Wanneer scheren, wanneer welke deken, hoeveel grams??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Wanneer scheren, wanneer welke deken, hoeveel grams??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 12:11

Ik ben al een tijdje uit de running geweest met de wedstrijden maar wil weer graag beginnen.

Mijn vraag is dus nu: Wanneer beginnen jullie met de dekens er op te gooien, hoeveel grams is dit en wanneer scheer jullie de paarden.. Ik heb het een aantal jaren terug wel gedaan, maar weet niet echt meer hoe of wat :P een beetje verleerd.

als vast bedankt

DaihyoJarig

Re: Wanneer scheren, wanneer welke deken, hoeveel grams??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:09

HAR --> SV

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:41

Ben ook geinteresseerd kijk even mee.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:51

Afhankelijk van je paard en stal vind ik...
Zelf heb ik ze nu bijv nog kaal staan... Ze krijgen al een beetje een vachtje en zodra dat vachtje te dik word en het weer minder, dan scheer ik de boel er af en krijgen ze 200 grams op. Het is een beetje aftasten wat een paard doet onder een deken... Ik heb bijv dezelfde dekens bij verschillende pony's opliggen en de ene zweet dan bijv onder het deken terwijl de ander gewoon behaaglijk aanvoelt...
Anderen hebben bijv nu al 100 grams of regendekens opliggen zodat ze geen dikke vacht krijgen. En evt scheren ze ze dan over een tijdje ook nog.
Ook het aantal grammen verschilt. Waar ze bij mij max 300 gram ophebben in de winter en het dan lekker hebben. Hebben anderen 500 gram opliggen om hun paard warm te houden...
Iedereen heeft zijn eigen manier en ieder paard zijn eigen behoeftes....

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:54

de veulens, jaarlingen, tweejarige en driejarige gaan over 4 weken naar de wei en krijgen bij ons geen dekens op. ze staan vanaf maart al buiten en hebben hun weerstand opgebouwd (of het nou koud of warm was, regende of de zon scheen).

2 paarden van ons staan alleen s'middags buiten en voor de rest binnen (niet onze keuze maar we moeten doen wat de eigenaren van de paarden zelf willen) en hebben dus geen dekens verder op.
2 paarden zijn nu begonnen met regendekens 0 grams (dag en nacht) dit doordat ze vol in de wedstrijden/trainingen lopen en thuis staan. de rest van de sportpaarden die in de wei dag en nacht staan worden s'middags gereden dat ze niet koud worden als ze zweten.

over 3 a 4 weken gaan wij de wedstrijdpaarden scheren (die veel naar wedstrijden gaan) en een maand daarna de rest van de sportpaarden. na het scheren begint elk paard met een 200 grams deken. elk paard word apart bekeken en zo gauw dat paard het koud krijgt word er een zwaardere deken op gegooid..

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:18

Ik heb mijn paarden nu al een week een 0 grams deken op. Mijn jonge probeer ik deze winter niet te scheren, maar de oudere wordt over een week of 2 weer geschoren.. Na het scheren komt er gelijk een dikkere deken op.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:55

ik heb mijn paard in augustus geschoren en hij staat nog steeds zonder deken... in de wei

CarmenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:21

Afhankelijk van het paard en de manier van stalling.
Eentje zit nog super mooi dun in het vachtje en heeft gewoon een zomerdekentje op, terwijl een andere al bijna een teddybeer is en al een tussendeken opheeft.
De laatste wordt binnen twee weken al voor de eerste keer geschroren en krijgt dan gelijk een dikkere deken op. terwijl ze allebei in een zelfde soort stal met luik staan.

Ik zou gewoon kijken naar wanneer hij zijn zomervachtje begint te verliezen en zijn winterhaartjes beginnen te groeien en de nachten kouder worden. Ik moet wel zeggen dat mijn paarden eigenlijk het hele jaar door met een dekentje opstaan. In de zomer heb ik ze dag en nacht een vliegendekentje op.