Wanneer 2x scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luuxje

Wanneer 2x scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:56

Ook deze vraag zal al vast meerdere malen zijn gesteld, maar toch....

De afgelopen 3 jaar heb ik mijn paard geschoren, zo rond eind oktober. Dan hoef ik het maar 1x per seizoen te doen. Hij maakt echt heel veel haar aan en om nu al met dekens e.d te beginnen heb ik echt geen trek in, dekens wisselen doen ze sowieso niet bij ons op stal dus dan moet ik er zelf 2x per dag heen. Ook dan maakt hij nog genoeg haar aan om er swinters "last" van te hebben.

Nu vraag ik me af als ik hem eerder scheer (bv half september) of ik het dan nog een keer moet doen en dan met name wanneer? Wanneer maken ze weer zomervacht aan? Het is een bruine en hij is als hij geschoren is een leverkleur, ik vind het echt heeel lelijk dus wil eigenlijk zo lang mogelijk wachten en wil in het voorjaar niet z'n zomervachtaanmaak in de weg zitten. Meestal zo eind maart zie je al z'n mooie bruine kleur er zachtjesaan in terugkomen. Scheer je die er dan bij een 2de beurt er niet af? En bij eerder scheren heb je dan ook een andere ondergrond qau kleur of is dat zo moeilijk te zeggen en is dat ook weer per bruin paard verschillend? Ik zie nu al dat z'n vacht dikker wordt........

Hij staat tot ongeveer half oktober dag en nacht op de wei en daarna snachts op stal en overdag (vanaf 6 uur) tot 's avonds buiten. Vandaar dat ik ook pas scheer als ze snachts weer naar binnen gaan.

Sorry maar aan opmerkingen van scheren is onzin e.d. heb ik niet zo veel :o dus dat kunnen jullie voor je houden ;)

Ik hoor het graag van jullie.

SkyMarian

Re: Wanneer 2x scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:13

Ik scheer de mijn 2-3 x per najaar/winter
De eerste keer vaak half september. Meestal dan nog een keer eind oktober. Afhankelijk hoe streng de winter is en hoeveel het haar weer gegroeid is scheer ik hem nog een keer. Laatste jaren is de 3e x niet meer nodig geweest.
Met de groei van de zomervacht heb ik nooit geen probleem. Die komt er gewoon keurig doorheen :j

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:16

Heb Tal vroig jaar ook 2x geschoren, 1x vlak voor cross Lisse en daarna nog een keer. De eerste keer was ze prachtig, 2e keer zag het er niet uit :+ Maar met de zomer was dat snel weg hoor!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:16

Ik scheer ze zodra het haar te lang wordt.De ene keer is dat 3x per jaar,maar mijn schimmel scheer ik soms wel 4x.Ik scheer echter nooit na januari om te voorkomen dat ze raar in hun zomervacht komen.Oude paarden die moeilijk door hun vacht komen scheer ik wel in maart ofzo,komen ze veel beter door de vacht.

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:22

@Ambre: dat bedoel ik ook een beetje met wanneer ga je de zomervachtgroei in de weg zitten, dus na januari niet scheren.

@Tal: met de 2de keer bedoel je dat Tal qua kleur minder mooi was? Of je scheerkunsten :o

Iemand dan ook nog ervanring met het scheren van een bruine hoe dan de kleur is. Niet dat dat nu het belangrijkste is maar vraag het me gewoon af, scheren doe ik toch wel.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:23

soms is de mijne bruin, soms grijs en soms bijna zwart. Geen pijl op te trekken :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:24

Vroeg in het jaar scheren dan zitten er vaak nog nieuwe bruine haren onder en blijven ze dus mooier op kleur.Het haar groeit wel snel weer aan.Hoe later je scheert hoe grijzer ze worden.Lelijk,maar beter dan een zeiknat paard!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:25

haha beide in dit geval. 1e keer zag je niet eens dat ze geschoren was, 2e keer werd ze beige. Weet dat ruintje ook ene keer muis en andere keer weer beige eronder vandaan kwam maar waar dat aan lag?

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:25

Ik scheer mijn paard altijd in oktober en nog een keer in december/januari. 2 x is voor mijn paarden genoeg.

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:26

He jammer :D
Vorig jaar was hij op z'n hals tot aan z'n schoft heel donker en meer naar z'n flanken toe van leverkleur tot bijna haflingerblond....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:30

ik dacht ook dat je eind januari/begin februari de laatste keer mocht scheren omdat je ander teveel zomerhaar gaat mee scheren. Maar als je hoort dat er nu al een heleboel paarden stilaan beginnen met ruien door het korten van de dagen, dan weet je ook dat ze eind januari beginnen voor de zomer als de dagen beginnen te lengen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:31

Tal ruit de hele zomer door, kan daar niet echt een periode aan vast leggen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:25

Ik heb Kevin ook afgelopen jaren twee keer geschoren. De eerste keer zo eind september en dan meestal alleen zn hals of een racestreep. De tweede keer zo eind oktober/begin november.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:25

Nou dan ben ik volgens mij al de eerste hier op bokt die zijn paard geschoren heeft :o

Judith ik heb die van mij zondag al geschroren :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:26

ik scheer meestal eind september voor de 1e keer en dan in december een 2e keer

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:28

Ik ga denk rond dec voor de 2 de x scheren :o

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:30

ik ga okt scheren en dan zie ik wel hoe hard ze haren weer groeien.

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:40

CoriienRN schreef:
Nou dan ben ik volgens mij al de eerste hier op bokt die zijn paard geschoren heeft :o

Judith ik heb die van mij zondag al geschroren :)

Die van jou is ook bruin en die had vorig jaar wel een hele mooie kleur :D dit jaar weer?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:45

Ehm ja hij was toen oranje ;) ik had hem toen net gekocht.

Hij is nu ook oranje maar meer zijn eigen kleur, zijn hoofd loopt mooi over in zijn lijf :D

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 23:04

Hm jaloers :+
Staat die van jou ook buiten of alleen op stal. Vraag me dan af hoe ik dat moet gaan doen met een deken enzo.
Overdag misschien te warm maar snachts zonder is te koud }:0

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:30

Nou die van jij staat nacht's op stal, overdag in de paddock dus ja je zou zegen, door het weer dat het weer sneller donker word.

Ik heb hem nu een amio deken op liggen, gewoon een zomer deken niet gevoert ofzo dus 0 grams die blijft gewoon op dag en nacht..
Hij staat er niet onder te zweten, word he tnou kouder, dan krijgt hij een 100 grams op. Maar dat duurt nog wel even ;)