Haflinger heeft bultjes/spikkels op het hoofd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffiexan

Haflinger heeft bultjes/spikkels op het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:50

Hallo Bokkers,

Ik zit hier voor het eerst op en ik vind dit een goed forum omdat hier de vragen zo goed beantwoord worden omdat er meerdere meningen zijn. Hier een vraag aan jullie :D :

Mijn haflinger heeft sinds kort een soort van zwarte spikkels op zijn hoofd. ;( Net als hagelslag laat maar zeggen. Hij heeft wel vaker wondjes maar het zijn nu echt ronde zwarte spikkels. schimmel en zomerexceem zijn een optie maar kwa schuren valt het af. En schimmel zijn meestal grote kale plekken(vriendin der paard heeft het gehad) Kan hij ergens misschien allergisch voor zijn? Zijn vliegenkap misschien? mijn vriendin heeft hem 2 weken gedaan i.v.m. vakantie en heeft het gevraagd aan iemand die zei vaseline erop smeren. Wat denken jullie? ;)

Groetjes,

Sandra & Xantos

Kim14

Re: Haflinger heeft bultjes/spikkels op het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:53

Misschien is het handig om er een foto van te plaatsen?

Mijn vorige pony was dan wel geen haflinger, maar had hetzelfde. Bleek wel een soort van schimmel te zijn, en hebben we met schapisix (is al lang uit de handel) behandeld. 2 x insponsen met dit spul en het was weg.

Laat er wel eerst een dierenarts naar kijken voordat je er wat op gaat smeren!

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:10

Is goed ik zal morgen even een foto ervan maken misschien is dat idd wat duidelijker. Vaseline kan meestal geen kwaad voor de rest ben ik daar erg voorzichtig in! ik neem tegenwoordig niet snel meer dingen aan van mensen i.v.m. wat er een jaar geleden met hem was! iig bedankt voor je reactie!

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:32

Hier zijn de foto's van hem:

Afbeelding

Afbeelding

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:30

Als ik jou was zou ik er even een veearts naar laten kijken. Die spikkeltjes zien er maar vreemd uit en misschien heeft je paard er wel last van.

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:25

De DA komt morgen er naar kijken maar ik laat het nog staan i.v.m. wat ik kan verwachten! Bedankt voor de reactie! :D

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:40

Op de foto lijkt het of het kale plekjes zijn dat is niet erg

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:42

zulke plekjes heeft mijn haf ook wel eens , op de plekken waar de huis dun is.
Bij mijn haf komen er vanzelf weer haartjes overheen.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:16

Even een stipje om te volgen wat de dierenarts er eventueel van zegt, bij ons op stal staat een haflingerhengstje die exact dezelfde vlekjes heeft. (Haflingerkwaaltje?)

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 16:58

de DA is geweest. Het is gelukkig geen schimmel maar het zijn schuurplekken omdat wij geen houten hek hebben zijn het niet van die grote plekken maar dus kleine. Hij heeft er dus veel moeite voor moeten doen om het zo te krijgen. Het is waarschijnlijk een allergische reactie maar op wat dat krijg ik over 1 a 2 weken te horen. Zomereczeem word niet uitgesloten maar omdat het op zijn hoofd zit is die kans best klein alleen omdat hij onder zijn buik ook onder de bultjes zat is de kans er nog wel. Hij heeft nu een prik gehad tegen de jeuk en er is bloed afgenomen voor het onderzoek.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:36

Zit er geen plantje in het land of iets dergelijks?
heeft mijn paard een keer allergische reactie van gehad op der neus(leek zwaar verbrand , was dus van een plantje).

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:26

Ja der staan wel wat plantjes dus als het onderzoek uitwijst dat het door een plantje kom dan bel ik de eigenaar op dat hij weer even het onkruid moet verdelgen. Hij heeft het echt op zijn wangen dus misschien klopt het wel wat je zegt, dat hij met zijn hoofd tussen de plantjes heeft gezeten. Ik laat weten zodra ik wat hoor! ;)

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:32

Ben wel erg benieuwd wat er uit het onderzoek naar voren komt.
Ik heb zelf een fjord en die heeft ook van die zwarte 'pikkels' op dr hoofdje. Zij heeft ze echter wat hoger zitten, naast haar ogen en op de kaak. Ze heeft er totaal geen last van. Zie haar nooit schuren en kan er gewoon aanzitten. Soms lijken ze ook een beetje hard te zijn, soort korstjes.
Is dat bij jouw haflinger ook, Sandra?

Ik blijf het even volgen, ben erg benieuwd wat er uit komt.

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:36

ja bij mijn haflinger zijn het ook korstjes maar ook kale plekjes. Vandaar dat je ook aan schimmel gaat denken maar de DA zei dat dat echt grote kale plekken zijn. Ik zag mijn haflinger ook nooit schuren en toch zijn het schuurplekken. Die van mij had er ook geen last van en het was ook hard. Misschien is jou fjord ook ergens allergisch voor. Bij mijn haf zit het ook op de kaak en de wangen bij zijn ogen heeft hij niks. zodra ik de uitslag hoor zet ik het erop! ;)

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:42

Ja klopt, bij mijn fjordje zijn het niet altijd 'harde' bultjes, maar ook gewoon kleine kale plekjes.
Ik wacht je reactie af! Thanks alvast!

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:13

@ haffiexan; heb je toevallig de uitslag al binnen van het onderzoek??

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:34

nee dat duurt helaas 1 a 2 weken! hij jeukt nog steeds aan zijn gezicht dus ik hoop het snel te horen! wanneer ik het weet post ik het meteen. heb je foto's van je fjord? dan kan ik kijken of het er erg op lijkt?

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:25

zal eens kijken..maar zit nog niet zo lang op bokt, dus ben nog een beetje een sukkel met het plaatsen van foto's.. ;) begreep dat dat eerst op zo'n site moet van mijnalbum.nl of zoiets.. nog niet gedaan...dus als ik van het weekend even tijd heb zal ik kijken of het lukt.

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 16:43

ja maakt niet uit welke site.. je moet een url hebben.. dus op hyves ken bv. ook.. ik zie het wel verschijnen!

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:31

Het is dus nog steeds niet gelukt om een foto te plaatsen. Helaas.. geen tijd voor gehad om er 'moeite' voor te doen. Dat heb je met werk, paard en studie.. maar als ik zo naar de foto kijk van jouw halflinger ziet het er wel wat anders uit. En heeft mijn fjord ook minder spikkels.

Wel ben ik benieuwd of je al een uitslag hebt en of de spikkels van je haffie al minder worden?

Groetjes!

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:05

De spikkels van mijn haflinger zijn minder er zitten nu korstjes op. Hy is allergisch voor insectenmix. Het onderzoek om te weten welke insect is aardig prijzig dus heeft ze me geadviseerd een vliegendeken te halen van zijn oren tot zijn staart zodat hij iig niet gestoken kan worden. Mocht het nog erger worden dan kan ik ze bellen om toch dit onderzoek nog uit te voeren.

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:26

Ok nou in ieder geval niet heel ernstig dus... hopelijk is het met het vliegendeken goed te voorkomen... maar dat kan je volgende zomer eigenlijk pas goed zien...
Succes ermee!

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:10

Als ik zo naar de foto kijk lijkt t of het oude wondjes zijn geweest. Op zulke plekjes komt vanzelf weer haar