Manen afknippen bij paard met ZE?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Manen afknippen bij paard met ZE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:23

Hallo, sinds augustus heb ik een paardje, Izaura en ze heeft zomer exceem, ze staat dag en nacht op de wei en heeft al een deel van haar manen afgeschuurd. Sinds kort gebruik ik kokosolie om de manen vettig te houden zodat de vliegjes niet kunnen steken maarja ondertussen is die helft er toch al af he..

Zou het een goed idee zijn om de manen in een soort van 'Fjordenkapsel' te knippen? Ik denk dat het er veel netter zal uitzien, nu is het zo'n beetje een warboel met lange en korte manen.. Geeft dat veel verschil, nu de winter er aankomt, dat de manen de hals verwarmen ofzo?

Tegen volgend jaar gaan we wel uitkijken naar een deken of middeltjes, maar je hoort zoveel wat bij de ene wel werkt en bij de andere niet dus wij weten het ook even niet meer, maar we hebben nog heel de winter om over een hulpmiddel na te denken. :)

Hier is een foto. :) Ondertussen heeft ze nog een stukje meer afgeschuurd dan toen wanneer die foto is getrokken, de helft van de manen is er nu al af. (Btw niet denken dat ik gek ben ofzo he, om mijn paard bij 15 graden een winterdeken 300 gr. voering op te leggen, maar het was een verjaardagskado en ik moest het passen om te zien dat het niet terug naar de winkel moest)

Afbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:15

Je kan het rustig afknippen hoor, je pony maakt toch een dikke wintervacht aan, ook op zn hals onder de manen. Mijn haflinger heeft een flink pak manen, zij zweet 's winters juist onder haar manen.
Wel balen dat je pony zomereczeem heeft, mijne heeft het ook. En bij mij helpt bijna niks, dekens, zalfjes, crempjes.. Heb t allemaal al geprobeerd *zucht*. Wel grappig om te zien dat jou pony op dezelfde plek een stuk manen weg heeft. Mijne heeft eerst een stuk flink lange manen, dan een stuk met heel korte manen, 5cm ofzo, en dan weer een stukje met lange haren. Niet bepaald mooi, maar afknippen. . Weet niet of ik dat durf ;) Mooie pony heb je trouwens!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:48

het staat wel netter natuurlijk als alles op 1 lengte is.
en je kunt veel makkelijker smeren met middeltjes tegen de eczeem als de manen kort zijn.

volgend voorjaar op tijd een eczeemdeken er op doen,dus echt in maart/april al.
dan groeien de manen wel bij omdat ze dan geen jeuk meer heeft vanwege de vliegjes

Elvira24

Re: Manen afknippen bij paard met ZE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:55

Van de winter zijn de vliegjes toch weg?Kunnen de haren toch weer een beetje aangroeien?
Je kan wel een stukje van de manen afhalen..( hand breedte overhouden)wedstrijd lengte..
Ik zou zeker geen opstaande manen willen..
succes

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:41

Mloes schreef:
Je kan het rustig afknippen hoor, je pony maakt toch een dikke wintervacht aan, ook op zn hals onder de manen. Mijn haflinger heeft een flink pak manen, zij zweet 's winters juist onder haar manen.
Wel balen dat je pony zomereczeem heeft, mijne heeft het ook. En bij mij helpt bijna niks, dekens, zalfjes, crempjes.. Heb t allemaal al geprobeerd *zucht*. Wel grappig om te zien dat jou pony op dezelfde plek een stuk manen weg heeft. Mijne heeft eerst een stuk flink lange manen, dan een stuk met heel korte manen, 5cm ofzo, en dan weer een stukje met lange haren. Niet bepaald mooi, maar afknippen. . Weet niet of ik dat durf ;) Mooie pony heb je trouwens!!

Mijn pony (fjordxtinker) had ook lange manen. Omdat ze ook afgelopen flink geschuurd heb heeft ze ook flinke korte (was kaal) manen en bij de schoft had ze nog wat afgeschuurd. Ik heb dr manen 2weken geleden iets gelijk geknipt, voorste gedeelte ging een grote stuk vanaf.. Heb geen spijt, het ziet er beter uit. Het idee is wel eng. Maar het ziet er beter uit..

Ik zou de manen lekker knippen, zodat het wat gelijk is dan valt de "kale" plekken ook niet zo op..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:44

Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen bij jouw pony :) Die van mij heeft een paar jaar geleden ook vrijwel alles eraf geschuurd, die had toen meer dan de helft al eraf. Ik heb het toen helemaal afgeknipt en ze heeft de winter met coupe fjord rondgelopen :+ Sindsdien houd ik de lengte op handbreedte, dan valt het ook niet zo op als ze weer een stukje mist, door de deken bijvoorbeeld.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:45

Ik zou ze mooi gelijk knippen (desnoods heel kort als het niet anders kan) want in de winter hebben ze geen last vane exceem en dan ziet je paardje er volgend voorjaar in ieder geval mooi uit voordat ze weer begint met schuren. :)

Elfenor

Re: Manen afknippen bij paard met ZE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:28

Ben toch wel een beetje bang hoor, dat ik helemaal scheef knip ofzo, maar met de hulp van mijn beste vriendin gaat het wel lukken denk ik :D
Hoop dan dat ze tegen het volgende seizoen weer mooie manen heeft, en dan kopen we een exceemdeken. :)
Ik hoop dan wel dat de andere paarden het niet al van de eerste dag slopen.. :}