Winterdeken voor geschoren pony.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luca__

Winterdeken voor geschoren pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:41

Hallo,
ik had een vraagje over winterdekens. Dit jaar wil ik namelijk voor het eerst mijn pony laten scheren. Maar nu zie ik echt door de bomen het bos nietmeer qua winterdekens!
Kun je bij een geschoren pony nou het beste een winterdeken met hals opdoen? En schuurt die hals niet heel erg de manen af? En hoeveel grams kan je het beste?
En een gevoerde deken met hals? Of een gewone regendeken met een onder/stal deken eronder.
hellup }:0
Alvast bedankt!
:wave:

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:41

dat hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt en hoe je pony gehuisvest wordt.
staat ie overdag buiten? dan wordt het een waterdichte deken
je hebt van Horseware (amigo) hele goede dekens waar je een hals aan kunt bevestigen.
die hals is ongevoerd en daarmee is de kans op schuren op de manenkam ook veel minder.
ik zou gaan voor 1 deken.
voor dit moment denk ik dat 200 grams genoeg is en van de winter als het echt kouder wordt 350 gram.

staat je pony alleen binnen dan zou ik voor een andere deken gaan en ook minder dik
binnen is het immers warmer dan buiten :D

Revanches

Re: Winterdeken voor geschoren pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:02

Dit hoort bij Seizoensvragen.
Zodoende een verplaatsing van HAR-->SV.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:08

zoals Daphne zegt hangt het van de huisvesting en hoe je gaat scheren.

volledig geschoren, dan heeft een halsstuk de voorkeur tenzij je binnenstallen hebt en je pony niet meer buiten komt.
Bij weidegang is een een outdoordeken het handigst. Heb je echter een goed staldeken, dan is het goedkoper een regendeken bij te kopen (zonder fleecevoering). Als je een streepmodel scheert, is een halsstuk niet noodzakelijk.
Zonder weidegang is het voordeliger een goed staldeken te kopen.
Ik zou in geval van buitenstallen voor een 350grams deken gaan, binnenstallen zijn warmer en dan zou ik bij een 200grams blijven. je kan er nog altijd een fleece of 100grams onderdeken onder leggen.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:35

Ze word helemaal geschoren, en staat overdag zeker buiten. Niet bij slecht weer en een hele dag regen. Maar het kan wel voorkomen dat ze een regenbui over zich heen krijgt.
Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een goede dikke staldeken opdoen en daaroverheen een ongevoerde regendeken met hals?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:40

hangt er vanaf, best is een outdoordeken met hals, maar als je al een goed staldeken hebt kan je er ook een ongevoerd regendeken met hals overheen doen.

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:43

Maar een outdoordeken met hals kan ze op stal tochniet op houden? Teminste dat lijkt me niet echt erg fijn met dat hals deel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:47

of ze nu op stal staan of in de weide het al dan niet comfortabel zitten van het halsstuk blijft hetzelfde. Mijn paard staat de hele winter met een outdoordeken. Binnenkort waarschijnlijk ook met helasstuk. Je hebt wel outdoordekens waar het halsdeel afneembaar is.

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:55

idd je kan het paard /pony met een outdoor deken buiten zetten en hals maar ik zou wel kijken naar een deken waar de hals vanaf kan anders gaat het idd schuren over de manen en ben je een deel kwijt. een fleece deken onder de winter deken ben ik niet zo'n fan van het kan gaan schuren en brandwonden opleveren. die van mij stond vorig jaar onder een 500 grams in de winter niet geschoren( heel vroeg met deken begonnen waardoor ze niet hoefde te worden geschoren) en een regen deken erover heen stond weer en wind buiten overdag en sávonds naar binnen. en dan de regen deken eraf gehaald

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:07

ik heb mijn geschoren paard een onderdeken 150 grams op met daar overheen een winterdeken 300 grams.
hij staat af e toe buiten

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:28

nu al zo dik ingepakt?? of van het winter?

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:44

Met dit dilemma zit ik dus ook. Mijn paard zit nu al aardig dik in zijn vacht, dus ik zit er ook over te denken om hem over een maand/anderhalve maand te laten scheren.
Paard gaat overdag een paar uurtjes in de paddock. De overige uren staat hij in een binnenstal. Dan lijkt mij 330 grams voor de koude dagen toch genoeg? Ik zit er alleen aan te denken om hierbij wel een halsstuk te kopen, sowieso voor buiten en als het echt vriest misschien ook voor binnen.
Ik vind het zo lelijk als de hals meer begroeid is en het lichaam niet..

