is een geschoren buik niet koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

is een geschoren buik niet koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:00

Die vraag kreeg ik en inderdaad, kon er niet meteen antwoord op geven.

Als een paard helemaal geschoren wordt, wordt zn buik ook geschoren. Als hij vervolgens met een paar flinke dekens op de wei in gaat, is zijn buik nog steeds bloot, want daar komen de dekens niet. Voeg daarbij een nat weiland en wat spelende maatjes en het paard heeft binnen no time een kletsnatte buik. En daar liggen wel de gevoelige darmen...

Of valt dat wel mee?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:04

Tja daar vraag je wat :D
Ik heb een deken met buikflap voor m'n paard :7
Maar goed ik scheer ook z'n hals en hoofd,dus dat zou dan ook koud worden?

jesito

Re: is een geschoren buik niet koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:05

Dat heb ik me idd ook al eens afgevraagd

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:02

Tjah, das een goede! Ik heb geen idee.

Maar ik heb dat bijv met de benen. Want hoe zit dat? En de hals zonder halsdeken? Dat is toch ook allemaal koud?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:07

Heel goede vraag heb je daar gesteld. :j

Misschien dat mensen die een temperatuur laser-dingetje hebben. (Ik moet er ook nog ergens een hebben liggen := , maar waar?) Dat eens op kunnen meten. :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:38

Lijkt me inderdaad erg koud. Die vacht zit daar niet voor niks.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:47

Ik heb daar nooit over nagedacht :=
Heb mezelf altijd voorgehouden dat de dekens zorgen dat het paard het warm heeft. Ook heb ik nog nooit geconstateerd dat mijn paard het koud heeft, ik voel altijd benen e.d.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:38

Ik heb daarom voor mijn paard een WB deken met buikflap gekocht.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:45

Ik heb niet het idee dat die van mij het koud heeft met een geschoren buik.. Tussen zijn achterbenen laat ik wel haar zitten (edele delen bescheremen ;) ) maar hij heeft afgelopen winter toen het vroor gewoon buiten gelopen met zijn kale buik (scheer hem jachtmodel).

Maar ik denk dat de bovenkant van het paard meer wind/kou vat dan de onderkant, dus dat het wel mee valt.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:49

Mijn instructrice vertelde mij dat ik wanneer ik een jachtmodel ging scheren de buik moest laten staan. Is dus niet echt een jachtmodel, meer een soort streepjes paard. Maar hij heeft dan wel een warme buik!

Maar nu de geschoren hals, wat doen jullie daarmee?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:51

Niets :+ Ik scheer die van mij jactmodel en hij krijgt geen deken op.

Ze moeten zichzelf wel een beetje warm kunnen houden, want wat moet je anders met geschoren benen? :+ Helemaal inpakken heeft echt geen zin. Zorg voor genoeg ruwvoer, dan kunnen ze zich goed warmhouden (eventueel in combinatie met deken).

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:24

Goede vraag, ik heb me dat ook al een paar keer afgevraagd.
Ik denk dat het haar daar in hoog tempo aan groeit.
Als je geen halsdeken gebruikt, groeit het haar op de hals ook sneller aan.

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:36

Marieke_K schreef:
Niets :+ Ik scheer die van mij jactmodel en hij krijgt geen deken op.

Ze moeten zichzelf wel een beetje warm kunnen houden, want wat moet je anders met geschoren benen? :+ Helemaal inpakken heeft echt geen zin. Zorg voor genoeg ruwvoer, dan kunnen ze zich goed warmhouden (eventueel in combinatie met deken).

Maar waarom scheer je hem als hij geen deken op krijgt?
Paarden houden zich warm door hun vacht en als jij die eraf scheert, kan hij zich niet meer warm houden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:13

_YoOtje_: ze scheert jachtmodel, dus niet volledig kaal.

ik heb paardlief vorig jaar volledig kaal geschoren, behalve de benen, hoofd en de buik :D
Paard stond wel dag en nacht buiten onder de dekens, en lag buiten ook neer om te slapen ,vandaar geen geschoren buik. (behalve de hele lange haren dan wat bijgwerkt)

van het jachtmodel: helpt het echt kwa warmte? en kan het paard zich warmhouden?

ik heb vorig jaar geschoren omdat ze te lang nat bleef na het rijden, in eerste instantie een zadelplek laten staan, maar dat was ook direct nat en bleef nat, dus dat heb ik dan ook bijgeschoren om te voorkomen dat ze nat en koud kwam onder haar deken ...
in jachtmodel zulln ze toch ook nog hard zweten, en lang nat blijven,

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:30

ik scheer best veel paard, en zeg ook vaak tegen mensen die hun paard buiten houden dan ze beter de buik in het haar kunnen laten.
maar dat is niet mooi krijg je dan als antwoord.
tja, paard zijn is soms ook niet alles.
persoonlijk vindt ik het wel koud ja, en dan met name de paarden die 24/7 buiten staan. als ze even buiten komen is het niet zo'n punt, maar een paard dat moet gaan liggen in het gras met een kale buik.. bbrrrr

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:36

Sanny_lief schreef:
Mijn instructrice vertelde mij dat ik wanneer ik een jachtmodel ging scheren de buik moest laten staan. Is dus niet echt een jachtmodel, meer een soort streepjes paard. Maar hij heeft dan wel een warme buik!

