Einde dazen seizoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Einde dazen seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:15

Sorry als het verkeerd staat of hierover al een topic is, kon zo niets vinden via de zoekfunctie.

Heeft iemand enig idee wanneer het dazen seizoen in zuidoost Brabant voorbij is. Wij kunnen nu alleen heel snel van stal naar het drop racen en daar rustig rijden. Het bos of zelfs de landwegen zijn onbegonnen werk.

Nu heb ik mijn pony sinds maandag op hoefijzers staan, omdat wij nu dus alleen maar over asfalt kunnen rijden. Maar dat gaat zo slecht (hoefsmid komt woensdag) dat ik ze er eigenlijk het liefst weer onderuit wil halen. Zonder ijzers kan ik ongeveer 1 keer per week in het dorp rijden zonder dat er teveel afslijt. In het bos heb ik die niet nodig......dus wanneer kan ik mij daar weer veilig vertonen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:18

Volgens mij pas begin september....

Wij hebben hier stukken bos waar bijna geen dazen zitten. Dan moet je wel eerst door een stuk heen racen waar er wel veel zitten maar het is te doen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:19

1 september ;)

Ashleyx

Re: Einde dazen seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:04

Ja volgens mij ook 1 sept:)

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:16

we moeten dus nog een paar weken doorbijten

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:53

Begin september wordt het inderdaad hard minder.

Wilder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:55

Ligt toch meer aan hoe de zomer is/was en hoe september is? :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:33

Klopt, kan dus best uitlopen naar half september of nog iets verder. "Officieel" is juli/augustus het dazenseizoen, maar wij hadden half mei al de eerste bloedzuigers op onze paarden zitten! Blijft een richtlijn. Na augustus krijg je wel weer koudere nachten, ongeacht het weer overdag, dus denk dat het in september wel hard af zal lopen... Het klimaat verandert rap, dus wie weet hoe het over 5 jaar is... :')

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:35

als je ergens een bos/pad kunt vinden met beuken erlangs, die zijn veilig. (bij ons dan)
de dazen zitten écht alleen daar waar eiken staan (laten die krengen nou bijna overal staan := )

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:39

als je gewoon opbouwt wennen de hoeven aan de slijtage en gaan ze harder groeien :) ik rijd ontzettend veel over verharde wegen, maar hoefsmid moet nog steeds bijvijlen iedere keer :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:02

zij schreef:
als je gewoon opbouwt wennen de hoeven aan de slijtage en gaan ze harder groeien :) ik rijd ontzettend veel over verharde wegen, maar hoefsmid moet nog steeds bijvijlen iedere keer :)

:D :D :D Is u in de war? :(:)

Iemand heeft dat jaren geleden ooit tegen mij gezegd, 1 september. Toen moest ik er erg om lachen, alsof die beesten een kalender hebben :+
Dus toen ben ik er op gaan letten, en verrek :)* 1 september is het allergrootste deel WEG :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:49

zij schreef:

Zitten inmiddels andere ijzers onder dus loopt ze weer prima. De smid vindt ijzers zelfs niet nodig ;) , maar ik ben echt uitgereden als ik meer dan 2 keer per week naar buiten wil. Probleem is dat ik nog niet alleen op stap kan en dus niet kan 'trainen' op sneller groeiende hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:57

15 augustus

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:17

2e kerstdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:20

Monnie_ schreef:
2e kerstdag

ik hou het op eerste kerstdag
en op tweede kerstdag begint het dazen seizoen ;)
rotkrengen
gister mn hand onder het bloed, daarna ook nog gestoken...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:51

Rotkrengen zijn het :\

Kan niet eens een fatsoenlijke bosrit maken, op welk tijdstip dan ook.
Mijn merrie word echt knettergek van ze en staat ook telkens heel onrustig in de weide, terwijl de rest heel rustig staat.

Arm dier ... :(:) 8-)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:54

Ongeveer de eerste week van september dat ze gaan.
Is het nog steeds mooi weer vanuit augustus zitten ze er wel een weekje langer.
Is het eind augustus koud en regenachtig zijn ze op die genoemde 1e wel weg.

Dat gaat zo in het begin van het seizoen ook.
Ligt het ook aan het weer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:44

parouscha schreef:

Mijn merrie word echt knettergek van ze en staat ook telkens heel onrustig in de weide, terwijl de rest heel rustig staat.

Daar is een oplossing voor....'s nachts naar buiten en overdag binnen.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 03:52

om 5 uur smorgens gaan rijden.
héérlijk, en geen dazen, of weinig :)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:57

maikeltje schreef:
parouscha schreef:

Inderdaad......dat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:11

maikeltje schreef:

Dè oplossing is om het aan de paarden zelf over te laten wat ze willen. Dus een inloop- of schuilstal waar ze zelf in en uit kunnen.

Wanneer het erg warm èn windstil is, zijn de dazen hier het actiefst. En ook alleen dan gaan mijn paarden binnen staan. Maar als het wat waait, of als het wat bewolkt is, hebben ze blijkbaar minder last en blijven ze gewoon in de wei. Ze kunnen dus zelf beslissen.

Btw, mijn "15 augustus" was een serieuze reactie. Hier in het noorden is dat namelijk echt zo. Iemand vertelde mij dat jaren geleden eens en sindsdien ben ik er op gaan letten, en idd: op 15 augustus zijn (hier) de dazen weg. Af en toe kom je wel een die hard daas tegen, maar dat is het dan ook.
(En daarom neem ik pas vakantie nà 15 augustus. :D )

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:14

Vorig jaar konden de paarden zonder jurk weer na buiten en konden we weer in de bossen rijden rond half aug! Had het ff terug gezocht in dazenval topic ;) Dus nog aantal weekjes *\o/*

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:16

als de tempratuur een week lang onder de 15 graden blijft zijn ze vertrokken,weg of dood, ;) dus ongeveer half september,maar net hoe lang het warm blijft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:19

hangt volgens mij af van hoe warm het blijft. Veronderstel dat het grootste deel begin september wel weg is, maar bij een erg wame nazomer vrees ik dat ze wel wat langer kunnen rondvliegen en ons pesten.
Zelfs rij ik 's morgens voor negen uur en zet mijn paard 's nachts buiten (wegens geen inloopstal of beschutting)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:31

amazone77 schreef:
als de tempratuur een week lang onder de 15 graden blijft zijn ze vertrokken,weg of dood, ;) dus ongeveer half september,maar net hoe lang het warm blijft.

Laat de ijstijd maar komen :D