Regendeken voor paard zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Regendeken voor paard zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 09:29

Mijn merrie staat zonder dekens, krijgt een lekker "wintervachtje". Dat is opzich een groot woord, want ze blijft best nog wel strak in haar vachtje als je haar vergelijk met anderen zonder deken, maar ze heeft het opzich wel warm genoeg. Behalve dan met flinke wind en regen, dan kan ze nog wel eens gaan rillen. Zeker in deze tijd van het jaar. Haar weerstand is tijdens deze periodes niet optimaal en blijkbaar is jezelf warm houden dan ook best wel moeilijk. Momenteel staan ze nog 24/7 buiten, staan nu in een landje waar ze niet echt goed uit de wind kunnen (of ze doet het gewoon niet :?), maar pluk haar met wind en regen wel eens koud het land uit.

Nu weet ik dat rillen niet zo 'slecht' is zoals sommigen beweren, maar als mijn paard als een zielig hoopje in elkaar gekropen staat met koude oren en flanken is dat voor mij een teken dat ze echt niet happy is met die kou!

Maar goed, zit om die reden dus aan een regendekentje te denken, ook voor de winter. Swinters is snachts op stal en overdag een paar uutjes buiten staan. Maar als het flink rot weer is, zijn ze het zo zat en koud, en kunnen ze nog minder lang buiten staan... Dus vandaar mijn gedachte; dekentje.

Maarrrr, kan je dan beter een ongevoerd regendekentje kopen? Of een gevoerde? Omdat ik ergens had gelezen dat een regendeken helemaal niet zo geweldig is, omadt ze dan niet hun haren omhoog kunnen zetten erbij.... En eenmaal aan een deken, is altijd aan een deken?

Zijn hier meer mensen die hun paarden bloot hebben maar voor de echte rot winterdagen een ongevoerde regendeken opgooien? en hoe staan de paarden daar dan onder, gewoon warm blijvend?? Hoor het graag :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:30

Ik doe mijn paard inderdaad ook een ongevoerde regendeken op in de winter. Omdat ik niet aan de 'echte' 300 gr dekens wil beginnen, maar ik hem toch wel droog wil houden en een beetje tegen de wind wil beschermen. Het bevalt 'ons' tot nu toe prima.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:31

Met een ongevoerde regendeken druk je de eigen vacht plat, zodat ze die niet meer kan uitzetten. de vacht werkt dan dus niet meer optimaal.
Als een paard rilt heeft ie het niet per definitie koud, zo wekken ze warmte op ;)
Ik zou je paard gewoon zonder deken laten als ie dat gewend is

tamary

Re: Regendeken voor paard zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:58

Mijn eerste reactie bij rillen is (extra) hooi voeren, dan kan het paard de interne kachel goed warm stoken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:45

Als mijn paard als een zielig hoopje rillend in het land staat met koude oren en flanken en niet zichzelf is kan niemand mij wijsmaken dat ze het niet koud heeft en er niets aan de hand is. Maar goed, dat is een adnere discussie ;)

@ Tamary; ze krijgt nu ipv hooi kuil bijgevoerd en heb het idee dat het wel wat beter gaat. Feit is wel dat haar weerstand momenteel niet optimaal is (ze krijgt al wat ondersteuning), en ze wat minder kan hebben heb ik het idee... Al is ze nu ook wel weer blijer op het land met kuil bijgevoerd, ze verveelde zich ook iets.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:42

Wij houden de onze heel het jaar rond zonder deken.
Als het echt een rotweer is de ganse dag dan gaan ze maar een halve dag buiten en geef ik ze in de stal een flinke portie hooi.
Meestal staat de alpha-merrie alleen onder het schuthok en jaagt ze de rest eruit, op zo'n momenten en als mijn werk het toelaat gaan ze allen binnen.
Meestal blijft zo'n pokkeweer geen eeuwigheid duren en kan alles weer als normaal verlopen :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:48

onze paarden kunnen sxchuilen doen dat niet
die krijgen een fleecegevoerde regen deken op
dadelijk in de natte koude tijden
die komt er in de lente pas weer vanaf

dit is zelfs afgelopen soms zeeeer koude winter
genoeg gebleken

(buiten uiteraard onbeperkt hooi/kuil)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:51

ik zou ook idd voor een 0grams regendeken met fleecevoering gaan.
een deken duwt idd de vacht plat waardoor die niet meer goed kan werken, de fleecevoering neemt dat dan over, onder een katoen gevoerde deken kan je paard het in de winter koud krijgen omdat het katoen de werking van de vacht niet goed kan overnemen.