Fjord wel of niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pip_nijn6

Fjord wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:19

Hallo,

Ik heb een vraag, mijn fjord staat op dit moment overdag buiten en 's nachts binnen (met raam open). Ze heeft op dit
moment geen deken op en ze heeft daarom ook al een behoorlijke teddy vacht. :+
Het nadeel waar ik nu tegenaan loop, is dat ze met rijden heel snel nat wordt en natuurlijk niet meer droog wordt.

Per 1 november ga ik van stal veranderen waar ze 24/7 buiten loopt (met schuil stal).

Wat is nu verstandig om te doen?

Helemaal scheren, half scheren, niet scheren, deken op?

Ik weet het niet...

Ik las net nl. ergens dat als je haar scheert en dan deken op en buiten zet.. (voor de nacht) dat dit weer te koud is??

Wie weet het?

Alvast bedankt voor jullie advies ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:22

bij het eerste gedeelte van de tekst denk ik: scheren! maar dan lees ik verder en dan zou ik het niet doen, 24pd buiten met dekens is geen goede combi.

Je kan het overigens met dekens zo warm maken als je maar wil, dat vormt geen belemmering, maar er zijn maar weinig dekens die er tegen kunnen om dag en nacht buiten gedragen te worden. Zeker niet als het flink aan het regenen is en alles nat is.

Je moet je wel afvragen wat je wilt, als je fanatiek wil rijden is 24/7 met schuilstal in de winter niet de beste keus, dan moet je het met rijden echt wat rustiger aan doen zodat ze niet al te nat wordt of goed en lang uitstappen zodat ze redelijk droog is als ze terug in de wei gezet wordt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:45

Afbeelding
Heb mijn fjord nu model 11 geschoren.

En die van mij staat nu nog 24/7 buiten met regendeken.

pip_nijn6

Re: Fjord wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:11

bedankt voor je plaatjes.
Ik zal mij nog eens beraden wat te doen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:15

als je je fjord helemaal wilt scheren kun je hem niet 24/7 buiten hebben.
ook al heb je ee ndeken.
zijn hals en benen zijn dan toch niet bedekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:16

Die van mij wordt zaterdag geschoren en ondanks dat ze buiten woont (wel schuilstal hoor) gaat ze d'r helemaal uit.
Ik rij altijd 's avonds en krijg 'r anders stomweg niet droog, ik vind het erg onprettig. Bovendien ben ik 'r nu echt een beetje meer aan het werken en merk ik dat ze haar warmte gewoon niet goed kwijt kan. Dat is voor haar ook niet fijn.

Ze gaat er zaterdag dus helemaal uit, en krijgt dan lekker een waterdicht dekentje daarvoor in de plaats.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:09

@Sonja, heb je haar de hele winter ook buiten staan? Met schuilstal.
Want dat gaat die van mij straks ook krijgen.
Scheer je haar helemaal? en dan een goede deken op?

Ik rijd haar ook altijd 's avonds en krijg haar ook niet meer droog.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:13

Je moet je wel afvragen wat je wilt, als je fanatiek wil rijden is 24/7 met schuilstal in de winter niet de beste keus, dan moet je het met rijden echt wat rustiger aan doen zodat ze niet al te nat wordt of goed en lang uitstappen zodat ze redelijk droog is als ze terug in de wei gezet wordt.[/quote]

Ze is nog jong en fanatiek is er nog niet bij. Ze zweet vrij snel, al van een kleine inspanning.
24/7 buiten is uiteindelijk wel van tijdelijke aard, het is wachten tot er een stal vrij komt. Maar ik weet niet hoelang dat gaat
duren. Kan natuurlijk de hele winter zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:18

Ik zou in eerste instantie eens proberen gedeeltelijk te scheren. Zolang je niet heel intensief rijdt zou dat nl al voldoende moeten zijn. Dus alleen hals/borst ofzo.

Je kunt je paard best helemaal scheren (alleen de benen zou ik dan niet doen) als ze 24/7 buiten staan. Er zijn tegenwoordig prima dekens op de markt zoals Horseware, Bucas en Weatherbeeta waarmee ze in weer en wind buiten kunnen blijven.

Waar je wel erg op moet gaan letten als je helemaal scheert zijn de momenten zonder deken. Goed opletten dat ze dan geen kou op de spieren krijgen. Al heeft een Fjord een dikke huid, te lang kou op een korte vacht is niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:52

pip_nijn6 schreef:
@Sonja, heb je haar de hele winter ook buiten staan? Met schuilstal.
Want dat gaat die van mij straks ook krijgen.
Scheer je haar helemaal? en dan een goede deken op?

Ik rijd haar ook altijd 's avonds en krijg haar ook niet meer droog.

Tot half november ongeveer staat ze dag en nacht buiten met schuilstal (waar ze overigens stomweg niet vaak onder staat) en daarna gaat ze 's nachts op stal maar dat is wel een buitenstal met het luik open.
En dan is ze dus helemaal geschoren, en idd met een goede deken op. Halsdeken denk ik, als de manen daar tegen kunnen. Gaat bij mijn andere fjord goed, is bij deze nog ff afwachten. Vorig jaar stond ze nog niet vol in het werk dus heb ik niet geschoren en geen dekens gebruikt.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:56

Een ongeschoren paard in de winter in een buiten bak rijden kan dat eigenlijk kwaad ? Ik rij namelijk altijd buiten, maar zit nu erg te twijfelen hoe ik hem ga laten scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:58

Ongeschoren rijden kan in principe nooit kwaad, je moet alleen je rijden wel aanpassen. Zorgen dat 'ie niet TE warm wordt, en zorgen dat 'ie voldoende afgekoeld is voor je 'm weer wegzet.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:02

Op de manege zijn de fjorden in 'model' 6 geschoren.
Volgens mij kan het niet echt kwaad, mits je een goede deken hebt en, idd, een schuilstal.
Wel zou ik uitkijken met buitenrijden, aangezien je paard dan zijn deken niet draagt, en wel
geschoren is. :)

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:07

Ik ben ook aan het twijfelen, paardje staat 24/7 buiten en heeft wel een droge warme stal (met vloer en dikke laag strokorrel), maar wordt er niet in opgesloten.
Vorig jaar stond ze in een binnenstal en is ze in december geschoren. Nu heeft ze al bijna evenveel winterhaar als vorig jaar in december. Ze heeft daar echt last van, staat soms overdag gewoon te zweten in de zon, en dan moet je nog beginnen rijden...
Ik denk dat ik nu ga scheren, volledig behalve hoofd en benen, en dan een goede deken erop. Dan heeft ze tegen dat het echt koud wordt al terug wat meer haar

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:22

^ heb ik vandaag ook gedaan. Mijn verzorg pony heeft ook een teddy vacht, en zweet ook snel. Hij heeft een inloopstal, deken ligt er op en hij is slim genoeg binnen te gaan staan als ie het koud heeft :j