Scheren, wel of niet, en wanneer???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Scheren, wel of niet, en wanneer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:03

Ik heb een hafje die verleden jaar voor het eerst geschoren is, gewoon omdat ze vreselijk de haren in schoot en er van normaal rijden geen sprake meer was.

En nu schiet ze er ook weer zo vol in, en twijfel nu, het liefst zou ik vandaag nog de scheermachine erop zetten, gisteren drie kwartier gehobbeld, dus niet echt serieus gereden, en kreeg haar echt niet meer droog, stappen, stapmolen, ze bleef nat.
Lekker rijden deden we ook niet, merkte dat ze zelf ook een beetje liep te puffen.

Aan de andere kant is het wel erg vroeg.
En dan zal ook wel meteen mijn 300 grams erop moeten toch?

HELP :P

Djilna

Re: Scheren, wel of niet, en wanneer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:07

Je kunt toch ook (eerst) deels scheren? Bijvoorbeeld borst, deel hals en schouders? Scheelt al een heleboel.
Kun je het daarna prima nog met een 100 of 200gr deken redden tot het overdag onder de 10 graden blijft en `s nachts gaat vriezen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:08

Hoezo vroeg? Ons paard is 3 weken geleden al geschoren. Wij scheren meestal eind september/begin oktober en dan, indien nodig, begin januari nog een keer. En ja, na het scheren toch wel een lekkere dikke deken erop.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:10

Djilan schreef:
Je kunt toch ook (eerst) deels scheren? Bijvoorbeeld borst, deel hals en schouders? Scheelt al een heleboel.
Kun je het daarna prima nog met een 100 of 200gr deken redden tot het overdag onder de 10 graden blijft en `s nachts gaat vriezen.

Eh ja...ik vind dat heel erg lelijk...vooral omdat ze er echt een vacht van eh DIK op heeft zitten :o

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:13

Maar gaat het erom dat het mooi moet zijn of functioneel :?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:28

Djilan schreef:
Maar gaat het erom dat het mooi moet zijn of functioneel :?

Beide :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:15

Ik heb mijn paard 1.5 week geleden geschoren en die zat nog heel dun in het haar. :D Ze had het toen iets te warm onder 240gr, nu staat ze daar lekker onder. Ligt er ook een beetje aan of je peerd buiten staat of niet. :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:17

ze kunt je paard wel scheren en dan geliujk dik in de dekens zetten dan blijven ze ook mooi kort in het haar. mijn paarden staan nu ook met 2 dekens op stal en als het erg koud worden krijgen zeer een oude wolen deken bij tussen.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:26

't Is niet vroeg om je paard te scheren hoor ;)..
Ik zou haar dan wel gaan scheren en idd een dikke winterdeken opleggen. (Misschien als je dat volgend jaar wat vroeger doet, hoef je haar helemaal niet te scheren).

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:47

je kunt je paard/pony rustig scheren, tot aan de zonnewende. dat ia 21 december, wanneer de dagen weer langer gaan worden.
ik weet het, we merken er dan zelf meestal nog niet zo veel van, maar de dieren wel. vanaf dan gaat bij hun de knop om en wordt er een start gemaakt met de aanmaak van de zomervacht.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:07

Je kunt zelfs in februari nog scheren, zie je niets van terug in de zomervacht.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:31

Zit erover te denken om mijn paard te laten scheren, hij zit al enorm dik in zijn vacht.
Hij is echter nog nooit eerder geschoren, dit jaar wat te lang in het land gestaan zonder deken. Dit kwam omdat ik nog op vakantie was en het overdag weer te warm was met deken.
Alleen vraag ik mij af hoeveel grams deken ik er daarna op moet doen. Hij staat nu onder een 200 grams met hals.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:52

Hoi Nurses,

Vorig jaar heb ik mijn pony ook voor de eerste keer geschoren.Ik heb haar daarna onder een deken gezet van 350 gram. Ze bleef echt super mooi in het haar zitten daarna en ze had het ook niet koud. Nou ligt dit natuurlijk wel aan de stal waar ze in staat. Jou zou altijd kunnen beginnen met een deken van 350 en later een onderdeken. Al hou ik niet zo van heel veel grams dekens. Ik denk niet dat het heel goed is voor een paard. Volgens mij heb ik ook ergens een keer gelezen dat het slecht was voor longen etc.
Ik zou in ieder geval voor het scheren ook iemand vragen die ervaring heeft met paarden die voor de eerste keer geschoren worden. Succes ermee!

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:53

O ja, ik heb haar toen geschoren eind november. Toen was het ook aan het vriezen.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:55

Ik ken ook iemand waarvan zijn paard al is geschoren zijn paard zat nu al heel dik in zijn vacht dat hij naar 15 min al zeiknat was. Hij moet meestal ook twee a 3 keer geschoren worden al doet die de dikke deken op ;).

opzicht kan scheren al en dan goede deken op doen en niet alte warm nog.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:01

Mijn ervaring is dat als je ze nu al gaat scheren, je dat deze winter nog wel 3 keer kan doen! Dat is een overweging die je zelf moet maken.

Voor je paardje is het wel belangrijk dat zolang ze zulk lang haar heeft, ze geen kou vat na het rijden. In dat geval is scheren beter. Je kan bijvoorbeeld het deel wat onder de deken zit scheren, zodat dat snel droog is, waarna ze snel haar lekkere warme deken weer op kan! Hals en benen zou ik dan lang laten!

Succes!

