scheren: 1 deken of twee dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

scheren: 1 deken of twee dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:04

ik zou mss mijn trekpaard dit jaar weer scheren, ik heb nog de dekens van het vorige seizoen, dus ik kan wel starten.
nu zit ik enkel in twijfel:
ik heb ee 100 grams waterdichte deken, een 200 grams waterdichte deken, en een 200 grams staldeken.
gebruiken jullie liever een dikkere deken, of liever twee dunnere dekens?
ik ben aan het twijfelen om een dikkere staldeken bij te kopen voor onder een van de waterdichte dekens (= goedkoper dan een dikkere waterdichte deken) of een dikkere waterdichte deken ...

fleecedekens onder de gewone deken?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:08

ik hou zelf niet van meerdere deken op mijn paard ,dit vanwege drukken en verschuiven
en het lijkt mij voor het paard ook niet prettig zitten
mijn paard heeft verschillende dekens in verschillende diktes

en bij de oom van mijn stalhoudster staat ook een Belg ,deze scheren wij ook maar deze krijgt geen deken op, wij scheren daar een jachtmodel bij.

ze zweet er snel op stal.

Duhelo

Re: scheren: 1 deken of twee dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:33

mijn paard wordt geschoren omdat ze erg snel zweet in het werk, en dan is ze volledig door en door nat,
vorig seizoen eerst jachtmodel geschoren, mar de zadelplek laten zitten, die zadelplek werd ook volledig nat en duurde 3 uur voor het droog was, dus kon geen deken opgooien.
en jachtmodel is toch het volledig paard geschoren? en dan geen deken op?

mijn paard staat dag en nacht buiten, dus eerst haar natuurlijke bescherming wegnemen en niks teruggeven doe ik niet aan, ze maakt die vacht voor iets aan...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:04

als jij je paard wilt scheren zul je een 350/400 deken op moeten doen en dan kun je het eventueel aanvullen met 100 en 200 grams als het kouder wordt.

ik ben geen voorstander voor fleece onderdekens en zeker niet op een geschoren paard mar die dekens zorgen vaak voor wrijving waardoor het paard statisch geladen wordt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:06

ik heb gisteravond een dekenmodel geschoren en mijn paard gaat nu overdag naar buiten zonder deken. Dat kan nog heel lang hoor!

Pas als het beneden de 5 graden komt met natte sneeuw enzo, krijgt ze een fleecegevoerd regendekentje op.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:09

Ik heb een 200 grams onderdeken en een waterdichte deken van 0 gram.En hier staat mijn paard overdag mee buiten.
Als het regend doe ik hem nog een o grams halsdeken op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 01:25

paardlief wordt dinsdag geschoren, en krijgt voorlopig de 200 grams regendeken op.
er is een 400 grams deken in bestelling, en ik heb nog een 100 grams regendeken, en een 200 grams onderdeken liggen.