Welk schema om een pony aan de wei te laten wennen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yrsa_karlijn

Welk schema om een pony aan de wei te laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 13:42

Op 1 januari krijgt mijn dochter een pony. De pony staat nu nog op een manege en is ook nog van de manege. Op 1 januari wordt ze van ons en gaat ze verhuizen naar een andere stal. Ze is al bijna 20 en staat altijd op stal. De nieuwe stal waar ze heen gaat is met weidegang. In de winter met goed weer en zomers 24/7 mag ze op de wei. Nu wil ik haar dan met een paar uurtjes per week gaan laten wennen aan gras etc, ze is koliekgevoelig qua verstoppingen en dus ben ik een beetje voorzichtig. Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen. Nu krijgt ze zonnebloem-olie over haar bixs, maar ik zit zelf meer aan zemelen ofzo te denken. Mischien lijnzaad olie ?

Ook wat raden jullie voor deken aan ? Ze heeft nu nooit een deken om en haar wintervacht begint al langzaam te onstaan en dus zal ze wel een dikke bos hebben tegen die tijd, maar voor de wind en regen wil ik een regendeken kopen of zijn er andere dingen aan te raden ?

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:02

Ik voer zelf altijd lijnzaad olie. Over de weidegang, ik zou als ze koliekgevoelig is echt heel goed opbouwen, ik ben mischien een tut maar ik graas altijd aan de hand voordat ze mogen. Dan bouw ik op per 5 a 10 minuten, 2 keer per dag.

Voor de dekens: Een regendeken kan nooit kwaad om te hebben, ik heb zelf een zomerdeken, 150gr, 240gr, en 360 gr. En bouw dat op. Maar in haar geval zou ik, pas beginnen met dekens in het volgende winterseizoen. Maar het nadeel is dat als ze een dikke vacht heeft dat je heel goed moet uitstappen. Of je kunt haar scheren en dan moet er wel een dikkere deken op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Nell_

Re: Welk schema om een pony aan de wei te laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:51

Als ze koliekgevoelig is zou ik erg voorzichtig zijn met weidegang!
Heel langzaam opbouwen. Gewoon beginnen met een half uurtje, en dat iedere week opbouwen met een half uurtje extra.
Misschien kan je haar er beter later geen hele dagen op zetten, omdat ze het totaal niet gewend is.

Qua dekens zou ik ook alleen voor een regendeken gaan. De wintervacht houd je er nu niet meer mee tegen!

blue_kim

Re: Welk schema om een pony aan de wei te laten wennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:47

ik zou het zeker ook langzaam opbouwen, in het begin een kwartiertje en dat steeds langer. je kan dr ook misschien het eerste jaar het beste op een kaal landje zetten, als je die mogelijkheid heb, zodat ze van het voorjaar niet op een lekker volle wei komt, maar bv op het landje die ze die winter ook al kaalgegraast hebben.

ik zou nu ook geen dikke winterdekens meer op gaan gooien, een regendeken voor als het erg slecht is en gewoon goed uitstappen en droogwrijven na het rijden.
dan kan je volgend jaar op tijd beginnen met de dekens. of je moet vragen aan de manege waar ie nu staat of je hem al een deken mag om doen zodat de vacht straks niet zo extreem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:52

De weidegang kun je iedere dag met een uurtje opbouwen.

Waarvoor krijgt ze nu de zonnebloemolie? Als dat voor de gevoeligheid voor verstopping is, is dat net zo prima (en veel goedkoper) dan lijnzaadolie.

Een deken heeft de pony waarschijnlijk niet nodig, omdat de wintervacht z'n werk al doet.
Een regendeken achter de hand is misschien wel verstandig. Je kunt gewoon eerst aanzien hoe de pony zich houdt bij aanhoudende regen (voldoende ruwvoer is dan wel erg belangrijk) en dan zal ook de regendeken niet nodig zijn.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:38

Ze komt sowieso niet op een volle sappige groene wei. Het is best een schrale wei en zeker in Januari ga ik vanuit. Er staan heel het jaar pony's en paarden. Alleen in de winter staan ze met heel erg slecht weer en 's nachts op stal. Ze staan per 2 op een stukje. Ze worden gewoon bijgevoerd, dus ze hoeven het ook niet van het gras te hebben. Het gaat echt om het buiten staan. Ik ga het in elk geval dan inderdaad wel rustig opbouwen met haar.

@joviban --> Ja, ze krijgt nu de zonnebloemolie tegen verstopping. Als het niet uitmaakt dan blijf ik het haar ook gewoon geven.

Dan koop ik alleen een regendeken voor haar. Een lichte, want het is meer om haar te beschermen en dat ze niet zeiknat op stal hoeft, dan om haar warm te houden. Die wintervacht is wel voldoende ga ik vanuit. bedankt voor de antwoorden :)