Nu al winterdekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Nu al winterdekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:04

Ik heb eventjes een vraagje hebben jullie nu al de winterdeken weer op overdag & 's nachts?? Mijn pony staat op dit moment de ene keer enkele dagen op stal+ nacht en anders dag en nacht in het weiland (hangt van het weer af) Bij beide onder een regendekentje maar ze krijgt al behoorlijk een wintervacht. Wat vinden jullie wanneer moet ik de deken op doen? Ik vind dat altijd zo moeilijk te bepalen :o

& dan nog even een vraagje, hebben jullie in de winter wel eens een winterdeken + fleecedeken op? Zo ja, wanneer?
Laatst bijgewerkt door liiisette op 02-10-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiaojan

Re: Nu al winterdekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:05

gosh dat zat ik me vanmorgen ook net af te vragen....
was vanmorgen 7 graden, maar ja vanmiddag scheen het zonnetje weer lekker....

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:08

Het is hier nu heel wisselvallend weer en pony staat sinds gistermiddag even thuis. heb d'r net even naar buiten gedaan zonder deken maar even later regende het weer dus staat ze nu weer op stal wel heel eventjes zonder deken maar zit eraan te denken om winterdeken op te doen zometeen
weet iemand antw. op mijn vraag?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:12

Wij hebben al wel warmere dekens op bij onze pony's. De kleinste is een Welsh en die komt heel snel in de vacht, daar komt nog bij dat ze in een buitenstal staat dus die heeft al een paar weken een wat dikkere deken op.

De D pony zit nog heel mooi in de vacht, die heeft nog een zomerdekentje op.

En dan mijn pony heb ik een 250 grams op want die kan ik niet scheren omdat ze dan helemaal panisch word, zelfs met verdoving, praam etc. Dus die doe ik al vroeg een deken op dan blijft ze mooi in de vacht ;)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:14

Ja hoor, hier staan ze al onder een 150 of 200 grams.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:15

Ohjah denk dat ik idd ook maar overga op winterdeken vooral 's nachts
het is nu zo oliebol want ik woon dichtbij de manege en iets verder is het weiland maar bij het weiland is verder weinig licht enzo dus als ik dan ga/wil rijden doe ik dat vooral 's middags zodat ze daarna terug kan naar het weiland of ze staat thuis. maar zoals morgenvroeg gaat ze zowieso tot maandag het weiland in en dan kan ik niet telkens de deken wissellen als het weer mooi weer is

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:17

Ik ga mijn pony zometeen denk ik een 150 grams op doen. Ze staat nu onder een regendeken met een dikke fleece voering..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:48

Ik vind het ook erg lastig.
Mijne krijgt op de hals al wintervacht. Haar lijf eigenlijk nog haast niet.
Ze stond nu onder een ongevoerde regendeken. Heb er vanacht een fleecedeken onder gehad!
Vanochtend heb ik die gewisseld voor een zomerdeken. Ze heeft nu dus wel al 2 laagjes. Dat is al warmer dan 1.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:50

Helaas ben je nu al te laat met een dikkere deken.
Een regendekentje is al een paar weken veel te koud snachts, als het gaat om de wintervacht beperken.

De aanmaak van de wintervacht is al lang in gang gezet en hou je nu met geen enkele deken meer tegen.
Zou dus een tussendeken opdoen en over een maandje ofzo beginnen met scheren,en dan een dikkere deken op.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:06

Scheren heb ik aan gedacht ook dit jaar weer maar zou eerst mijn ouders moeten overtuigen. Pony word namelijk erg lelijk door de wintervacht maja zien wel eventjes ik vondt het trouwens nog te mooi weer om een week geleden al winterdeken op te doen. Nu heeft ze hem net wel op gekregen ;)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:05

ik heb nu vandaag bij m'n paardje een 100/ 150gr. waterdichte deken om gedaan.
Hij was nu echt een teddybeer... echt met een mega vacht.
De pony heeft een 0gr. deken op en zijn vacht is nog heeeel dun.. het verschild
dus echt heel erg per paardje!
Ik laat mijn paardje denk ik wel scheren dit jaar, maar in jachtmodel, dus de benen & hoofd
niet scheren en de rest van z'n lijf voor de helft, zodat alleen de zweterigste plekken kaal zijn,
maar ik laat hem nu nog niet scheren, pas later dit jaar...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 02:36

Ik heb eergisteren een 0-grams regendeken opgedaan.
Mijn paard heeft trouwens altijd een erg dun wintervachtje. Mocht het dit jaar wat erger zijn dan ga ik scheren, maar verwacht dat dat niet hoeft.
Ze staat nu in een open frontstal dus dat is wel wat frisser.
Straks komt er een onderdeken bij en dan maak ik de overstap naar winterdeken (340gram). Soms heb ik er ook nog wel een zweetdeken bij onder, maar dat is dan als ik heb gereden en 's avonds rond 22.30 weer terug kom.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:26

