deken/wintervacht en doorrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

deken/wintervacht en doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:33

ja ik ben er op tijd bij,haha

Ik heb Karev s'winters onder de deken staan, omdat ik dus doorrij in de winter. Nou heeft ze dus ook zomers een deken op tegen de vliegen, en zo staat ze dus bijnan jaar rond onder een deken.

Nou zat ik er aan te denken om haar deze winter niet onder de deken te zetten.

Hebben jullie daar ervaring mee? Karev is een fjord, en zal dus best wollie worden. Ik rij zeker 4 x per week, ook in de winter. We gaan elke woensdag naar de manegeles, waar er dus echt gewerkt word.
Zou het willen als ik haar zonder deken laat gaan deze winter, en dan de nek/borst/buik(zijkant, onderkant niet) uitscheer. Kan ze daarmee voeldoende warmte kwijt, en kan ze daarmee ook de echte koude dagen mee het land op, zonder dat ze te weinig vacht heeft, omdat ik dat er af scheer?

Docto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:36

Hoi,

Het ligt eraan hoeveel tijd jij hebt om hem te laten opdrogen. Met een dikke wintervacht zweten ze behoorlijk als je intensief rijdt.
Aan de andere kant kan je het natuurlijk best eens proberen, bevalt het niet kan je alsnog helmaal het scheerapparaat erover heen halen. Maar zonder vacht zou ik hem niet met de kou buiten op het land zetten.
Scheer je niet dan moet je uitkijkeb dat je pony geen kou´tje vat, want ze hebben zo een longontsteking te pakken met een kletsnatte vacht.
Laatst bijgewerkt door Docto op 02-08-09 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:37

geen idee, mijn arabiertje staat ook altijd onder dek, een arabier met wintervacht is geen gezicht :+ en ik rij ook een paar keer per week. ze staat met een deken zonder hals, op de hals heeft ze dus wel een klein beetje wintervacht, daar zweet ze wel sneller als we echt hard werken(wat we ong. 1 keer in de week doen), maar ik denk dat het wel moet kunnen! ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:40

Ik heb mijn pony nooit geschoren en stond ook altijd zonder deken buiten in de winter: hele dikke vacht inderdaad. Heeft nooit problemen opgeleverd na de les :n Natte vacht is niet erg, de onderlaag is wel droog en isoleert nog genoeg als je goed uitstapt.
Moet ik wel zeggen, heb nu mijn pony al 2 jaar elke winter onder een deken. Maar de wintervacht is net zo dik als voor die tijd :P Dus deken heeft voor mij geen toegevoegde waarde qua vermindering vacht. Heb de deken alleen omdat het scheelt in poetswerk aangezien hij lekker dan overdag buiten in de kleiblub staat.
Dus ik zou als ik jou was niet scheren, zodat je de deken af kan laten. Als je wel gaat scheren, denk ik niet dat je pony zichzelf warm genoeg kan houden zonder deken.

Martje80

Re: deken/wintervacht en doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:52

nee dat ze zich niet warm kan houden al ik haar helemaal scheer, snap ik. Als ik zou scheren in de winter, is het alleen borst, halve nek en buik half, weet je zo'n race streep.

zoals dit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-DO8EYRRV-D.jpg

dan heeft ze nog haar eigen deken. Ik heb haar toen zo geschoren, maar later een deken op gedaan, dus weet niet of dit zo kan in de winter zonder deken, en als de vacht van zich zelf diker is.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:58

Mijn paarden staan ook zonder deken en dat gaat prima. Nu word er op 1 gereden en veel last heb ik niet van die vacht hoor in de winter. Ik vind de voordelen gewoon groter als de nadelen, ze kunnen gewoon lekker lang in de paddock zonder deken en geen vieze/kapotte dekens. En het lijkt mij ook gewoon prettiger voor hun zonder deken.

Je moet iets langer uitstappen, maar als je tegen de groeirichting van het haar op aait zie je de huid, als die droog is is het goed. De vacht kan dan nog wel nat zijn, maar dat kunnen ze wel hebben, daar is die wintervacht ook voor, om te zorgen dat de huid lekker droog blijft. Dan hebben ze geen last van kou en nattigheid.

Ik zou het gewoon proberen, zoals eerder gezecht, bevalt het niet dan scheer je het af en doe je een deken op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:00

hmm ik snap je twijfel inderdaad. De winters in nederland zijn niet bepaald koud meer, maar aan de andere kant... ik weet niet of ik het aan zou durven zonder deken. Het is toch nog wel een kale streep.
Welke deken had je vorig jaar erop?

Ik zou nu kiezen voor niet scheren en geen deken. Ik doe dat liever ook met mijn pony, maar ben zelf stikallergisch voor stof en paard dat ik niet teveel mag borstelen. Dus sja... dan is een deken wel nodig (voor mij :=).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:05

vorig jaar had ik een 0 grams regendeken, dag en nacht. toen het ging vriezen een 150 grams, want ja, haar zat er niet op, en het werd kouder, dus moet paard warm gehouden. toen het die weken in dec. dacht ik echt koud werd(-15 ) toen heeft ze een 200 grams op gehad.

