De afgelopen 3 jaar heb ik mijn paard geschoren, zo rond eind oktober. Dan hoef ik het maar 1x per seizoen te doen. Hij maakt echt heel veel haar aan en om nu al met dekens e.d te beginnen heb ik echt geen trek in, dekens wisselen doen ze sowieso niet bij ons op stal dus dan moet ik er zelf 2x per dag heen. Ook dan maakt hij nog genoeg haar aan om er swinters "last" van te hebben.
Nu vraag ik me af als ik hem eerder scheer (bv half september) of ik het dan nog een keer moet doen en dan met name wanneer? Wanneer maken ze weer zomervacht aan? Het is een bruine en hij is als hij geschoren is een leverkleur, ik vind het echt heeel lelijk dus wil eigenlijk zo lang mogelijk wachten en wil in het voorjaar niet z'n zomervachtaanmaak in de weg zitten. Meestal zo eind maart zie je al z'n mooie bruine kleur er zachtjesaan in terugkomen. Scheer je die er dan bij een 2de beurt er niet af? En bij eerder scheren heb je dan ook een andere ondergrond qau kleur of is dat zo moeilijk te zeggen en is dat ook weer per bruin paard verschillend? Ik zie nu al dat z'n vacht dikker wordt........
Hij staat tot ongeveer half oktober dag en nacht op de wei en daarna snachts op stal en overdag (vanaf 6 uur) tot 's avonds buiten. Vandaar dat ik ook pas scheer als ze snachts weer naar binnen gaan.
Sorry maar aan opmerkingen van scheren is onzin e.d. heb ik niet zo veel
dus dat kunnen jullie voor je houden
Ik hoor het graag van jullie.
Maar met de zomer was dat snel weg hoor!