Deken, scheren, of zo laten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Deken, scheren, of zo laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:43

Ik merkte afgelopen winter dat mijn shet moeilijk door zijn vacht heen komt.
Hij is ook al op leeftijd (25 jaar), dus daar zal het wel mee te maken hebben.
Maar toen dacht ik: ik kan ook volgend jaar een deken op doen, of scheren.

Maar wat kan ik dan het beste doen?
Hij is het overigens allebei niet gewend, en ik denk dat hij het scheren toch wel eng gaat vinden. (het geluid)
Wat denken jullie? scheren, deken op doen, of gewoon zo laten staan?
Owja, en wat voor deken dan? hoeveel gram? gevoerd of ongevoerd?

Bedankt!

Romy18

Re: Deken, scheren, of zo laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:46

Ik zou m van de winter lekker laten en lijnzaadolie bij voeren en dan van t voorjaar even kijken wat ie doet wat betreft de rui, komt ie er dan moeilijk doorheen kan je m alsnog scheren. Daarbij gezegd dat 75% van de de paarden niet echt moeilijk doen met scheren is even wennen ja maar met een beetje geduld vaak geen probleem.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:50

Lijnzaadolie doe je gewoon door het voer toch?
Waar kan je dat kopen?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:53

klopt! normaal bij elke ruitersportzaak of boerenbond. Van het merk equifirst heb je ook lijnzaadkorrels voert zeker zo handig, is verkrijgbaar in zakken van 25kg net als gewoon krachtvoer!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:55

Lijnzaadolie werkt goed, je kan het ook in de supermarkt kopen... (wij moeten namelijk alles biologisch hebben, en er was geen... Toen zag ik het in de supermarkt :D) Is hetzelfde

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:56

Slecht door de vacht komen verhinder je niet met een deken. Lijnzaadolie kan inderdaad helpen met verharen en anders toch scheren. Of misschien zo'n furminator borstel die ook voor langharige honden gebruikt wordt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:59

Romy18 schreef:
Ik zou m van de winter lekker laten en lijnzaadolie bij voeren en dan van t voorjaar even kijken wat ie doet wat betreft de rui, komt ie er dan moeilijk doorheen kan je m alsnog scheren. Daarbij gezegd dat 75% van de de paarden niet echt moeilijk doen met scheren is even wennen ja maar met een beetje geduld vaak geen probleem.

Nou dat durf ik toch tegen te spreken, ik ken meer paarden die moeilijk doen met scheren dan paarden die het geen probleem vinden.
Voor de rest heb je gelijk, bijvoeren van lijnzaadolie kan een heel verschil maken, daarnaast ook goed borstelen in de ruiperiode. Lukt het niet dan kun je hem altijd nog scheren en hoef je niet te klooien met dekens.
Want of je hem nu scheert of een deken op doet, verharen gaat hij toch wel (ja ook als je scheert).

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:06

Oke, bedankt!
Dan ga ik de lijnzaadolie proberen.
Moet ik daarmee beginnen als zijn haren al wat los komen? Of gewoon de hele winter?
(Haha, weet niks van lijnzaadolie af :P)
En moet het dan elke dag, of paar keer in de week?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:28

Romy18 schreef:
klopt! normaal bij elke ruitersportzaak of boerenbond. Van het merk equifirst heb je ook lijnzaadkorrels voert zeker zo handig, is verkrijgbaar in zakken van 25kg net als gewoon krachtvoer!

Dat is wel bewerkt neem ik aan?

Want 'puur' lijnzaad is in eerste plaats giftig en daarnaast heeft het ook nauwelijks werking omdat je paard de zaden heel doorslikt. Lijnzaadolie wordt verhit en gefilterd waardoor de gifstoffen eruit gaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:33

Je zou ook je DA even kunnen vragen voor een goed voedingssupplement.
Oudere paarden kunnen soms wat extra's nodig zijn om op krachten te blijven.
Lijnzaad kan helpen, maar misschien heeft je paardje ook baat bij wat extra vitamines en mineralen.

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:04

Beste even langs DA inderdaad, die noemt het je zo op

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:16

Kans is groot dat je paard de Ziekte van Cushing heeft en daardoor helemaal niet meer gaat verharen en het ook steeds langer zal worden. En daarbij helpt geen lijnzaad olie o.i.d. Je kan hem het beste scheren en een dekentje opdoen. En natuurlijk even je Da laten kijken om de juiste diagnose te stellen. Kijk anders even bij medisch bij het topic over Cushing.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:13

cynthiar schreef:
Kans is groot dat je paard de Ziekte van Cushing heeft en daardoor helemaal niet meer gaat verharen en het ook steeds langer zal worden. En daarbij helpt geen lijnzaad olie o.i.d. Je kan hem het beste scheren en een dekentje opdoen. En natuurlijk even je Da laten kijken om de juiste diagnose te stellen. Kijk anders even bij medisch bij het topic over Cushing.

Nou, mijn pony is niet ziek.. Het komt echt door ouderdom, en hij heeft namelijk ook geen een van de symtonen van de Ziekte van Cushing. :D

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:16

je hebt ook slobber waar lijnzaadolie door heen zit heb je alles in 1 en je shet ik zou hem idd zo laten kijken hoe hij de winter doorkomt en volgend jaar verder kijken

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:27

Dat dacht ik ook van mijn 21 jarige fjord, zijn haar werd steeds langer zomers, verder niks aan de hand. Maar hij is getest en bleek toch de ziekte van Cushing te hebben.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 22:43

Maar hij heeft nu helemaal geen last van lange haren ofzo hoor! Het is alleen dat hij na de winter gewoon zo'n dikke vacht heeft waar hij heel moeilijk door heen komt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:59

Als zijn vacht vanaf ongeveer mei gewoon dun is zou ik me dan ook geen zorgen maken. Maar hou het in de gaten, zeker gezien zijn leeftijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:40

Mijn ouwetje heb ik dit voorjaar voor het eerst deels laten scheren. Het was een verademing te zien hoe ze daar van opknapte. Dus dat ga ik komend jaar zeker weer doen.
Ondanks dat ze dekens op heeft komt ze toch dik in het haar, wat er maar heel laat pas helemaal af is.
Na de scheerbeurt heb ik met de Furminator de rest er op mijn gemak af kunnen halen.
Zeker een aanrader zo'n ding ;)

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:21

anneliesdj schreef:
Romy18 schreef:

Nou dat durf ik toch tegen te spreken, ik ken meer paarden die moeilijk doen met scheren dan paarden die het geen probleem vinden.
Voor de rest heb je gelijk, bijvoeren van lijnzaadolie kan een heel verschil maken, daarnaast ook goed borstelen in de ruiperiode. Lukt het niet dan kun je hem altijd nog scheren en hoef je niet te klooien met dekens.
Want of je hem nu scheert of een deken op doet, verharen gaat hij toch wel (ja ook als je scheert).

je weet hopelijk toch dat als je een paar in de winter scheert
dat ie dan ook een deken op moetn in de winter he...

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 22:24

@Flash_4ever; bedoel je dat tegen mij, of tegen anneliesdj?

Ik weet inderdaad dat hij dan ook gewoon een deken op moet ;)