Scheren en hoeveel grams deken dan minimaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Scheren en hoeveel grams deken dan minimaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 19:13

Hallo,

Ik weet het nog niet zeker maar denk dat ik me merrie dit jaar wil gaan scheren in de winter! Maar nou vroeg ik me af als ik het wel doe hoeveel grams deken moet ik dan minimaal hebben? Ze staan overdag buiten en 's nachts gewoon op stal in koeienstal met koeien dus best lekker warm.

Ik ben benieuwd wat jullie hebben.

Denk trouwens ook niet dat het hier goed staat :o

Tanja

Re: Scheren en hoeveel grams deken dan minimaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:35

HAR-->SV

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:57

Morrie05 schreef:
Hallo,

Ik weet het nog niet zeker maar denk dat ik me merrie dit jaar wil gaan scheren in de winter! Maar nou vroeg ik me af als ik het wel doe hoeveel grams deken moet ik dan minimaal hebben? Ze staan overdag buiten en 's nachts gewoon op stal in koeienstal met koeien dus best lekker warm.

Ik ben benieuwd wat jullie hebben.

Denk trouwens ook niet dat het hier goed staat :o

Hallo,

Als je je paard scheert heb je echt minimaal een deken met 370 grams voering nodig. Als je de hele hals meescheert is het raadzaam een deken met (eventueel afneembare) hals te nemen.
Als je paard overdag in de weide staat zou ik je overigens aanraden de benen niet te scheren. Staat misschien iets minder mooi, maar je moet je voorstellen dat je de hele bescherming van je paard wegneemt en dan is het wel heer erg koud om met geschoren benen in de sneeuw te staan.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:00

hier is ook een ander topic over misschien heb je er wat aan...

[SV] Scheren en dan toch naar buiten (op de dag)?

Mijn pony heeft altijd een onderdeken op van 200 gr en daarover een winterdeken waterdicht van 300 gr, zonder hals....doet het altijd goed!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:27

Ik denk dat het afhankelijk is van je paard, het weer (wind/regen) en de temperatuur. Ik heb zelf een 2 winterdekens van 100gr en 200gr en 2 onderdekens van 200gr en 300gr. Hiermee kan ik heel veel combineren en afhankelijk van het weer en hoe mijn paard zich voelt, beslissen hoeveel gram erop gaat. Ik wil er nog wel graag een 500gr staldeken bij, omdat ze het vorig jaar met het vriesweer onder 500gr (300+200gr) het nog koud had en ik toen 3 dekens erop moest leggen en dat vond ik niet echt ideaal.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:47

saskiaojan schreef:
hier is ook een ander topic over misschien heb je er wat aan...

[SV] Scheren en dan toch naar buiten (op de dag)?

Mijn pony heeft altijd een onderdeken op van 200 gr en daarover een winterdeken waterdicht van 300 gr, zonder hals....doet het altijd goed!

Ja had daar ook al gereageerd maar ze gingen er niet op in dus dacht maak een eigen aan maar aangezien ze er nu wel over hebben kan dit topic gesloten worden :D

Bedankt voor jullie reacties!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:17

Ligt aan je paard. Ik had van de winter meer dan 800 gram op liggen, ongeschoren maar dan is het ook wel een verschrikkelijke koukleum. :+
Mijn andere paard had ik 600 gram opliggen geschoren en die had het ook niet koud.
Een echt afgetraint paard zal het ook sneller koud hebben dan een paard met een vetlaagje.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:19

Ik vind het van de omstandigheden en van je paard afhangen.
Je kunt niet zo maar zeggen dat er een x aantal grammen op moeten.
Die van mij, geschoren, heeft niet meer op gehad dan 400 gram, en dat alleen toen het heel koud was, voor de rest niet meer dan 300 gram en hij loopt iedere dag buiten, weer of geen weer.
Benen niet geschoren, hals wel (soms een ongevoerde halsdeken op).
Succes!