fries scheren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

fries scheren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 22:20

Ik zit er over te denken om mijn fries dit jaar te gaan scheren, omdat ze toch wat behaarder aan het worden is dan ik wil :o
Ik heb alleen geen flauw idee hoe dat uitvalt... Hoe hebben jullie het bijv. gedaan met de sokken en zo :P

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:28

wij hebben thuis een haflinger die we tot vorige winter ook scheerde. Ik deed altijd het hele lichaam maar niet de benen. Aangezien ik de sokken niet wilden weg halen. Je scheert dan alles tot het begin van de benen. Je kan eventueel op google wel plaatjes ervan vinden. Maar reken er wel op dat je fries misschien grijzer of een andere kleur wordt als je die scheert. Succes ermee.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 11:17

krijg je dan geen heftig kleurverschil? tenminste ik zie nou iets van een bruin/grijzig paard voor me en dan ineens zwarte benen :o

wendietjuhhh

Re: fries scheren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:22

ik vind het oerlelijk... vind ze erg grijs worden... gewoon doodzonde bij een zwarte fries

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:24

Ik heb al best wat Friezen geschoren, incl. m'n eigenste en die bleven eigenlijk wel mooi zwart.
Soms valt het iets grijzer uit, maar goed, dat groeit wel weer aan en het zwarte is terug ;)
Bij de benen scheer ik of tot net onder de knie met een nette overgang of de voorkant van de pijp ook tot de kroonrand, flossen aan de achterkant laat ik dan staan. Als je daar een beetje de tijd voor neemt wordt dat best mooi en na een paar dagen zie je er vrijwel niks meer van.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:25

Had zelf 3 friezen die schoor,en ze werden niet grijs.
Ik stopte met scheren net onder de voorknie en onder de sprong

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 16:14

maar dat verschil bij de benen valt wel mee dus?
misschien iemand ook een foto o.i.d.?

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:19

Het verschilt een beetje per fries eigenlijk. DIe van mij scheer ik de benen niet en is het verschil niet heel groot. Maar een vriendin van me heeft een fries waar je het wel heel erg ziet, die heeft veel langer haar op de benen.
Wat het grijze betreft vind ik het wel meevallen, dat kleurt in een paar dagen bij. Viel mij echt reuze mee.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:40

Ik he het gezien bij een vriendin van mij die had ze geschoren vorige winter ze werden er grijd van in plaats van zwart vond het niet mooi omdat de vet laag die normaal gesproken onder de haar vacht ligt dan boven opkomt daardoor krijg je die grijze gloed. maar idereen zijn eigen mening

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:45

Ik heb geen Fries, maar wel een zwarte mini hengst. Aangezien hij mooie sokken heeft heb je misschien wat aan mijn tip.

Ik scheer zijn been boven de knie volledig kaal. Dus gewoon tegen de haren in. Dan scheer de knie zelf en net een klein stukje daaronder met de haren mee. De sokken en onderbeen doe ik niets aan. Doordat je de knie als overgang gebruikt en met de haren mee scheert staat dit erg mooi. Ik ben er zelf altijd erg blij mee. Ook de haflinger van mijn moeder scheer ik zo.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:55

tot de knieen en dat de behaarde benen in een 3 hoekje overlopen naar het kale * klinkt onlogisch, maar zo is de overgang netjes en valt het niet eens op* , :j en net als leonieke tegen de haren in de voorkant van de benen (waar de sokken niet zitten)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:28

en doe je dat driehoekje dan met de punt naar boven of naar onder?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:31

naar boven :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:35

Als je gaat scheren moet je je paard eerst goed wassen, de grijze gloed is vaak het vetlaagje op de huid.

De benen van een Fries kun je het beste van boven naar beneden scheren, dan blijft dat al iets langer en is het kleurverschil niet zo groot met de sokken.
De sokken kun je gewoon laten zitten

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:23

En als je hem nu niet scheert maar z'n haren kort houdt door een al snel een deken op te leggen als het frisser wordt?

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:26

ik heb gelukkig en fries die geen echte winter vacht krijgt

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:31

Ik heb ook mn 'mini Friesje' vanmiddag weer geschoren. De 1e keer blijft hij wel altijd mooi zwart :j De sokken doe ik idd ook op deze manier, je ziet bijna het verschil niet van de overloop :n en anders nog even wassen idd.
Leonieke schreef:
Ik heb geen Fries, maar wel een zwarte mini hengst. Aangezien hij mooie sokken heeft heb je misschien wat aan mijn tip.

