Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. In het najaar als mijn pony nog zonder deken loopt gooi ik ook weleens een dagje een regendeken op (inderdaad als ik moet lessen
)
. Het mooiste is als je pony droog is als je de deken oplegt, dus dan zou je voor het mooie de deken moeten opleggen als het nog droog is.
capopjekop schreef:Omdat die van mij niet een pony is die swinters schoon blijft. Ze vind het heerlijk om in de modder te rollen. Dan is het wel fijn als ik 's ochtends een deken op kan doen zodat de zadel plek droog en schoon blijft. Afspoelen doe ik liever niet met een dikke wintervacht, we moeten ook nog eerst een half uur met de trailer rijden.
Speedster schreef:Een dunne ongevoerde deken is niet zo zwaar dat hij de haren plat drukt. Je snoert hem ook niet strak aan of zuigt hem vacuum, dus er zit gewoon een laagje lucht tussen waar de vacht nog fijn zijn werk kan doen. Kan geen kwaad. Bij een dikke, zwaardere deken moet hij ook warm genoeg zijn om die vachtwerkign te kunnen compenseren, daar heb je gelijk in.

opala schreef:Speedster schreef:Een dunne ongevoerde deken is niet zo zwaar dat hij de haren plat drukt. Je snoert hem ook niet strak aan of zuigt hem vacuum, dus er zit gewoon een laagje lucht tussen waar de vacht nog fijn zijn werk kan doen. Kan geen kwaad. Bij een dikke, zwaardere deken moet hij ook warm genoeg zijn om die vachtwerkign te kunnen compenseren, daar heb je gelijk in.
De deken hoeft niet zwaar te zijn, maar haren kunnen onmogelijk een deken optillen of opzij drukken, dus volgens mij is er op de rug voornamelijk geen werking van de vacht
Speedster schreef:Bij een dunne regendeken raakt de deken de rug niet eens (ja op de schoft en de kont inderdaad, omdat hij daar wat strakker zit, maar er zit wel degelijk ruimte tussen voor de rest).
Als ik bij een paard zonder schuilmogelijkheid in de wei moet kiezen tussen tot op het vel nat regenen (ik heb het dus wel over van die dagen dat het de hele dag door regent, dan trekt de vacht het ook niet meer) en de (mogelijke, imo niet al te grote) beperking in de vachtwerking, dan kies ik toch voor het (zo dun en licht mogelijke) regenjasje.