. Ik zeg alvast, ik ben geen natural, gewoon een "normal" en ben volkomen neutraal in deze discussie!Ik ben nieuwschierig of er verschillen zijn in gedrag tussen paarden met geschoren oren, geknipte oren of pluizige oren. Of een paard meer last heeft van wind, of juist minder. Of dat het paard bijvoorbeeld zich makkelijker laat wassen met geschoren oren omdat in pluizige oren het vocht langer blijft zitten?
Mocht je niet willen dat dit op bokt komt, maar toch mij blij maken. Een pb'tje sturen kan altijd! Ik sla enkel de vragen op en verwijder het PB'tje meteen. U blijft anoniem!
1. Wat is het discipline dat u beoefend? Op wat voor een niveau (ongeveer)?
2. Wat voor ras is uw paard? Maakt uw paard een dikke wintervacht aan? (en dus ook veel pluis in zijn oren?)
3. Scheer of knip jij de oren uit en zo ja, tot hoever?
4. Heeft uw paard ooit last gehad van hoofdschudden, oorontsteking of een ander oorprobleem? Heeft uw paard wel eens vieze oren?
5. Staan bij het rijden/longeren de oren wel eens naar voren? Hangen de oren ontspannen opzij of staan ze geconcentreerd naar achter gericht?. (Voornamelijk draf en galop) Ook als er af en toe één oortje naar voren gaat, hoe lang duurt dat ongeveer? (Heel kort, of langere tijd? 10, 20, 30 sec?). Staan de oortjes naar voren in de windrichting, tegen de windrichting in of merkt u geen verschil?
6. Indien u de oren van uw paard wel eens geknipt of geschoren heeft bij hetzelfde paard, merkte u dan verschil (rijden, longeren, poetsen)?
7. Heeft uw paard wel eens last van koude oren bij een lage temperatuur?
8. Is het hoofd van uw paard makkelijker af te spoelen, kan u makkelijk bij het hoofd met een spuitbus? Of vind het paard het niet fijn bij de oren? (Kopschuwe en bange paarden daargelaten)
9. Als uw paard rolt, schuurt hij/zij dan ook (uitgebreid) met zijn hoofd langs de grond? Merkt u dan dat het paard last heeft van zand/bodembedekking in zijn oren?
10. Zijn u nog andere dingen opgevallen in verband met pluizige/geknipte/geschoren oren? Misschien weet u nog een vraag?
Ik hoop dat er mensen zijn die mee willen helpen.

)

. Oren draait ze niet weg van de wind, maar wel haar hoofd