Dekenadvies voor mijn Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Dekenadvies voor mijn Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 08:54

Mijn jonge Arabo-Fries gaat vanaf komende week aan het werk aan de (dubbele) longe. Omdat al gebleken is dat hij absoluut geen stalpaard is, wordt hij 24/24 buiten gehouden op het land. Ik wil echter vermijden dat hij een dikke teddyvacht krijgt, omdat ik dat niet zo'n goede combinatie vindt met zweten e.d. na het werk.
Momenteel is het hier rond de 15° overdag, en 8° 's nachts.. Wanneer zouden jullie een deken opdoen? Ik dacht aan eerst een ongevoerde regendeken, om dan als het echt koud wordt over te gaan naar een 300grams .. Zouden jullie meteen dag en nacht een deken opleggen, of het toch nog enkel 's nachts opdoen?

Nell_

Re: Dekenadvies voor mijn Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:13

Van ongevoerd naar 300 grams is wel een hele overgang meteen. Je kan beter opbouwen.
Dus nu beginnen met een ongevoerde regendeken, als het iets kouder word een 150 grams, en als het echt koud word een 300 grams.

De wintervacht houd je niet echt meer tegen ben ik bang. Dan had je al eerder moeten beginnen met dekens.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:21

Dat ben ik niet met je eens Nell..tis nog lang erg veel dagen warm geweest en erg schipperen met dekens. Steeds op en af, daar worden ze ook niet beter van.

Als je nu begint met een ongevoerde regendeken is dat prima. Zodra je denkt dat je paard meer vacht aanmaakt. Kun je een onderdeken eronder doen (150 of 200 gram) of een waterdichte 200 grams. Evt. voor de echt koude dagen kun je dan nog een onderdeken eronder doen of een apart 400/500 grams waterdicht.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:44

Ik sluit me bij Jibbel aan. Ik merk ook aan Donna en Nobel dat ze nu pas echt gaan verharen, zij staan nu een paar weken dag en nacht met deken op.
Zelf ben ik altijd zo als de deken op gaat blijft hij op. Dat gehannes met deken op, deken af, dikkere deken, dunnere deken werkt niet. Daar worden ze vaak alleen maar vatbaarder voor hoesten e.d. van.
Ik zou beginnen met een ongevoerde of fleecegevoerde waterdichte, dan een 150 grams of 200 grams waterdichte en dan een 300 of 400 grams waterdichte. Of de 200 grams ophouden met een 150 of 200 grams onderdeken eronder. Ik heb het idee dat laagjes nog steeds warmer is dan 1 dikke deken namelijk.