Ik woon sinds een maand in Parijs voor mijn studie. Vanaf half januari wil ik weer actief gaan rijden. Mijn paard heeft zolang ik weg ben 'vakantie'. Ik scheer hem normaal elke winter omdat ie dankzij zijn ponymoeder een aardig vachtje op kan bouwen. Met het opbouwe van de dikte van de dekens heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om hem gewoon dun in zijn vacht te houden.
Ik ga in oktober een weekend naar huis en de laatste twee weken van december ben ik in het land.
Wanneer kan ik hem dan het beste scheren? Of moet ik iemand anders vragen het te doen?
Kan je hem niet lekker een vachtje laten krijgen en wanneer je terug bent en weer wil gaan rijden scheren en een dekentje op doen? Je wil hem sowieso scheren, dus dan maakt het niet uit wanneer je dat doet, lijkt me?
SillyB
Geplaatst: 22-09-09 15:30
Ik zou hem niet scheren danwel onder een deken zetten. En pas wanneer je weer aan de slag gaat scheren+deken
Ik zou hem gewoon zijn wintervacht laten behouden. Als je dan rijdt en hij is bezweet, kun je nog steeds gewoon een deken opleggen en even op stal zetten. Je gaat toch even terug moeten opbouwen...
Ik heb hetzelfde probleem, alleen een beetje andersom. Ik ga 31 februari voor een half jaar naar het buitenland, maar start voor die tijd wel 2 paarden. Krijgen denk ik maar gewoon op tijd hun dekentjes op en niet scheren, dan maar een vachtje. Moeten ze ook wel hebben, want vanaf 1 feb hebben zij ook vakantie.
Even weer ontopic: Ik zou ze nu of binnenkort niet gaan scheren, maar als je weer aan het opbouwen gaat. Eventueel vanaf december een dun dekentje als het echt koud wordt. Als jij weer helemaal terug bent en het paard weer gaat opbouwen, dan eerst even een paar keer trainen met vachtje (kijken hoe erg paardlief zweet). Valt het zweten mee, dan zou ik het gewoon zo laten. Wedstrijden starten doe je toch nog niet direct neem ik aan?
Rl_PrincEsS
Geplaatst: 23-09-09 11:52
Aukelizzy schreef:
Nee hoor. Alleen na het scheren direct beginnen met dikke dekens.
De meeste wedstrijdpaarden worden het hele jaar door geschoren dus het maakt niet heel veel uit wanneer je dit doet!
Ik zou 'm in jouw geval ook pas in december scheren. Dat kan heel prima en het heeft geen invloed op de zomervacht. Ik spreek uit ervaring.
senna21
Geplaatst: 23-09-09 12:02
Als je paard een aantal maanden stilstaat, moet je het daarna toch weer rustig oppakken. Dus direkt scheren bij terugkomst lijkt me helemaal niet nodig. Als je het weer gaat oppakken in januari, moet je de conditie eerst weer rustig opbouwen. Pas als je denkt dat het trainen weer intens (dagelijks) wordt, kun je je paard alsnog scheren, eventueel gedeeltelijk. Ehm, zweten is niet ongezond voor een paard hoor. Uitstappen, evt. zweetdekentje.... is er niks aan de hand.