Maar nu de geschoren hals, wat doen jullie daarmee?

Ik heb altijd begrepen dat via de hals weinig warmte verloren gaat.
Op zich zijn halsdekens ook echt iets van de laatste jaren; ik geloof er niet zo in. Ben vroegah groom geweest; de paarden werden enkele malen per seizoen geschoren en kregen bij vorst (en toen vroor het nog!) soms wel 3 dekens over 's nachts (gewoon wollen dekens onder de staldeken). maar ze gingen overdag een uurtje of 2 de wei in en hadden nooit halsdekens.

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:42

Duhelo schreef:
_YoOtje_: ze scheert jachtmodel, dus niet volledig kaal.

ik heb paardlief vorig jaar volledig kaal geschoren, behalve de benen, hoofd en de buik :D
Paard stond wel dag en nacht buiten onder de dekens, en lag buiten ook neer om te slapen ,vandaar geen geschoren buik. (behalve de hele lange haren dan wat bijgwerkt)

van het jachtmodel: helpt het echt kwa warmte? en kan het paard zich warmhouden?

ik heb vorig jaar geschoren omdat ze te lang nat bleef na het rijden, in eerste instantie een zadelplek laten staan, maar dat was ook direct nat en bleef nat, dus dat heb ik dan ook bijgeschoren om te voorkomen dat ze nat en koud kwam onder haar deken ...
in jachtmodel zulln ze toch ook nog hard zweten, en lang nat blijven,

Maar bij jachtmodel blijft toch alleen de zadelplek en de benen staan?
Dus verder is die dan toch ''kaal''?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:59

oh, je hebt gelijk! mijn excuses ...
ik had het op een model waar enkel de buik en onderkant van de hals weggeschoren wordt, sorry!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:29

Maar idd zoals hier is gezegd zouden ze niet sneller haar aanmaken als ze het koud hebben?

Die van mij word voor het vierde jaar geschoren laatste 2 jaar dekenmodel, met kale buik :o maar het groeit niet sneller aan. OOk scheer ik zijn hals maar heeft nog nooit een halsdeken opgehad. En zijn haar zit er pas aan vlak voor het in de wintervacht komt (juli) En staat 24/7 buiten en niet zwaarder dan onder 300 gr.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 22:50

het gaat me ook nog niet eens om de temperatuur op zich, maar om het feit dat hij dan echt tot op de huid nat wordt. En dat koelt wel af natuurlijk.

ik ga sowieso een dekenmodel scheren maar ik twijfel nog tussen 2 streepjes of toch een kale buik.
Mijn paard komt overdag buiten met hooguit een fleecegevoerde regendeken en staat 's nachts op stal.

Vorig jaar had ik een halve hals geschoren en 2 strepen maar ze zweette me toch teveel. Dus sowieso gaat de hele hals eraf (nou ja, het haar dan :+ ) en iets meer schouder maar over de buik twijfel ik nog.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:58

Ik neem aan dat een paard wel vacht aan gaat maken als hij het koud heeft.

Maar als je er voor kiest te scheren is gewoon mijn mening dat je het paard er dan ook wat voor in de plaats
moet geven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:05

Lastige vraag idd.
Ik scheer ook een soort van jachtmodel bij mijn paard, daar kan hij voldoende warmte mee kwijt tijdens het rijden.
De buik scheer ik wel mee maar met een mes die de haren langer laat.
Mijn paard gaat gewoon liggen met die "blote" buik in het natte gras.
Ben het eens met simongek, je trekt hun natuurlijke jas (gedeeltelijk of helemaal) uit en dan moet je er wel wat voor in de plaats bieden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:12

Ja "lastig" ,kijk waar ze het koud hebben groeien de haren het hardst! Dus beoordeel zelf maar...

cletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:23

Nee hoor ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:48

cletje schreef:
Nee hoor ;)

Nou mijn ervaring is toch dat dat wel het geval is.

Kijk maar naar geschoren paarden. Op de hals komt toch echt meer haar.
Idem dito voor ongeschoren paarden trouwens. Onze ponies hebben dekens op en hebben een veel dikkere vacht op
de plaatsten waar de deken niet ligt.

PS: Een reaktie onderbouwen is ook wat handiger.