Hoeveel gram is nou normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Hoeveel gram is nou normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:09

Hallo,

Weet iemand dat misschien of er soort van tabel is van de dikte van een deken en de tempratuur buiten?
Ik ben al poosje aan het rond kijken wat betreft dekens en alles, maar wordt er niet veel wijzer van ;)

Die van mij heeft nu nog gewoon katoenen zomerdeken op.. Maar ik wil van de week winterdeken gaan kopen.
Ik zit alleen helemaal niet in die 100/200/300 enzofoort grams dekens.
Heb vroeger altijd hele fijne dekens gehad, maar dat merk wordt nu helaas niet meer gemaakt en die van mijn pony past niet op mijn paard ;)
Vandaar dat ik een nieuwe nodig heb en dat ik naar tabel zoek ofzo, zodat ik kan kijken hoeveel gram ik ongeveer nodig heb.
Of misschien iemand hier die er meer verstand van heeft en mij beetje wegwijs kan maken..

Ze loopt overdag gewoon in de wei en gaat 's nachts op stal.. Stal is wel open. Naja open, de 'bovendeur' blijft open.
Zit zelf aan 300 grams te denken. Ik scheer haar trouwens niet.
Zat zelf ook te kijken naar ervaringen van bokkers met dekens. Die van BR en Rambo lijken mij fijn. Nadeel bij Rambo vind ik dat er geen loopsplit inzit, terwijl ze wel de hele dag buiten loopt.

Iemand die mij iets meer wegwijs kan maken in de zoveel grams dekens?

Alvast bedankt!

Groetjes Sandra!

Kitty84

Re: Hoeveel gram is nou normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:12

Ik heb een haflinger, die kunnen een behoorlijke vacht kweken, maar zij doet het erg goed op een 0 grams regendeken. Als je paard niet geschoren is is 300 gram denk ik wat veel.
Onze pony staat ook op een stal waar het redelijk open is en overdag buiten en 's nachts binnen.
Haar vacht blijft prima te behappen op een 0 grams, desnoods leg je er nog een onderdeken onder als het toch te lang wordt.

Het is lastig met die dekens, er zullen er vast zijn die hele andere (goede) ideeën hebben :D

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:42

Ik vind niet dat je echt een tabel kan maken. Het is echt per paard of pony verschillend. Mensen hebben ook wel eens twee truien en een winterjas aan als de ander nog in een t-shirt met zomerjas loopt bij wijze van spreken.
Ik denk dat je naar je eigen paard moet kijken om te zien hoeveel hij/ zij nodig heeft. En ga je scheren, mag ze wel een beetje vacht krijgen of helemaal niets. Het is ook maar net wat je zelf wilt.

Over het algemeen is 200 gram prima voor aan paard dat vrij beschut kan staan en 's nachts op stal gaat. Als je paard echt weinig vacht aanmaakt kan je beter een 300 tot 400 grams nemen als het kouder wordt.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:14

die van mij staat nu al te bibberen en heeft een ongevoerde regendeken op als het nog heel iets kouder wordt komt er een fleece onder.
zelf heb ik nog een 200gr en daar gooi ik de regendeken overheen ivm waterdichtheid
en in de erge kou wordt het 300gr of 300gr met fleece

zelf denk ik dat 300gr wel warm genoeg moet zijn

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:02

Als je nu een 0 gr regendeken, een 200 grams regendeken koopt en een 100 grams onderdeken. Kun je best veel combi's maken

Dan begin je met je 0 gr regendeken, dan de 100 gr onderdeken eronder, dan kan de 200 gr op, en mocht t nog kouder worden kun je die 100gr onderdeken weer onder die 200gr doen, dan heb je een 300 gr.
Bedoel je kan niet alleen een winterdeken kopen van 300 gr en die in een keer opgooien lijkt mij ;) Ik doe dat altijd opbouwen..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:51

Je moet gewoon kijken wat bij jou paard het beste werkt. Is wel een beetje onhandig want je gaat niet iets kopen wat je niet nodig hebt.