Aankomende week zou het weer een paar dagen 20 graden worden....
Die van mij staat nu overdag in de wei met een regendeken op en 's nachts binnen zonder deken. Volgende week nog lekker zonder dek naar buiten nu het nog kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:10

Ik zou ook nog geen dikke deken op doen juist omdat het komende week idd tegen de 20 graden gaat worden overdag! Het is nu even een rottige overgangs periode wat deken betreft en daar komt bij dat de paarden dikkere vacht krijgen omdat het eerder donker word en niet speciaal omdat het kouder word!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:12

rapido schreef:
Ik zou ook nog geen dikke deken op doen juist omdat het komende week idd tegen de 20 graden gaat worden overdag! Het is nu even een rottige overgangs periode wat deken betreft en daar komt bij dat de paarden dikkere vacht krijgen omdat het eerder donker word en niet speciaal omdat het kouder word!

Helemaal mee eens. Ik heb er nu een regendeken met voering opliggen, dat is overdag echt warm zat. 's nachts staan ze binnen bij ons, daar is het ook al warmer, dus heb deze deken dan ook gewoon op liggen.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:15

een paard krijgt een wintervacht als de dagen korter worden, dit heeft niets met het weer te maken, je kan dit beinvloeden door snachts je paard op stal te zetten met het licht aan..

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:16

ik hoor altijd maar dat je niet te dik mag gaan in dekens,
van mij stond ze sinds eind augustus snachts met een zomerdeken (canvas deken)
en afhankelijk hoe koud ik het had overdag met een regendeken o gram
nu sinds paar nachten staat ze snachts met een waterdichte met ingewerkte fleece,
maar voor een 150 gram ofzo is het nog niet koud genoeg denkik,
trouwens als je naar een dikker deken overgaat beginnen ze soms toch het teveel haar te verliezen
id winter had ik namelijk na een maand gewisseld van winterdeken,
en toen verloor ze opslag weer haar, dit zal komen doordat die verse deken wat dikker was dan voorgaande deken...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:17

Ik wacht met de dikkere deken totdat het stabiel wat kouder is overdag.
Hij staat nu nog alleen onder de eczeemdeken, maar die vervang ik binnenkort door een ongevoerde regendeken. De echte winterdeken, daar wacht ik nog mooi mee :) want de echte koud moet nog beginnen.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:26

tja vind ik ook altijd zo moeilijk vooral omdat de andere bij ons op stal niet zo snel een deken op leggen.
maar hen nu wel een dunne stal deken op.maar ben vandaag nog om een dikke 250 grams geweest voor de shet.
die staat namelijk ook al zo dik in de vacht,maar die komt er in het voorjaar zomer ook nooit niet uit.
dus wil die toch snel ook de dikke deken op doen...
en daisy dan natuurlijk ook blijven ze goed kort staan,maar ja wanneer doe je de deken op he ,....ken het zit ook te denken wanneer de 250 op te leggen.pffffffff dekens en paarden,paarden en dekens

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:14

de mijne staat al onder een 200gr :P en daar staat ie nu dag en nacht onder ..vind het nu ook best moeilijk ..kijk goed naar de temperaturen en hoe het gaat met de deken op

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:19

die van mij staat sinds gister ook onder een 200 gram. dag en nacht.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:23

Mijn paard heeft hem vandaag ook opgekregen buiten, ze voelde zich niet zo lekker. Een 100 grams, weet niet of ik hem vanaaf oplaat,maar ze is nogal gevoellig op het weer dus denk het wel :).

Mocht het kouder worden houd ze hem op en dan met een 200gr onderdeken en op het koudst krijgt ze een 450gr. Mocht het dan écht te koud worden kan ik daar ook mijn onderdeken opdoen maar dat is tot nu toe nooit gebeurd (in 6 jaar).

Ik begin met een fleecedeken, verder heb ik een onderdeken dus gebruik ze niet onder een winterdeken.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:41

Wij hebben ze ook alweer een paar dagen onder dek. Ze staan overdag buiten (van 8 uur 's morgens tot 1/2 10 's avonds) en 's nachts binnen.

Twee zijn nog niet geschoren en ook niet echt koukleumen en staan onder 0 gram regendeken. Ik denk dat als ze straks geschoren zijn ze onder 200 gram komen.

Mijn schimmel is alweer volledig geschoren en een mega koukleum en die draagt alweer 300 gram. Minder is voor hem te koud, mietje :D .

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:18

kon niet meer wachten ze hebben ze op hoor hihi

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:27

ik heb mijn kwpn-er van 23 al onder een 200 grams staan sinds eind vorige week.. mijn tinker onder een ongevoerde regendeken, die zweet de 200 grams eraf;) is wel het eerste jaar met mijn tinker, zijn er meer van jullie die een tinker een deken op doen? zo ja, wanneer gooien jullie een dikkere erop?