Scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een paard wat in streeppatroon geschoren is, in de winter, zonder deken naar buiten?

Ja, dag en nacht.
3 (12%)
Ja, maar alleen overdag.
1 (4%)
Ja, maar alleen overdag én als het weer goed is.
7 (29%)
Nee, er moet een ongevoerde regendeken op.
3 (12%)
Nee, er moet een gevoerde regendeken op.
9 (37%)
Anders, namelijk: (graag reactie in het topic)
1 (4%)

Totaal aantal stemmen: 24

anneliesdj

Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:29

Nav een discussie in een ander topic, wat vinden jullie?

Kan een paard wat in streeppatroon geschoren is, in de winter, zonder deken buiten staan?

Met streeppatroon wordt bedoeld; vanaf de lies een streep van ongeveer 20cm breed naar voren tussen de voorbenen door(borst is dan kaal) en omhoog tot aan de keel. Vergelijkbaar met patroon 10 volgens dit plaatje; (alleen wordt hier langs de voorbenen geschoren ipv er tussendoor)
Afbeelding

renskje

Re: Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:36

ik ben ook wel benieuwd naar hoe hier over gedacht wordt

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:48

Overdag mits het goed weer is zou best moeten kunnen maar waarom zou je een geschoren paard ook al is het maar een streeppatroon naar buiten doen zonder deken.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:47

Ik zou zo'n paard in de winter gewoon lekker een dekentje op doen.
Bij niet te koud weer en droog weer een regendeken met fleece voering en bij nat en of koud weer een 200 grams.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 21:52

Bedankt voor de reactie's, ik hoop dat er meer mensen willen reageren ipv alleen te kijken ;)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:58

Als het lekker weer is mag mijn paard best een paar uur zonder deken buiten lopen.Verder loopt hij de hele dag met een staldeken en een dunne waterdichte deken eroverheen buiten.Ik vind dat je een paard de kans moet geven om z`n huid te laten luchten,daarom doe ik vaak de deken een paar uur af.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:04

nowornever schreef:
Overdag mits het goed weer is zou best moeten kunnen maar waarom zou je een geschoren paard ook al is het maar een streeppatroon naar buiten doen zonder deken.

Omdat een paard het veel sneller warm heeft dan een mens. Ook een volledig geschoren paard kan prima zonder deken naar buiten, als het boven de 10 graden is.

Ik heb het geprobeerd met een tinker die overdag naar buiten ging (geen schuilstal) en 's nachts op stal. Ik had ongeveer een modelletje 9 geschoren, dus ook blote buik.
Dat ging goed totdat we echt net boven het vriespunt zaten met harde wind en natte sneeuw. Toen stond hij toch te rillen en heeft hij een 100grams gevoerd regendekentje gekregen.

Ik ga het met Jody dit jaar ook proberen en dan inderdaad een fleecegevoerde regendeken op (dat is nl. vergelijkbaar met 100 g vulling) wanneer het echt guur en koud is.
Overigens scheer ik dit keer niet de hele buik maar een flinke streep links en rechts. Zo n blote buik kan je nl geen deken overdoen en in een natte wei wordt de buik ook kletsnat als ze aan het klieren gaan.

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:08

Je ziet het wel vaker volgens mij. Zonder deken, maar het is toch niet zo makkelijk om er even een dekentje op te doen.

Bedoel je vooral overdag of dag en nacht buiten?

Denken jullie dat een tinker met een jachtpatroon dag en nacht buiten kan, maar wel met een gevulde regendeken, met evt. een winterdeken eronder?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:12

ik vind dat je niet moet wachten tot een paard begint te trillen.Dan ben je al te laat.Wat is er tegen op een deken opleggen??

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:13

Ik doe het al jaren zonder deken en mét streep. Heb mijn pony nog nooit horen klagen. ;)
Nee, geintje: ik controleer regelmatig en heb nooit de indruk gehad dat hij het koud heeft in de winter. Maar om mijn eigen geweten te sussen krijgt hij bij vriestemperaturen een fleecegevoerde regendeken op.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:14

As het goed weer is wel, regent/sneeuwt of waait het enorm hard gaat de ongevoerde regen deken erop!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:32

gootje12 schreef:
ik vind dat je niet moet wachten tot een paard begint te trillen.Dan ben je al te laat.Wat is er tegen op een deken opleggen??