Bij mijn paard leg ik bij regenachtig weer onder de 20 graden een 0 grams regendeken op. Ik voel regelmatig hoe warm ze aanvoelt onder het deken, aan de hand daarvan bepaal ik of er een dunner (geen) of een dikker deken op moet.

Ik heb een 0 grams regendeken, een 200 grams outdoordeken een een 380 grams outdoordeken. Doordat de dekens van goede kwaliteit zijn is het niet zo'n ramp als het een keer een dagje wat warmer is.
Ik combineer liever niet teveel, lijkt me niet echt comfortabel voor het paard.

Mijn paard staat 24/7 buiten met inloopstal en wordt niet geschoren.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:40

Denk dat ik anders ga voor deken van 200 gram en later als het nog kouder wordt er 1tje van 300/380 koop.
Wacht dan even af of ze die nodig heeft..
Wat dat combineren betreft heb je wel gelijk denk ik. Vooral omdat ze hele dag in de wei loopt, gaat het toch wel weer scheef zitten denk ik met al die laagjes.
Was ook niet van plan hoor om er ineens 300 gram op te gooien ;)
Ze heeft sinds gisteren er nu regendeken opliggen en als het dan nog wat frisser wordt doe ik er wat anders op :)

Iig bedankt voor de reacties!

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:52

wat gooien jullie op als het snachts 10graden is of minder
(paard staat binnen, koukleum)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:56

Ik heb een 0 grams een 220 grams en een 330 grams outdoor dekens. Ze heeft nu de 0 grams op (die gaat op wanneer het 's nachts onder de 12 graden komt) en als het 's nachts onder de 7 graden komt gaat de 220 op. En wanneer het overdag ook rond de 5 á 10 graden wordt gaat de 330 op.
En ik scheer haar niet. Met dit schema blijft mijn paard altijd zeeer kort in het haar. De vorige staleigenaar dacht zelfs dat ze geschoren was :')

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:01

Mijn pony heeft nu dag en nacht een 0 grams regendeken op zo blijft ie lekker kort in het haar en hoef ik hem niet te scheren, zou het snachts nog wat kouder worden dan komt de fleece eronder. Het verschilt per dier sommigen hebben het wat sneller koud.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:03

zo wegggggggggggg :D
Laatst bijgewerkt door Zondebokje op 02-10-09 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:04

Doel je op mij, vera23?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:09

:wave:

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:16

Vera: Het is toch logisch?
Als het 's nachts rond de 10 graad is dan is het overdag vaak nog rond de 16.
Als het overdag rond de 10 graad is dan is het 's nachts vaak rond het vriespunt.
Dus vandaar die dikkere deken :)

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:28

Ik denk dat je goed moet kijken naar je paard, dit kan per paard zo verschillend zijn. Mijn beide paarden hebben alle2 een heel dun huidje met kort haar. De ene scheer ik wel omdat die ondanks haar haar wel een teddybeer kan worden, de andere heeft zo dunnen huid dat ik haar het scheren niet wil aandoen mar angezien ik haar wel elke dag train en vaak 's avonds moet ik haar op tijd onder een deken zetten.
Ze had laatst haar haren al recht overeind staan. Ze staan dan ook nu ''s nachts met een 150 grams op en overdag met een 0 grams regendeken buiten. De staldeur staat 's nachts open. Als het weer veranderd en ze geeft dat aan verander ik ook mee met de dekens.

