gebruik ik geen dekens.

Hooi zou ik onbeperkt geven. Kijk of je aan wat wisselende kwaliteiten kunt komen (bijv. wat overjarig hooi, hooi van land zonder bemesting, of juist wat rijker hooi). Zo kun je de dikte wat in de hand houden en ze toch onbeperkt hooi geven. Als ze dat eenmaal gewend zijn zullen ze zich ook niet meer tonnetje rond eten, het is toch wel voorhanden.
Brokken zou ik alleen geven als je intensief met ze werkt. Eventueel een handje na het rijden kan ook geen kwaad.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:47

ik geef wel dagelijks brok, ponybrok van sublie voor de vitamines en mineralen, maar ik voer weinig, 1 schep verdeeld over 4 paardjes (maat E pony).
Verder voer ik niet onbeperkt hooi, want dan worden ze moddervet, om te zorgen dat ze zich toch warm kunnen houden, ligt er hier altijd stro. Zodat ze toch altijd de beschikking hebben over ruwvoer.
Een deken gebruik ik ook niet, hier komen ze niet meer op de wei, ik heb niet voldoende weide, dus ik spaar deze nu, maar ik heb een lang pad (ong 250mtr) naar een stuk bos waar ze dagelijks ook hooi krijgen, snachts staan ze op de paddock met loopstal, overdag dus een stuk bos erbij. Ze genieten er zichtbaar van.

Als ze een loopstal en paddock hebben, hoeven ze niet naar een manege lijkt mij.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:31

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:37

wat klinkt dat als een ideaal plekje voor je paarden zeg!

dekens zou ik zelf niet aan beginnen. ze krijgen zelf een mooie dikke vacht die beter werkt dan dekens...
en zolang je onbeperkt hooi geeft zie ik absoluut geen problemen...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:39

ik weet niet of je veel traint met je paarden of dat ze lichte arbeid doen, als je veel met ze werkt is een dekentje wel lekker zodat ze neit helemaal super dik in hun vacht komen. en anders zou ik ze lekker zonder laten, dat redden ze makkelijk, tegen de wind en regen kunnen ze schuilen dus dat is geen probleem. verder inderdaad wat de rest zegt, zorgen dat ze ruim voldoende hooi hebben de hele dag. zorg dat het op een droge plek ligt, want anders trappen ze het de (modderige)grond in en dan eten ze het vaak niet meer, is ook zo zonde.
ik zou een mineralen steen in de stalletjes ophangen zodat ze daar als ze het nodig hebben ook bij kunnen en verder moeten ze het prima redden.
ik geef mijn paarden vaak swinters ook wat wortellen en rode bieten, maar dit is meer zodat ze lekker wat te knabbellen hebben, meer voor de lekker zeg maar.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:58

Heerlijk voor de paarden.
Die van mij staat ook 24/7 buiten ook in de winter.
Ze hebben onbeperkt hooi en een mineralen blok. Daar kunnen ze zich prima mee redden.
Voor de dekens, als je niets met de paarden doet zou ik ze gewoon lekker een wintervacht aan laten maken en zonder dek zetten. Dat is dat het gemakkelijkste.
Als je rijdt zou ik ze wel een dek op doen, voor zoals eerder gezegd het sneller droog zijn na het werk etc. Dat is dan weer makkelijker. Als je aan een dek begint zou ik dat doen zolang ze nog geen dikke vacht hebben, en anders scheren. Ik zou beginnen met bijv een 100 grams deken (als ze niet geschoren zijn) en dat uitbouwen naar 300 grams voor de echte winter.

Ik heb die van mij ook eens geschoren toen ze 24/7 buiten stond. Ik heb toen een 350 grams dek gekocht met een hele hals, omdat ze helemaal geschoren was. Toen het echt koud werd had ze er nog een onderdek bij.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:29

VXW > SV

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:33

Of je dekens gebruikt ligt aan wat je met ze wilt, het kan ook prima zonder. En dat geld ook voor voer, ruwvoer geef je natuurlijk onbeperkt maar hoeveel biks je daarnaast bijvoert ligt aan watvoor paard je hebt en hoeveel werk hij/zij doet, zeker sobere rassen kunnen ook prima zonder.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:38

Mijn VZ paardje van nu 23 staat al zo'n 5 jaar dag en nacht zonder stal buiten. Zolang hij op het land staat hoeft hij in principe geen deken op omdat hij onbeperkt kan eten waarmee hij zich warm houdt.
Zodra het weideseizoen ophoudt gaat het met alle paarden de paddock in. Hij krijgt op dat moment wel een deken om omdat hij niet meer de hele dag onbeperkt kan eten en hij enorm afvalt om zichzelf warm te houden. Ik voer hem daarnaast nog minimaal een kilo luzerne per dag bij.
Wanneer je paardje onbeperkt kan eten en er goed uitziet en niet hoog in training (ivm zweten) hebt staan kun je hem vrij lang of zelfs wel de hele winter zonder deken laten staan. Het is ook een beetje je eigen keuze.