Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Als ze het écht koud hebben, gaan ze een vacht kweken, verder heeft dat meer te maken met de lengte van de dagen naar mijn idee. Mijn paard krijgt begin van de herfst haar 'wintervachtje' en dat is gewoon een bepaalde hoeveelheid haar, wat voor deken ik er ook op gooi. Als ik haar zonder deken laat staan, of in de sneeuw met een 0 grams, dan krijgt ze echt heel veel haar.
Yessy schreef:Paarden voelen zich het fijnst tussen de -5 en +15, dus een paard dat gewoon lekker kan lopen/eten en een vachtje kweekt, zal het prima doen op -3.
Maar ik denk dat een volbloed zonder vacht in een box met stro met -3 minder gelukkig is zonder deken
supersambo schreef:Ik denk dat die dunne deken nog wel even kan hoor, maar mocht je nog wat centjes hebben en jezelf gerust stellen. Koop een goede ademende deken (bijv bucas) Mocht het dan in de zon toch weer wat warmer worden dan hebben ze daar geen last van. Mijn ervaring is zelfs met de dikste Bucas smartex (470 gr) dat ze er niet onder gaan zweten bij 15 graden in de volle zon. Maar dat is dan wel een flinke investering en kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.
) Ik moet haar dan ook vroeg scheren en meteen een dikke deken erop. als het echt erg koud wordt en gaat vriezen gooi ik er een dikke fleece deken met hals onder haar stal deken (300gr).
Vind ik echt zielig hoor... Maar ja ieder paard is weer anders he
Roka schreef:supersambo schreef:Ik denk dat die dunne deken nog wel even kan hoor, maar mocht je nog wat centjes hebben en jezelf gerust stellen. Koop een goede ademende deken (bijv bucas) Mocht het dan in de zon toch weer wat warmer worden dan hebben ze daar geen last van. Mijn ervaring is zelfs met de dikste Bucas smartex (470 gr) dat ze er niet onder gaan zweten bij 15 graden in de volle zon. Maar dat is dan wel een flinke investering en kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.
een 470gr bij 15 graden?! Wat doe je ze op als het dan echt koud wordt dan?
Denk dat het echt per paard verschillend is. Die van ons die staan al te zweten als ze s'nachts een regendekentje op hebben op stal!
Wij houden de regen dekens op tot het moment dat wij ze gaan scheren (zal denk ik volgende week zijn) daarna een dikke winterdeken op!