Ik ben zelf ook altijd voorstander van dekens met loopsplitten voor de stal heb ik ze van S en K en harry's horse die bevallen gewoon erg goed. Voor buiten heb ik ze van horseware, rambo, Amigo. Deze hebben dan wel geen loopsplitten echter wel uitsparingen en die dekens zijn zo gemaakt dat ze er geen last van hebben. Mijn oudste rambo is al meer dan 15 jaar oud! Toen waren ze nog zonder uitsparingen en ook toen nooit last gehad. Ook de nieuwe modellen van Rambo liggen perfect. Ze kosten misschien wel wat, maar je hebt er ook wat aan. ;)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:32

Nu al 200 gram op? :oo
Ik heb die van mij net van de week een ongevoerde regendeken op gedaan, ze staat nog dag en nacht buiten en ik merk dat ze het hiermee overdag zelfs af en toe warm heeft!
Als het overdag onder de 10 gaat, gaat er een 100 gram onderdeken onder, onder de 5 gaat de 200 grams erop en rond de 0 gaat de onderdeken onder de 200 grams :)
Mocht haar vacht toch ineens een groeispurt maken gaat er echter een scheerapparaat overheen en krijgt ze al eerder de 200 grams op :)

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:31

heeft die van jujllie nu ook de 330gr op?? dag en nacht?

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:47

die van mij heeft nu ze geschoren is een 300grams en een 200grams staldeken eronder en ze was aangenaam warm vanavond....niet te warm en niet te koud gewoon mmmmmmmm

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:48

@Blacksmurf; dat een paard zijn haren overeind zet wil niet zeggen dat hij het koud heeft. Een paard probeert hiermee zijn temperatuur te regelen. Daartoe is hij zeer goed in staat, ook zonder deken. Een paard voelt zich het lekkerst bij een temperatuur tussen -5 en 10 gr...
Zoals al gezegd, kijk goed naar je eigen paard, een standaardtabel is er niet en iedereen doet het weer anders.
Ik vind het ook moeilijk, mijn paard staat op stal wegens een blessure en nu nog zonder deken. Maar ik ben wel al aan het kijken naar dekens omdat de temperatuur 's nachts aan het zakken is. Zal ws beginnen met een 0 grams, daarna een 200 grams.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:31

voor een ongeschoren paard lijkt 200grams voldoende om te beginnen. Dit gebruik ik tenminste en als ze enkele dagen opr ij vorst voorspellen dan leg ik er een fleece bij onder. heb vorige winter niet echt schuurplekken gehad (tenzij die veroorzaakt door een oud wollendekentje met slechte pasvorm, er is zelfs terug haar op die plekken gegroeid)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:50

Het ligt ook een beetje aan de locatie waar je paard staat. Eerst stond mijn paard achter een zeer hoge heg uit de wind en snachts in een open stal maar dan stond ze wel achterin dus zeer beschut. Toen ging er maximaal bij ernstige vries 200 gram op. (ze krijgt nog een bescheiden wintervachtje onder haar deken)
Nu staat ze op een hele winderige open wei, en haar stal is onder een groot afdak, dus aan de voorkant kan de wind er wel bij. Ik heb haar sinds een week of 3 onder een 0grams deken staan, maar ik heb woensdag vanwege de vrieskou een fleece dr onder gedaan. Als het dag en nacht flink gaat vriezen (bijvoorbeeld vorigjaar toen het tot -20 ging) krijgt ze een 360gr deken op. Mocht het niet zover komen dan doet ze het goed met 200gr en soms een fleece eronder.
Ik kijk meer naar de gevoelstemperatuur, woensdag had ik het zelf superkoud in mijn winterjas en het was aan het vriezen savonds. Als ik zelf weer een laagje extra nodig heb geld dat waarschijnlijk ook voor mijn paard. Als het overdag dan weer wat warmer en zonniger is kan de fleece er makkelijk onderuit. Als ik eenmaal naar 200 of 360 gram heb gewisseld wissel ik niet zo makkelijk meer terug als het een dagje wat warmer is want elke keer aan het wisselen slaan is ook niet goed.
Mijn 360grams deken is gemaakt van heel fijn spul (ik vind het een beetje lijken op een duikerspak) wat een beetje elastisch is en super meevormt met je paard. Ik weet zo het merk niet uit mijn hoofd, het sneuvelt alleen wel wat sneller als andere paarden er in bijten maar de gaatjes kun je zo dicht maken (teminste dat kan mijn moeder :P )