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:48

Hier hetzelfde probleem.. Ik ga zowieso mijn paard laten scheren maar ik zit heel erg te twijfelen of er een hals bij moet. Bij mij op stal staan er zoveel paarden die worden geschoren zonder hals buiten. En aangezien je niet op alle deken een hals kan maken zit ik dus ook echt in een dilemma..

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:01

nann_CCU schreef:
Hier hetzelfde probleem.. Ik ga zowieso mijn paard laten scheren maar ik zit heel erg te twijfelen of er een hals bij moet. Bij mij op stal staan er zoveel paarden die worden geschoren zonder hals buiten. En aangezien je niet op alle deken een hals kan maken zit ik dus ook echt in een dilemma..

Precies, lastig hè! Maar als er iets is wat ik lelijk vind, dan is het een geschoren paard met aangegroeide haren alleen op de hals. Dat vind ik toch zo raar lijken... :+

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:11

Eerlijk gezegd heb ik daar vorig jaar niet echt op gelet maar t lijkt me inderdaad niet mooi.. En ik heb ook nog is een valk dus dat betekent dat de kleur weer gaat veranderen als het langer wordt. Lijkt me niet echt mooi.

Maar ik zit wel met t probleem van ik heb niet zo veel geld en dat zou betekenen dat ik over moet gaan op de staldekens en dan 1 regendeken met een hals kopen en daaronder een staldeken ofzo? Ik weet het echt niet..

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:33

Mijn pony ga ik dit jaar ook voor het eerst scheren
Ik heb wel een winterdeken met hals gekocht (pagony ong. 300 grams)
Als je hem helemaal scheert en hij staat overdag buiten zal ik toch een hals gebruiken, je scheert immers de hele bescherming er af zodat hij ook niet meer waterdicht is op zijn hals ;)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:40

Het ligt ook aan je pony wat geschikt voor hem/ haar is. Sommige pony's zijn eerder koud dan andere. En staat ze overdag buiten of binnen? Heeft hij/ zij een binnenstal of eentje met een buitenluik. Enz.
Ook nog handig om te bedenken of je je pony helemaal kaal scheert of alleen een model.

Ik vind op koude en natte dagen een deken met een hals eraan erg fijn. Hiermee blijven ze beter warm. Of het wel of niet de manen eraf schuurt ligt ook een beetje aan de pasvorm van de deken, de manen van je pony en hoe schoon je je pony en de voering in de hals houdt. Vuil en vocht schuurt sneller dan een lekkere frisse en droge voering.

Ik zal verschillende dekens aanschaffen die je dan weer over elkaar heen kan gebruiken. Zoals bijvoorbeeld 1 waterdichte en 1 staldeken. Als het dan koud wordt kan je de staldeken onder de waterdichte leggen.

Succes ermee!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:59

Stal buiten:een 360 grams... Vriest het? Een onderdeken van bv. Rambo eronder...
Stal binnen: een 220 grams... Wordt het kouder? een 360 grams
Naar buiten? 0 grams regendeken met losse hals eroverheen...

Van wheaterbeeta hebben ze bv deze in 220 grams: http://divoza.com/shop/a.visit/4ad477c7 ... a8c0640783
Deze deken is waterdicht!

Van wheaterbeeta hebben ze bv deze in 360 grams: http://divoza.com/shop/a.visit/4ad47780 ... a8c0640745
Deze deken is ook meteen waterdicht!!! Je zou hem op stal op kunnen doen en gaat hij naar buiten? de hals eraan bevestigen...

Onderdekens: http://divoza.com/shop/a.visit/4ad477c7 ... a8c0640783

Ik heb gekozen voor een 0 grams regendeken erbij met daarvan de losse hals...
http://divoza.com/shop/a.visit/4ad477c7 ... a8c0640783
En de staldeken blijft droog en schoon en in het voorjaar heb je dan meteen een regendeken en of je kan het gebruiken als zomerdeken!

* Een hals van wheaterbeeta kan je aan iedere wheaterbeeta deken bevestigen

Ik lees erg slechte verhalen over de Amigo dekens en raad je aan hier niet aan te beginnen...
Als je aan dekens van horseware denkt kijk dan eens naar de Rambo of Rhino...