welke deken gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

welke deken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:46

Vorig jaar had mijn paard 360 grams deken op, maar bleef toch nog relatief lang in de vacht omdat ze overdag altijd buiten staat.
Ze wordt 5 a 6 keer per week getraind. Ze heeft ook de neiging om vrij snel te zweten tijdens het rijden en dan krijg ik haar dus niet meer droog. Zou ik hierbij moeten scheren, een extra onderdeken, meer grams erbij o.i.d?? Wat zouden jullie doen? :P

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:18

Heb je alleen een 360 grams deken?
Want dan zou ik beginnen met andere dekens erbij kopen.
Want nu doe je als het koud word de 360 grams op? Dan is het niet raar dat ze vacht aanmaakt.

Het beste kan je beginnen in september met een zomerdekentje. Tegen de tijd dat het iets kouder word een 100 grams, daarna 200 grmas, en als het echt koud is, dan de 360 grams. Zo ben je het meeste wintervacht voor :) Dan kan je later evt altijd nog scheren.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 14:39

Nell_ schreef:
Heb je alleen een 360 grams deken?
Want dan zou ik beginnen met andere dekens erbij kopen.
Want nu doe je als het koud word de 360 grams op? Dan is het niet raar dat ze vacht aanmaakt.

Het beste kan je beginnen in september met een zomerdekentje. Tegen de tijd dat het iets kouder word een 100 grams, daarna 200 grmas, en als het echt koud is, dan de 360 grams. Zo ben je het meeste wintervacht voor :) Dan kan je later evt altijd nog scheren.

Ik heb een gewone waterdichte, een 300 grams staldeken, 200 grams waterdichte (die is wel nieuw voor komend seizoen), een waterdichte 100 grams, 200 grams staldeken, zomerdekens veel te veel eigenlijk :o bij ons heeft ze nu de zomerdeken overdag tegen de vliegen en 's nachts op (bij ons was het gister al weer 9 graden..)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:01

Dus jij bouwt het wel op? In september beginnen en dan opvoeren naar 360 grams?

FBN

Re: welke deken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:48

ja want als je ze al vroeg in het seizoen een 360 oplegt dan is het wel begrijpelijk dat ze snel in het haar zitten...
Dat is juist een beetje waar ik tegen aan loop ondanks dat ik opbouw blijft ze lang in het haar.. dus zit nu te denken over scheren. Moet ze dan ook een dikkere deken erop..??

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:50

Hallo,

Sommige paarden krijgen - hoe vroeg je er ook bij bent met dekens - toch een dikke vacht. Ik heb zelf 3 warmbloedpaarden. Twee daarvan blijven keurig een kort vachtje houden, maar de derde wordt altijd een teddybeer, hoe vroeg ik ook begin. Daar zit dus maar 1 ding op: scheren!

Succes!

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:06

Ja mijn paard krijgt ook best wel een behoorlijke vacht.
ik begin al vroeg met indekken en dan langzaam opbouwen.
Ik scheer altijd in het weekend dat de klok terug wordt gedraaid en omdat die van mij ook wel weer snel in het haar zit scheer ik hem 2 weken voor de kerst nog een keer en dan is hij kaal tot dat de zomervacht er weer door komt.
Hij is super snel droog na het werk in de winter, ideaal!

Hij staat in de winter van 11 tot 16.30 buiten en heeft als hij geschoren is een amigo turnout havey op (360 gram uit mijn hoofd) zonder hals.
Dit jaar wil ik er denk ik 1 kopen met hals zodat hij gewoon wat lekkerder is ingedekt met slecht weer

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:09

Ik doe altijd eerst mijn 200 grams Rhino deken op.
Dan laat ik mijn pony scheren ( ivm de reden die jij dus noemt, echt gigantisch zweten onder zijn vachtje. ) .
En dan doe ik een BR deken van 360 gram op :) .

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:32

dus ik kan haar wel (als ze geschoren is) de 360 grams opdoen? Omdat ze deze winter die ook op heeft gehad en ze toen niet geschoren was...

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:35

Ik heb hem voorheen ook onder 300 gram gehad in de winter en dat jaar daarop geschoren en de zelfde deken op gehad.
als het verschrikkelijk slecht weer is dan staan ze toch geen hele dagen buiten.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:29

Ja, het kan wel, maar dan moet je wel eerst beginnen met een lichtere deken.
Je kan niet 360 grams erop leggen, en dan haar scheren, en dan dezelfde deken erop leggen.
Koop dan een 200 grams deken, leg die op haar, en als je d'r gaat scheren, dan leg je daarna die 360 grams erop.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:35

Waarom niet gewoon bloot laten staan en dan direkt met het scheren een dikkere deken erop? Dat is veel logischer dan wat jij zegt.
Arme paarden die bij 10-15 graden al helemaal ingepakt worden om de haargroei te beperken...da's echt je paard pesten.

De wintervacht is maar beperkt te beinvloeden door dekens, het is vooral erfelijk bepaald en gebeurt onder invloed van de daglengte. als je dus geen daglichtlamp in je stal hebt hangen, kan je beter gaan scheren.

Wat hier in Nederland maar weinig wordt gedaan maar in Engeland heel veel, is deels scheren; een dekenmodelletje dus. Als de onderhals en de boeg en de buik geschoren zijn, kan je paard al flink wat warmte kwijt maar staat hij nog niet zo kaal in de wei.

Wat de dikte van de deken na het scheren betreft; houd er rekening mee dat de comforttemperatuur van een paard veel lager ligt dan die van een mens. Als jij staat te rillen, vindt het paard het juist heel aangenaam. Houd hem gewoon in de gaten, als hij staat te rillen, kan er altijd nog een dekentje bij op.

Mijn tinker schoor ik vorig jaar alleen de hals en de boeg en de buik en die stond met een regendekentje met fleecevoering (vergelijkbaar met 100 grams vulling) de hele dag in de wei en had het niet koud.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:57

ninz schreef:
dus ik kan haar wel (als ze geschoren is) de 360 grams opdoen? Omdat ze deze winter die ook op heeft gehad en ze toen niet geschoren was...

Dat kan, maar ik zou wel - als je de hals ook helemaal geschoren hebt - een deken met hals nemen. Je haalt namelijk met het scheren de hele bescherming van je paard weg, dus je moet er voor zorgen dat alles wat je scheert ook bedekt is met een alternatieve bescherming, namelijk een deken. Ik zelf gebruik voor mijn geschoren paard een deken met hals (omdat ik zijn hals ook scheer) en ik scheer alles behalve zijn benen, omdat ik mijn paard iedere dag - dus ook als er sneeuw ligt - weidegang geef en ik wil hem niet met geschoren benen in de sneeuw zetten.