Ik ga het maar proberen zonder, en scheer dan sowiezo de borst en nek uit, en gaat het niet, kan het er altijd nog af. Maar als ik een race streep zou scheren, zou ze toch wel warm zat blijven, dan heeft ze haar eigen dekentje

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:34

Ik deed het eerder ook altijd, zonder deken en gewoon met berevacht rijden. Merkte wel dat het toch behoorlijk veel energie van Wanja vroeg, dus heb ik gekozen voor een 400 grams deken in de winter, zodat de haren een beetje in toom blijven. Scheren is voor mij geen optie, vind het te risicovol met het oplopen van kou e.d. Nu is ze in de winter na het rijden soms heel iets nat, maar ook zo weer droog en ze krijgt na het rijden altijd meteen een dikke zweetdeken op van HH met halve hals.
Als je ze per se niet onder een deken wilt hebben moet je toch de keuze maken om dan minder fanatiek te trainen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 14:41

ik zou haar dan ook niet helemaal scheren hoor, deed alleen borst en nek.

maar tegen extra energie verbruik kan je voeren

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:47

Ik zou toch voor de deken gaan (bij voorkeur scheren en deken). ik heb zelf vroeger fjorden gehad. Mijn vader wou niet dat ik ze een deken opdeed. Het was altijd een ramp met rijden. Ze zweetten heel snel en werden snel moe en waren niet droog te krijgen. Zolang je een goede deken gebruikt maakt het ook niet uit dat je fjord het hele jaar door onder een deken staat.

Succes!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:51

ja maar jij bent niet objectief, jij verkoopt dekens :D

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:13

Mijn ervaring is dat het lastig is om hem droog te krijgen na het rijden. Waardoor hij snel kouvat als er een windje staat. Mijn fjordje is wel een koukleum en koliek gevoelig.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:41

Kouvatten gebeurt alleen als de huid nat is en er komt een koude wind op, dan koelt het zweet te snel af waardoor de huid ook te snel heel koud word. Als je goed uitstapt kan de huid helemaal droog zijn maar de vacht zelf kletsnat. Zolang de huid droog is gebeurt er niks, en kunnen ze ook niet ziek worden. Je merkt het ook bij jezelf, als je bezweet bent en je gaat in de koude wind staan dan krijg je het veel kouder als dat je droog bent en je staat in de wind. Zolang je zelf droog bent kan je zelf ook niet verkouden worden in de wind, wel als je nat bent. Bij paarden werkt het net zo.

De vacht werkt eigelijk hetzelfde als een deken. De haren zijn zo gemaakt dat ze het vocht van de huid opnemen en naar buiten duwen zeg maar. Daarom is de vacht vaak nat en de huid zelf niet, je krijgt dat druppels op de bovenste laag haar die daar dan kunnen verdampen. Zo houd de dikke vacht de huid goed warm en droog, net als een deken dat doet. Een deken is gevuld met wol, en wol is ook de vacht van een dier. En de wol van een schaap werkt precies het zelfde als die van een paard. Een zweetdeken werkt ook met dat systeem, het drijft het vocht van de vacht naar buiten zodat het paard op droogt.

Ik merk het bij mijn paarden ook heel goed, als het plenst van de regen en ik loop er door heen met ze, zijn ze zeiknat, (ik ook trouwens ;) ) maar als ik dan weer droog sta ik en kijk naar de huid, dan is die huid helemaal droog. De wintervacht laat geen druppel water van buitenaf door. Want anders zou het paard het koud kunnen krijgen. Als je dan met een handdoek de paarden afdroogt en je kijkt weer naar de huid, dan is de huid wel nat, want de vacht houdt er dan weer geen rekening mee dat jij hem een handje gaat helpen. ;) De vacht is dus niet alleen om vocht af te drijven van de huid, maar ook om het buiten te houden, zodat regen geen invloed heeft.

Je kan zien of de huid droog is door tegen de vacht in te gaan met je hand, dan zie je de huid en kan je kijken/voelen of die goed droog is.

Ik heb dit allemaal oot eens ergens gelezen, en nooit meer vergeten. Ik weet alleen niet meer precies waar, ik zal het even op zoeken. Was erg leerzaam :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:53

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:39

Ja klopt, daar heb ik het gelezen, bedankt ik kon het niet vinden ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:39

karev schreef:
ja maar jij bent niet objectief, jij verkoopt dekens :D

Klopt, maar ik ben ook een deken gebruiker. Waarom denk je dat ik ze ben gaan verkopen? :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 22:27

haha! maar pony is al hard op weg een wintervachtje te kweken. vooralsnog is het te doen, en zijn jullie er al uit?