beantsje schreef:Omdat een paard het veel sneller warm heeft dan een mens. Ook een volledig geschoren paard kan prima zonder deken naar buiten, als het boven de 10 graden is.
Je hebt helemaal gelijk, ook wbt de comforttemperatuur van een paard. Maar ik heb het in dit geval echt over de hele winter, in weer en wind, dus ook met -10, hagel, regen en sneeuw.
beantsje schreef:Ik heb het geprobeerd met een tinker die overdag naar buiten ging (geen schuilstal) en 's nachts op stal. Ik had ongeveer een modelletje 9 geschoren, dus ook blote buik.
Dat ging goed totdat we echt net boven het vriespunt zaten met harde wind en natte sneeuw. Toen stond hij toch te rillen en heeft hij een 100grams gevoerd regendekentje gekregen.
Jammer dat je wacht tot hij rilt, een paard rilt namelijk pas als hij het echt al heel koud heeft, als je alert bent kun je veel eerder ingrijpen. (als de haren overeind gezet worden)
Wat ik overigens wel even wil toevoegen aan die comforttemperatuur, tegen niemand in het bijzonder overigens;
Je kunt dus beter rijden met -10 dan bij 30 graden, helaas vinden wij mensen die 30 graden wel lekker maar veel mensen hebben niet door dat dat voor een paard al erg warm is. Ik heb nogal eens te doen met paarden die op wedstrijden moeten presteren terwijl het rond 35 graden is, zou iets zijn voor in de welzijnswet, concoursen afschaffen als de temp boven 30 graden is.
Maar is wel erg offtopic dus laten we er verder niet op door gaan, 't is een nadenkertje