Scheren en buiten staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bubble_Gum

Scheren en buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:34

is het slim om te scheren als ze veel buiten staan. lees nu nog altijd en over een maand van 7-8 tot 5-6 ? dus ook blubber.
en een buitenstalling met open bovendeur.

kan helemaal scheren dan ? en hoeveel extra gram komt er dan ineens bij aan deken?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:36

Als je nu scheert zal ze wel een deken op moeten doen als ze buiten staan, hoeveel grams kan ik niet zeggen, ligt ook aan je paardje natuurlijk,
Met een goede deken kan ze best naar buiten als ze geschoren zijn.
Dag en nacht buiten?
vind ik niet zo verstandig dan, maar is mijn persoonlijke mening natuurlijk

Bubble_Gum

Re: Scheren en buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:37

dag en nacht is over een maand klaar maar de stal staat wel buiten en niet binnen.
kunnen de benen en het hoofd ook geschoren ? als ze veel buiten lopen of te koud ?
en met rijden wel een deken erop zeker?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:29

Als ze gewoon naar binnen kunnen in een schuilstal, dus droog kunnen staan kan het prima, maar dan zou ik de benen niet scheren.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:31

Bubble_gum, ligt er ook een beetje aan hoeveel haar je weg wilt scheren. Er zijn modellen waarbij ze gewoon zonder deken kunnen staan. Of wil je echt helemaal?

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:02

het liefst helemaal. alleen wilde ik weten ofdat je de bene en het hoofd ook kon doen als ze veel buiten lopen

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:28

Die van mij is helemaal geschoren en staat dageliijks van 11 tot 5 buiten.
heeft momenteel een deken van 200 gram op en heeft buiten een 0 grams halsdekje er aan.
paard heeft het niet koud.
en ik geloof dat het voor de benen helemaal niet zo slecht is als het wat kouder is.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:30

die van mij word voor het vierde jaar geschoren en staat altijd buiten. Maar ik heb nooit zijn hoofd en benen geschoren. De laatste 2 jaar laat ik hem in dekenmodel scheren zodat hij zelf nog wat kan regelen. De mijne komt nooit boven de 360 gram uit.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:40

Ik wil mijn paard over ongeveer 2 a 3 weken scheren maar mijn vraag is moet ik dan een 200 grams deken op doen en als het koud ik een 300 onderdeken eronder, of een 300 grams opdoen en dan later er een 200 grams onderdeken eronder doen.
Deze dekens zijn wel met hals behalve de onderdekens.
Ik vraag dit omdat ik mijn paard nog nooit heb geschoren maar ze zit zo dik in dr vacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:44

Kan prima, als je maar een goede waterdichte en warme deken op doet, benen en voorkant hoofd zou ik dan niet scheren...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:49

Ik scheer altijd alles, hoofd benen, alles kaal.
Ook die lopen heerlijk de hele dag op het land en met een goede deken hebben ze het niet koud, worden ze niet ziek en geen last van mok of dergelijke.

Degene die al geschoren is staat onder een 200 gr en een vaak gewassen 100 gr.

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:26

oke , voor het rijden ook een deken opdoen dan ? ik heb zelf een buitenbak maar in de straat zit wel een binnenbak waar ik mag rijden wanneer ik wel, en om de hoek nog een hele grote binnenbak

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:26

Gewoon even fleecedekentje over de kont :)

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:28

de hele tijd ? of alleen in het begin en met stap ?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:36

Mijn voorkeur heeft alleen met in- en uitstappen.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:44

als het echt koud is gebruik ik ook een fleecedekentje, maar nu toch nog niet? Ik rijd zelf nog steeds buiten in T-shirt. Wel zo snel mogelijk na het afzadelen dekentje terug op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:45

als ze geschoren zijn stap ik altijd in en uit met een uitrijdeken op, als het echt koud is of met een buitenritje houd ik ´m er gewoon de hele tijd op...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:49

Binoche schreef:
als het echt koud is gebruik ik ook een fleecedekentje, maar nu toch nog niet? Ik rijd zelf nog steeds buiten in T-shirt. Wel zo snel mogelijk na het afzadelen dekentje terug op

Ikke niet, he alweer dikke vesten aan.

Ik rij ze vaak sochtends vrij vroeg en dan doe ik nu al een fleecedeken over de kont, als het straks echt koud is een wollen deken. Zeker nu mn eerste beest al geschoren is..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:51

Ik heb het idee dat paarden over het algemeen veel te dik ingepakt worden.
Volgens mij is nu een 200g dekentje echt voldoende; wel waterdicht natuurlijk. Afhankelijk van de winter kan je het opbouwen naar 400 grams. Als het niet extreem (laten we zeggen meer dan een graad of 10) gaat vriezen, ben je echt niet meer nodig. En anders doe je er nog een dun onderdekentje onder.
Zolang hij niet rilt, heeft hij het niet koud.

Ik kan me best voorstellen dat je een geschoren paard even met een dekentje over zn kont losstapt; dat zou ik ook doen als het vriest (nu nog niet), maar het belangrijkste is, dat de spieren warm worden, dus vooral lang losstappen en uitstappen is belangrijker dan dat dekentje.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:53

en juist tijdens dat langere stappen komt er snel kou op de spieren dus juist dat even een dekentje, maar dat is gewoon een meningsverschil :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:07

mijn merrie krijgt een 300 grams deken op. als het heeel hard waait of regend gaat er een halsje op. haar benen worden voor het eerst gedaan dit jaar.

Ze zal gewoon buiten staan en snachts binnen. Dan gaat de hals er af (als die er al op zit).

Vorg jaar waren haar benen niet gedaan en toen stond ze 24 7 buiten vanwegen dat ze een reactie had op stress.

ging prima.

dus no worries, 300 a 400 gram is meeeeer dan genoeg. en dan met en in en uitstappen een fleece of wolle dekentje op. verder gewoon lekker rondhobbelen, ook als het regend.

Wat trouwens heel belangerijk is, is dat het het lichaam af en toe laat luchten. dus even een kwartiertje 20 minutejs zonder deken in de bak zodat ze even lekker kunnen rollen ed. en dan het zand er weer af poetsen. Anders komt er helemaal geen lucht meer bij de huid...