Nog een soort Horzel die Europa binnen gaat komen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Nog een soort Horzel die Europa binnen gaat komen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:34

Chinese horzels rukken op naar Noord- Frankrijk
Uitgegeven: 20 augustus 2009 14:25
Laatst gewijzigd: 20 augustus 2009 14:30

AMSTERDAM – De plaag van Chinese horzels in Zuid-Frankrijk rukt hard op richting het noorden. De insecten zijn nog niet in andere Europese landen gesignaleerd, maar volgens deskundigen zal dat niet lang meer duren.

© AFPDe horzel, die officieel de soortnaam Vespa velutina heeft, is ongeveer drie centimeter lang en kwam volgens Franse onderzoekers in 2004 bij toeval in Frankrijk terecht via een schip vol keramische handelswaar.

Toeristen in het zuidwesten van het land ondervinden al enkele jaren hinder van de nesten. Wat de Vespa velutina onderscheidt van zijn Europese soortgenoten is dat de nesten vele malen groter zijn. Een oranje kop en gele voeten kenmerken de Chinese horzel.

Groeperen de in Nederland bekende horzels met maximaal enkele honderden in een nest, daar pakken de Chinese insecten zich met duizenden samen. Een nest kan wel meer dan een meter groot worden.

Bordeaux

In het hele land zijn inmiddels meer dan 1100 nesten te vinden, de meeste in de buurt van
Bordeaux. Maar de laatste maanden worden er steeds meer Chinese horzels in noordelijke delen van Frankrijk gesignaleerd.

‘’De beestjes koloniseren Frankrijk’’ zegt een onderzoeker van het Nationaal Historisch Museum in Parijs tegenover Reuters. ‘’Zij planten zich snel voort en breiden elk jaar hun leefgebied uit.’’

Ziekenhuis

De Aziatische variant is in principe niet gevaarlijker voor de mens dan de bekende horzel, maar toch zijn er de afgelopen week al zes mensen in het ziekenhuis beland na steken van de horzel.

Ook imkers vrezen de horzel-plaag. Tegenover de BBC vertelde een bijenhouder woensdag dat zijn bijenkasten de laatste tijd steeds vaker te maken hebben met aanvallen van horzels.

De Aziatische horzel voedt zich ondere andere met kleine insecten.

Anoniem

Re: Nog een soort Horzel die Europa binnen gaat komen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:38

Jammer dat ie die andere horzels niet eet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:01

Zouden ze dazen lusten?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:36

Jammer dat er met deze vertaling iets mis is gegaan, het is nl geen horzel soort (die steken/bijten nl niet) maar een wespen soort. Op de volgende link kan je een foto van het beestje vinden http://www.telegraaf.nl/reiskrant/46483 ... ml?cid=rss

Wespen zijn niet mijn favo beesten maar ter verdediging van de "krengen" het zijn wel 1 van de opruimers in de natuur, onze nl wespen eten nl ook aas, ze zijn mss alleen iets minder agressief dan de chinese soort.
Laat ik het zo stellen, ik kan me het nut van een wesp in de natuur (opruimer) beter plaatsen dan het nut van een daas (welk nut deze hebben?????)

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:51

Brr, krijg nu al de rillingen. Een moeder met een 5maanden oude baby aangevallen.. Ben benieuwt hoe het hier in nederland zal gaan met de nieuwe variant..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:39

Vleesetende wespen....???? Hoe moet je dat opvatten als je leest dat mensen met tientallen steken door die dingen in een ziekenhuis zijn opgenomen? Hopelijk lusten ze horzels! :Y)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:42

Oftewel hoornaars wsl vanuit de vertaling hornets.
Ja die steken, al zijn ze over het algemeen minder agressief dan wespen

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:30

Avelienvd schreef:

Klopt maar ik denk dat het in dit geval toch over een wesp gaat, vanwege het feit dat ze in "grote" getallen aanvallen.
Dit stukje gaat over de hoornaar http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/ ... rnaar.html

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:36

Bravura schreef:
Vleesetende wespen....???? Hoe moet je dat opvatten als je leest dat mensen met tientallen steken door die dingen in een ziekenhuis zijn opgenomen? Hopelijk lusten ze horzels! :Y)

Als tip voor onze nieuwe wespenvangers stond dat wij er een beetje kattenvoer in moesten doen. Dus ook onze wespen komen op vlees af!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:50

Deaglán schreef:
Avelienvd schreef:

Klopt maar ik denk dat het in dit geval toch over een wesp gaat, vanwege het feit dat ze in "grote" getallen aanvallen.
Dit stukje gaat over de hoornaar http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/ ... rnaar.html

Ze hebben het in de tekst in de openingspost telkens over horzels, en dat zijn toch echt hoornaars, die lijken wel wat op wespen..

chook

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:31

Ik haat horzels, vreselijke beesten }>

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:18

Deaglán schreef:
Jammer dat er met deze vertaling iets mis is gegaan, het is nl geen horzel soort (die steken/bijten nl niet) maar een wespen soort. Op de volgende link kan je een foto van het beestje vinden http://www.telegraaf.nl/reiskrant/46483 ... ml?cid=rss

Wespen zijn niet mijn favo beesten maar ter verdediging van de "krengen" het zijn wel 1 van de opruimers in de natuur, onze nl wespen eten nl ook aas, ze zijn mss alleen iets minder agressief dan de chinese soort.
Laat ik het zo stellen, ik kan me het nut van een wesp in de natuur (opruimer) beter plaatsen dan het nut van een daas (welk nut deze hebben?????)

nou... daar ben ik mooi klaar mee... ik ben zowiezo al hardstikke allergisch voor die beesten!
Ik zie dat ze juist in de Lozere actief zijn en ik ga daar volgende week heen...
Hoop dat ik nog terug kom...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:53

Volgens mij is een Hoornaar een echte nederlander. :D Deze komen uit China....zoals zoveel ongedierte mee komt met vracht. |Er zitten al talloze insectensoorten die hier oorspronkelijk niet thuis horen, ook soorten die gevaar voor mens of dier opleveren. Een soort meer of minder maakt ook al niet meer uit, kan er nog wel bij. :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:52

Wat een eng beest! Ik he het zoiezo al niet op insecten, mar prikkende/bijtende insecten vind ik helemaal doodeng!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:06

ik heb een fobie voor wespen laat staan voor deze griezels! ;(

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:12

Iell, deze is echt eng ;(

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:29

Wat een nare beesten! Hopelijk valt het allemaal mee en blijven ze weg.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:56

fijn, nog meer ongedierte erbij... laat ze maar in frankrijk blijven!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:00

Idd, hopen dat ze daar blijven :oo

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:02

Ik krijg er weer helemaal de bibbers van, jakkes!! :r

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:07

Ja dit ga je krijgen,het klimaat veranderd in nederland.
Het word elk jaar warmer en dan krijg je meer vervelende inseckten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:19

hmm het valt wel mee met hoeveel warmer het dit jaar was.... kan me toch herrinneren van vroeger dat ik echt letterlijk de hele zomer op het strand lag, dat was de laatste jaren toch niet het geval :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:03

Dit heb nix te maken met hoe warm deze zomer was,haha,maar het algehele klimaat het hele jaar door.
De ijskappen smelten,er vallen grotere hoeveelheden regen,enz.
Dat bedoel ik met klimaat verandering.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:13

Deaglán schreef:

Volgens mij heb ik vanmiddag zo'n beest verzopen onder de warme kraan. :+

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:32

Ik vind horzels eng... =S