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:04

@ Tjitsbloody; morgen heb ik weer les, ga dan ook even met mijn instructice overleggen. Zij heeft er hoop ik wat meer ervaring mee als ik.
Heb een rambo duo deken, daar kan ik verschillende onderdekens onder doen. In totaal kan ik hem 500 gram opdoen, maar persoonlijk vind ik dat wel wat veel, zeker omdat het nu nog niet vriest.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:55

Mijn pony is 24 september geschoren, maar binnen een week had meneer al weer een beetje een teddyvacht. Terwijl ik er toch een 100grams regendeken met onderdeken op heb liggen. Ik snap er niks van. Toch lastig, dus hij word vrijdag nogmaals geschoren.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:09

VSW-->SV

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:52

Whupidu schreef:
Voor je paardje is het wel belangrijk dat zolang ze zulk lang haar heeft, ze geen kou vat na het rijden. In dat geval is scheren beter. Je kan bijvoorbeeld het deel wat onder de deken zit scheren, zodat dat snel droog is, waarna ze snel haar lekkere warme deken weer op kan! Hals en benen zou ik dan lang laten!

Succes!

dank je wel.
maar juist haar hals wordt langs de spier echt zeiknat, en ben dan wel bang dat ze daar een kou op gaat vatten want krijg het echt niet meer droog, ben de hele tijd bezig geweest.

Ellennn ze heeft al twee weken een 150 grams deken op, dacht als ik er 300 op gooi heeft ze het weer vreselijk warm, maar was de eerste op stal met een dikkere deken op, en nu is ze net een teddybeer!!!

Maar vandaag besloten: volgende maandag gaat ze onder het mes, nog een weekje extra doorbijten en dan lekker kaal, desnoods in jan of feb nog een keer maar ga niet het risico lopen dat ze straks met een snotneus staat omdat ik haar niet droog krijg (stal sluit ook om 10 uur dus dan MOET ze der stal in, droog of niet)

Ze staat trouwens in een buitenbox, maar dat staat ze al jaren eigenlijk, zou het de leeftijd kunnen zijn?
Ze is nu 9, misschien dat haar vacht dan wat dikker doorkomt dan toen ze een jong druk puppypaardje was :P

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:50

Zie om me heen dat zo'n beetje iedereen zijn paardje aan het scheren gaat, dekentjes worden uit de kast gehaald dus denk dat het toch wel zo'n beetje de tijd is. Ik ga gewoon verder met mijn teddybeertje, als ik die ga scheren waar hou ik op? Zijn er uberhaupt wel mensen die hun Fell pony scheren? denk het niet of wel?

Ben het niet van plan hoor, lijkt me geen gezicht maar was ffies nieuwsgierig, on topic ik weet het, alhoewel het gaat ook over scheren toch?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:54

Ik zou haar dan scheren in jachtmodel, of alleen de onderhals eruit, kan de warmte weg, maar krijgt je paard het niet koud. ;)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:19

Kan iemand mij eens uitleggen waarom mensen zo panisch zijn dat een paard verkouden zal worden als je 'm na het uitstappen nog wat vochtig op stal zet, terwijl niemand er om schijnt te malen dat geschoren paarden gedurende de winter bij lage temperaturen onder hun deken worden uitgevist om dan 'in hun blote bips' aan het werk te moeten gaan? Mij lijkt dat namelijk ook niet helemaal gezond.
Mijn paard is in het verleden ook wel geschoren, maar ook wel eens een jaar niet, gewoon om het eens te vergelijken. En ik moet zeggen dat ze in dat jaar waarin ze niet geschoren was niet verkouden is geworden terwijl dat in de jaren dat ze geschoren werd wel meermalen in gebeurd. Daarbij merk ik heel duidelijk dat ze in geschoren staat veel langer de tijd nodig heeft om op te warmen.
Ik ben dus helemaal niet zo overtuigd van het gegeven dat het beter zou zijn om te scheren. Ik zie er v.w.b. mijn paard in ieder geval het nut niet meer van in. De tijd die ik bespaar op uitstappen ben ik dubbel en dwars weer kwijt aan de extra lange tijd om los te werken.
En nee, ik ben geen wedstrijdruiter, maar ik rijd mijn paard toch minimaal 4 x per week een uur lang vrij intensief door. Ik word door sommige mensen op stal voor gek versleten dat ik mijn paard niet meer wil scheren, maar is dat wel zo?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:54

Oprtalj: ik kan me helemaal vinden in jouw beredenering. scheren is alleen maar gemak voor de ruiter, niet voor het paard.
je paard hoeft na het rijden ook niet persé droog te zijn, het is wel belangrijk dat hij/zij terug op adem én op temperatuur is. de rest regelt hij/zij zelf.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 00:06

Tsja mijn paard vochtig in haar buitenbox zetten vind ik niet zo prettig, ik werk tot 6 uur, ga dan eten, ben rond half 8 bij het paard, zij in de stapmolen en ik uit mesten en dan rijden, ben ik over negen uur klaar met rijden, wil ik haar graag wel redelijk droog hebben om 10 uur, want dan sluit de stal.

En zoals ik al tikte, tijdens het rijden is ze toch echt wat pufferig dan zeg maar een week of twee geleden, maar haar vacht lijkt nu dan ook op die van een shetlander :D

optralj ik begin gewoon met een deken om haar billen, en ze heeft dan al tijdens het mesten in de stapmolen gestaan, dus het probleem van warm rijden heb ik niet.

En had haar nooit geschoren, tot aan verleden jaar, toen had ze hetzelfde, wou het dit jaar niet, want vind er niets aan, maar wil toch echt geen nat paard terug op stal zetten.

Eff edit: mijn paard is dus verleden jaar niet verkouden geweest, en de jaren ervoor met vacht wel (ja zat er net aan te denken toen ik optralj haar bericht nog eens las) ik ga er niet van uit dat dat met elkaar te maken heeft, weet wel dat ik haar verleden jaar helemaal droog op stal kon zetten, en dit jaar niet.