Ik scheer zijn been boven de knie volledig kaal. Dus gewoon tegen de haren in. Dan scheer de knie zelf en net een klein stukje daaronder met de haren mee. De sokken en onderbeen doe ik niets aan. Doordat je de knie als overgang gebruikt en met de haren mee scheert staat dit erg mooi. Ik ben er zelf altijd erg blij mee. Ook de haflinger van mijn moeder scheer ik zo.

Edit: fotootje van vorig jaar, toen had hij alleen nog niet zoveel sokken. Ik heb toen ook vrij ver naar beneden door geschoren. Z'n sokken staan nu 'hoger'

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 03-10-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:33

Als de fries zo grijs wordt, dan ben je te laat met scheren. Ik heb ook een zwart paard, als ik in oktober scheer is ie nog steeds zwart maar als ik in december/januarie nog een keer scheer wordt ie grijs. Ik heb ook een fries voor iemand mogen scheren alleen de vacht, benen en hoofd bleven zitten. Ik heb het geluk gehad om te mogen leren hoe je een fries meot scheren zonder het grote kleurverschil en meteen wassen met die shampoo(merk dreamcoat) voor zwarte paarden schijnt ook te helpen. Ik kan het je niet uitleggen, maar wat leonieke zegt komt ongeveer wel overeen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:24

DieL_Zor schreef:
Ik heb ook mn 'mini Friesje' vanmiddag weer geschoren. De 1e keer blijft hij wel altijd mooi zwart :j De sokken doe ik idd ook op deze manier, je ziet bijna het verschil niet van de overloop :n en anders nog even wassen idd.
Leonieke schreef:

Edit: fotootje van vorig jaar, toen had hij alleen nog niet zoveel sokken. Ik heb toen ook vrij ver naar beneden door geschoren. Z'n sokken staan nu 'hoger'

Afbeelding

goh bij die van jou zie je bijna geen verschil qua kleur!! Hopelijk blijft ide van mij ook zo zwart :Y)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:25

Als je ze wilt scheren zou ik dat maar zo snel mogelijk doen, want dan blijven ze mooi donker van kleur, anders worden ze grijs.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:29

JustMe89 schreef:
En als je hem nu niet scheert maar z'n haren kort houdt door een al snel een deken op te leggen als het frisser wordt?

Ze loopt sinds ongeveer twee weken met een deken dus daar zijn we dit jaar op zich al vroeg mee begonnen. Het probleem is dat ik merk dat ze in een keer 3 uur lang staat door te zweten en dat is niet bepaald praktisch om iedere keer weer een nieuwe zweetdeken op te leggen enz. en dat de haren toch wel langer geworden zijn...
Het ligt trouwens niet aan haar conditie hoor! Ze wordt nu al een jaar op dezelfde manier getraind en normaal gesproken zweet ze ook niet extreem, dus daarom willen we haar scheren dit jaar... ;)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:30

Ik wil dr een dezer weken laten scheren.. (misschien dat iemand nog een goed adres weet haha) want daar ga ik niet aan beginnen. Ik heb geloof ik niet zoveel scheertalent...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:49

Diel_zor, dat ziet er netjes uit zeg!! Denk dat ik mijn zwarte ook zo laat doen :j

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:45

Bedankt :D

Succes ninz! Op zich is het scheren zelf niet zo moeilijk, je moet alleen ff weten hoe je het makkelijkst alles kan doen en er handigheid in krijgen (en als je het voor het eerst doet is een rustig paard wel handig :P) De eerste paar keren heb ik alleen gekeken en geholpen met vasthouden, ben vorig jaar voor het eerst zelf gaan scheren wat best goed ging :)

Als je idd langer wacht met scheren dan krijgt je paard wel een raar kleurtje :=
Edit: zoiets:
Afbeelding

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:01

DieL_Zor schreef:
Bedankt :D

Succes [naam]! Op zich is het scheren zelf niet zo moeilijk, je moet alleen ff weten hoe je het makkelijkst alles kan doen en er handigheid in krijgen (en als je het voor het eerst doet is een rustig paard wel handig :P) De eerste paar keren heb ik alleen gekeken en geholpen met vasthouden, ben vorig jaar voor het eerst zelf gaan scheren wat best goed ging :)

Als je idd langer wacht met scheren dan krijgt je paard wel een raar kleurtje :=
Edit: zoiets:
Afbeelding

oeh dat is inderdaad een apart kleurtje ja haha ;)
Ik denk dat ik inderdaad gewoon een keertje mee ga kijken zie me dit nog niet zo gauw zelf doen namelijk :o
heb het ook nog nooit gezien/meegemaakt dus het lijkt me wel verstandig om eerste eens te kijken haha hoe het überhaupt allemaal in zijn gang gaat.