wanneer beginnen met indekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

wanneer beginnen met indekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:08

als dit topic er al is, laat het me dan even weten aub.

ik zal al een topic dat sommige paarden al beginnen te verharen.

wanneer kun je het beste starten met de winterdeken?

en dekken jullie de hals ook in?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:04

Hier zijn ze volop in de rui, maar of daar al een wintervacht onder naar voren komt? :?
Mijn vorige paarden kregen half september de regendeken op en als het niet meer boven de 10 graden kwam kregen ze een 220 grams op. De wintervacht zal er niet echt door weg blijven, dat heeft met de lichtintensiteit en de kortere dagen (minder uren licht)te maken.

Hier is ook een topic wat daar over gaat: [SV] Help dekens, welke en wanneer !!!!!!

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:48

dat hangt een beetje van het weer af en het type paard, het ene paard krijgt sneller een dikkere vacht dan de ander.
Ook maakt het uit of je paard buiten staat of op stal.
Mijn paard staat nu dag en nacht buiten en staat als het 's nachts koud wordt of het heel hard regent een regen deken om.
en als het straks kouder wordt dan blijft de regendeken ook overdag op en als het dan niet meer boven de 15 graden is dan krijgt hij een deken van 200 gram op en als hij geschoren is een van 300 gram.
en ik wil dit jaar ook een winterdeken kopen met een hals.
hij krijgt in de winter nog een teddy hals (na scheren) en onder de deken blijft het wel ok.
paard staat ook winterdag hele dag buiten.

er is trouwens al wel een topic over.

FBN

Re: wanneer beginnen met indekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:51

die van mij verhaart ook al flink. Bij mij krijgen ze geen halsdekens op omdat ze dan niet meer fatsoenlijk kunnen eten, dat vind ik bij veel dekens trouwens zo. Vanacht was het hier al 9 graden dus bij ons heeft ze vannacht een wolgevoerde op gekregen... heel licht dus.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:30

Meestal doen we hier rond half september de dekens weer op en dan een 200 grams. Ik kijk een beetje naar de temperatuur 's nachts, als die rond de 10 graden zit gaat de deken op. Nu koelt het 's nachts ook wel af, maar overdag is het nog bloedheet. Daarbij hanteer ik ook de regel: een keer op blijft op en gaat niet meer af.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:56

Die van mij is ook alweer in de rui, geen idee of er al een dik pak haar uit tevoorschijn gaat komen, ik hoop het eerlijk gezegd nog even niet... 8-)

Ik begin ook meest in sept met dekens, maar een beetje afhankelijk van het weer.
Ik begin met een katoenen zomerdeken en/of een ongevoerde regendeken.
Dat bouw ik op naar een 200 grams waterdichte deken en dan de 380 grams waterdichte deken.
Als ze geschoren wordt en het wordt echt heel koud gaat daar een dunne staldeken onder...

Ik heb tot nu toe nog nooit halsdekens gebruikt...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:23

De een is al wel gruwelijk aan het ruien de ander nog niet.
Mijne krijgen begin september/half september een regendek op.
Als het kouder word 's nachts een staldeken van 200 gram en dan overdag gewoon de regendeken.
En daarna ga ik over naar de 300 grams winterdekens.
En als ze geschoren zijn komt er nog een 100 grams deken onder.
Deken met hals doe ik niet meer :n
Daarvan zijn de manen bij m'n paard helemaal dun geworden, en op sommige plekken zaten er nog maar een paar sprietjes.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:09

Hier beginnen ze ook allemaal te ruien! Bah!!!
De dekens liggen al klaar, meestal begin ik omstreeks half september (afhankelijk van het weer) met een ongevoerde regendeken. Ik kan niet echt zeggen dat ik er naar uit kijk, dat gezeul met dekens en zo... :(

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:11

Mijn sportpaarden krijgen nu 's avonds al een lichte deken op en licht blijft ook branden tot 23.00uur.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:01

Ik begin begin september weer met een zomerdeken, kort daarna volgt een 150grm.
Even aankijken en dat besluit ik meestal begin oktober wat ik ga scheren en wanneer.