Fleecedeken een geschikte onderdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Fleecedeken een geschikte onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:12

Hai,

Kun je een fleecedeken gebruiken als onderdeken?

Nu staat mijn pony nog onder de eczeemdeken, maar als het kouder gaat worden komt er een ongevoerde regendeken op. Ik heb ook nog een 200 grams regendeken liggen, maar ik vroeg mij af of ik ook een fleecedeken en ongevoerde regendeken kan combineren als tussenperiode?

Karolien_

Re: Fleecedeken een geschikte onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:14

Persoonlijk vind ik fleecedekens niet prettig als onderdeken. Ik vind de pasvorm vaak slecht en door de structuur van de fleece "glijdt" de deken niet lekker over de vacht. Doe mij maar gewoon een katoenen deken eventueel met gladde voering bij schouders en schoft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:15

Maar voegt een katoenen deken dan wel extra warmte toe?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:17

Jawel, want laagjes isoleren sowieso beter. :)
Fleecedekens kunnen naar achteren schuiven als je ze als onderdeken gebruikt, waardoor ze drukkingen krijgen op de rug en schuurplekken op het schouder.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:18

Ja, tussen elke laag zit lucht. Dat zorgt er ook voor dat je paard warmer blijft. Overigens vind ik het nu nog te warm voor onderdekens. Hier staan ze overdag nog zonder en 's nachts onder ongevoerde regendekens. Misschien dat we binnenkort een katoenen eronder gaan leggen en als het nog kouder wordt gewone onderdekens of staldekens of licht gevoerde buitendekens, maar zeker geen fleece.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:20

Hij staat nu nog niet eens onder zijn ongevoerde regendeken ivm eczeem. Dus het duurt sowieso nog een maand voordat ik echt weer een andere deken op doe.
Dus een gewoon katoenen deken is handiger?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:52

ik heb het 1 keer gedaan omdat ik mijn onderdeken moest wassen ivm schimmel, maar doe het nooit meer, heb een deken de dag erna nog nooit zo beroerd zien liggen onder de andere deken. hij was helemaal strak naar achter geschoven, stond zo onder spanning bij de borst en schouders dat de naden het bijna begaven.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:04

die van mij blijft anders toch wel goed liggen hoor... heb hem nu onder een ongevoerde regendeken liggen... er zitten trouwens wel kruissingels en achter zo'n touwtje op maar het viel mij op zich wel mee.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:09

Ik ben ook geen voorstander van fleece als onderdeken gebruiken. Ze schuiven, worden statisch en blijven gewoon niet mooi liggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:52

Ik ga wel op zoek naar een gewoon katoenen zomerdek als onderdeken, dan weet ik zeker dat het blijft liggen :)

Bedankt! :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:35

Nee, echt beter van niet!! Fleece is te rekbaar en gaat daarom vacuum zuigen naar achteren toe. Hierdoor komt de deken super strak om de schouders te zitten en schuren ze vaak op den duur ook de schoft kapot.

Een officiele onderdeken (gewoon een gewatteerde) is hiervoor beter geschikt.

Wat wij altijd doen en nog beter werkt is gewoon een lichte staldeken eronder leggen. Deze hebben over het algemeen een betere pasvorm en vaak ook loopsplitten. Daarbij zijn er staldekens voor een hele nette prijs te krijgen die erg fijn zijn, zoals de Harry's Horse Wave!!

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:40

ja die onderdekens van harry's horse werken heel goed. Echter de fleece dekens van s en k werken ook wel goed. Denk wel de enige fleece deken die goed blijft liggen. Deze heeft loopsplitten, kruissingels en schuift bij mijn paarden niet. Is ook het enige merk fleece deken wat ik er onder doe, de rest past inderdaad erg slecht, schuift e.d.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:59

Fleece kan statisch worden.
Soms durven ze dan niet meer te drinken bij de waterbak, komt ontlading en ze krijgen een schokje....voor mij geen fleece meer dus. Tenzij je water geeft uit een emmer...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:03

Ik heb een aantal jaar een fleece als onderdeken gebruikt, die hoorde bij de bovendeken, soort van 4 seizoenendekbed maar dan als deken ;)
Dat werkte altijd prima, schoof absoluut niet. Alleen als het echt droog was, wilde 'ie met het erafhalen weleens een schok geven. Als het te lang droog weer was, had ik dan een boze pony maar gelukkig trekt ze zich er verder weinig van aan :)