Exceem fries, hoe manen netjes houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Exceem fries, hoe manen netjes houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:51

Helaas vorige week een hele bonk manen moeten afknippen omdat madam onder een exceemdeken staat... manen waren een bonk klit geworden..
Ze heeft gelukkig nog behoorlijk wat manen over die tot onder haar hals komen... deze wil ik graag sparen!

Nu is mijn vraag, hoe hou ik deze in vredesnaam netjes?? Ben vandaag 3 kwartier bezig geweest met uitpluizen en kammen...

na het rijden 3 grote vlechten gemaakt, en deze helemaal tot boven opgerolt... goed vastgezet... en hopen dat dit werkt.. dat ik ze er morgen uithaal , uitkam en weer opnieuw kan invlechten.

Iemand nog tips?

Gelukkig kan eind september/ begin oktober de deken af! en dan kunnen in de winter de manen weer lekker groeien!

dorieeen

Re: Exceem fries, hoe manen netjes houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:01

idd elke dag kammen, maar je moet juist geen vlechten/knotten gaan maken! want dan schuurt het al helemaal er af! kan ik beetje moeilijk uitleggen, maar dat is netzo dat als je je paard of pony vlecht voor de wedstrijd en hij gaat dan schuren, dan is het nog erger als wanneer hij de manen gewoon los heeft. ;) veel succes!

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:03

losse vlechten maken en misschien intapen? (zoals ze bij merries met veulens ook wel eens doen)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:04

Het scheelt dat zij niet kán schuren in het land, dit is allemaal zo afgezet dat zij nergens bij kan.
Tevens met het dek op heeft ze geen jeuk, ze wordt dan namelijk niet geprikt door die rotvliegjes.. dus ze schuurt niet.
maar door het schuiven van het dek (bijvoorbeeld door het hoofd naar beneden te doen) gaan de manen gewoon in de knoop zitten.

Elke dag uitkammen zou kunnen, maar ben bang dat ik over een paar weken dan geen manen meer overhou...
Maar ik zal eens kijken in hoeverre het uitkammen nodig is nu er vlechtenknotten in zitten.

Intapen is een idee, maar hoe krijg je dat er weer uit? trek je toch allemaal haar mee uit?
Dan zou ik er net zo goed een sok omheen kunnen binden? en tape om de sok doen?

Wel een goed idee trouwens.. maar het moet niet strak worden ofzo... ik wil niet dat zij er hinder aan ondervind.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:05

ik spuit bij mijn paard ontklitter derop en dan goed uitkammen en klaar is kees als je dat doet ziijn de manen de hele week mooi :D

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:06

Quartusje schreef:
ik spuit bij mijn paard ontklitter derop en dan goed uitkammen en klaar is kees als je dat doet ziijn de manen de hele week mooi :D
maar die heeft wel geen exeem maar dan nog het werkt goed ;) hoor

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:09

Citaat:
Het scheelt dat zij niet kán schuren in het land, dit is allemaal zo afgezet dat zij nergens bij kan.
Tevens met het dek op heeft ze geen jeuk, ze wordt dan namelijk niet geprikt door die rotvliegjes.. dus ze schuurt niet.
maar door het schuiven van het dek (bijvoorbeeld door het hoofd naar beneden te doen) gaan de manen gewoon in de knoop zitten.

als ze het hoofd naar beneden doet schuurt de deken dus langs haar manen ;) zelfde effect!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:12

Helaas zijn de manen als ze rolt al helemaal geknoopt...
Deken schuurt gelukkig niet, deze rekt gewoon mee, maar die zachte manen worden dan toch onderaan de hals steeds in die deken hangend... en dat veroorzaakt vanzelf een bolletje haar...vergelijk het als jij je cappucion op hebt.. dan gaat je haar ook door de war, maar het schuurt niet.

Dus of een optie is : Knippen tot halslengte... wat ik erg zonde vind..
of vlechten.. wat ik nu gedaan heb.

Spuit er morgen weer een lading antiklit in, maar heb het idee dat ze hier jeuk van krijgt...

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:15

Mijn paard heeft ook zomereczeem en ik gebruik alleen een halsdeken. Zijn manen (lang) vlecht ik de ene keer in een hengstenvlecht en de andere keer een "gewone"vlecht.. deken erop en het land is. s'Avonds komt hij weer op stal en kan hij schuren maar mijn vlecht zit er iedere keer nog gewoon in (de boven kant is dan wel wat rommelig)
Iedere dag eruit halen, borstel er doorheen en zonodig wat antiklit, rijden en weer invlechten. Maar ik ben ook blij dat straks zijn halsdeken weer af mag! *D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:27

Zo wil ik eht dus ook gaan doen.

Dit gaat dus goed? deze kan niet schuren...
Dus ipc zou alles netjes moeten blijven zitten?
Ze staat 24/7 in het land, zomer en winter.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:45