Mijn paard heb ik goed in de gaten gehouden en hij is niet onderkoeld geraakt. Een keertje rillen is echt geen ramp hoor. Rillen is voor een dier behoorlijk effectief, (in tegenstelling tot een mens). Het is een mechanisme om zich mee warm te houden.

Er is weinig tegen op een deken maar ik vind dat paarden over het algemeen veel te snel en te dik ingepakt worden. Als de baas een extra trui aandoet, krijgt het paard het ook. Sneu, want de comforttemperatuur van een paard ligt veel lager dan die van een mens.
Mens: 15 tot 30 graden
Paard: -5 tot 15 graden
Geschoren paard: +5 tot 20 graden.
met andere woorden: als wij een jas aan doen, is het voor een paard eindelijk een keer echt aangenaam.

Mijn redenatie is omgekeerd; een paard dat niet rilt, hoeft echt geen deken op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 00:22

beantsje schreef:
Omdat een paard het veel sneller warm heeft dan een mens. Ook een volledig geschoren paard kan prima zonder deken naar buiten, als het boven de 10 graden is.

Je hebt helemaal gelijk, ook wbt de comforttemperatuur van een paard. Maar ik heb het in dit geval echt over de hele winter, in weer en wind, dus ook met -10, hagel, regen en sneeuw.

beantsje schreef:
Ik heb het geprobeerd met een tinker die overdag naar buiten ging (geen schuilstal) en 's nachts op stal. Ik had ongeveer een modelletje 9 geschoren, dus ook blote buik.
Dat ging goed totdat we echt net boven het vriespunt zaten met harde wind en natte sneeuw. Toen stond hij toch te rillen en heeft hij een 100grams gevoerd regendekentje gekregen.

Jammer dat je wacht tot hij rilt, een paard rilt namelijk pas als hij het echt al heel koud heeft, als je alert bent kun je veel eerder ingrijpen. (als de haren overeind gezet worden)

Wat ik overigens wel even wil toevoegen aan die comforttemperatuur, tegen niemand in het bijzonder overigens;
Je kunt dus beter rijden met -10 dan bij 30 graden, helaas vinden wij mensen die 30 graden wel lekker maar veel mensen hebben niet door dat dat voor een paard al erg warm is. Ik heb nogal eens te doen met paarden die op wedstrijden moeten presteren terwijl het rond 35 graden is, zou iets zijn voor in de welzijnswet, concoursen afschaffen als de temp boven 30 graden is.
Maar is wel erg offtopic dus laten we er verder niet op door gaan, 't is een nadenkertje ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 00:29

viviannev schreef:
Je ziet het wel vaker volgens mij. Zonder deken, maar het is toch niet zo makkelijk om er even een dekentje op te doen.

Bedoel je vooral overdag of dag en nacht buiten?

Denken jullie dat een tinker met een jachtpatroon dag en nacht buiten kan, maar wel met een gevulde regendeken, met evt. een winterdeken eronder?

Ik doel echt op 24/7 buiten, dus ook bij -10, regen, sneeuw en hagel.
Vind je dat het beperkt kan dan kun je dat dus in je antwoord aangeven ;)

In princiepe kan een paard wel dag en nacht buiten, ook geschoren maar omdat de vacht er dus niet meer is moet je dan wel goed inpakken, dus voldoende grams en bovenop een deken met hele hals om ook de hals tegen regen ed te beschermen.
Maar ik vind dat een volledig geschoren paard beter 's nachts op stal kan.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:03

Mijn shet heeft vorig jaar 24/7 buiten gestaan. Had de hals, schouder en borst geschoren. Echter, hij was meer gekortwiekt in plaats van geschoren; had namelijk nog ca 1 cm haar laten staan.
Hij deed het er prima op, heb hem geen overdreven tekenen van kou zien vertonen (dat wil zeggen: niet anders dan andere jaren, want als het 3 dagen achtereen regent en waait, tja dan heeft hij het natuurlijk koud en staat hij lekker bij zn schuilstalletje) en tijdens het werk was hij wat energieker en hield het werk ook langer vol.

Dit jaar ga ik het weer overleggen met mn instructrice. Hij komt nu op een stal terecht waar ze overdag buiten staan, en snachts op stal. Even zien of, wanneer en hoever we hem dit jaar gaan scheren.

groetjes, lacuna